• Anonym (Mamma)

Belöning för närvaro

Läste precis om skolan som gett belöning till de elever som haft 100% närvaro.

Mina barns skola har liknande. Inte för närvaro, men tex att lämna in alla läxor i tid, för uppförande och bra prestationer. De går i låg- och mellanstadiet.

Har era barns skolor något liknande och vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Belöning för närvaro
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Qi) skrev 2023-01-06 14:17:58 följande:
    Japp! Tränaren har CEOs och andra högdjur som kommer och tränar stenhårt för att få sina klistermärken. Bland annat då, som allt annat. Jag tycker att det är rätt underbart att vi människor fungerar på samma sätt som min lilla hund.
    Haha jaa nog är det lite lustigt i alla fall :)
  • Anonym (Mamma)

Närvaro tycker jag är fel sak att belöna, för det säger ingenting om hur det går för eleven i övrigt och är inget man kan påverka själv, om man blir sjuk etc. 

Däremot upplever jag att det fungerar bra som morot för tex läxorna. De får ett figursudd i slutet av månaden om de lämnat in allt i tid. 

• Anonym (Lollo)
    Räkan77 skrev 2023-01-06 14:02:18 följande:
    Fast det är väl en jäkla skillnad att uppmärksamma de två bästa på gymnasiet jämfört med de här uppmärksammade klasserna där det blev ett negativt utpekade för de som inte hade full närvaro.

Självklart skiter föräldrarna i chokladkakan, de bryr sig om att vissa barn kan känna sig utpekade som sämre elever fast det är helt naturligt att ha viss frånvaro under en termin. 
    Men hur många barn har haft 100% närvaro? Är det en klar majoritet håller jag väl med lite. Min erfarenhet är ju inte riktigt så med äldre elever. Handlar det om några stycken per klass tycker jag absolut de kan få uppmärksammas.
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-06 14:41:43 följande:

Närvaro tycker jag är fel sak att belöna, för det säger ingenting om hur det går för eleven i övrigt och är inget man kan påverka själv, om man blir sjuk etc. 

Däremot upplever jag att det fungerar bra som morot för tex läxorna. De får ett figursudd i slutet av månaden om de lämnat in allt i tid. 

Jag tycker precis tvärtom även om min erfarenhet  mer handlar om äldre barn. God närvaro leder ofta till bättre betyg, men jag tycker det också är positivt att uppmärksamma något som inte är presationsbaserat. Även om du har kämpigt i skolan så kan du få cred för närvaro och flit vilken är egenskaper som ger mycket på lång sikt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 15:44:26 följande:
    Jag tycker precis tvärtom även om min erfarenhet  mer handlar om äldre barn. God närvaro leder ofta till bättre betyg, men jag tycker det också är positivt att uppmärksamma något som inte är presationsbaserat. Även om du har kämpigt i skolan så kan du få cred för närvaro och flit vilken är egenskaper som ger mycket på lång sikt.
    Flit ja absolut, men inte närvaro. Ett av mina barn hade jättehög frånvaro förra terminen, men ändå toppbetyg och är alltid bland de bästa i klassen. De kan belöna flera saker, men att ha just närvaro som den viktigaste saken blir fel.
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-06 16:00:36 följande:
    Flit ja absolut, men inte närvaro. Ett av mina barn hade jättehög frånvaro förra terminen, men ändå toppbetyg och är alltid bland de bästa i klassen. De kan belöna flera saker, men att ha just närvaro som den viktigaste saken blir fel.
    Jamen kul för ditt barn då. Är det synd om hen som inte fick en chokladkaka? Du menar väl att ditt barn kommer lyckas bra ändå för att hen är intelligent - ja, säkert. Vi belönar och uppmuntrar och du lyfter fram. Gott så. Jag ser bara verkligen inte problemet med att belöna den som alltid är på plats för det. Det är en positiv sak.

På de flesta jobb är det viktigare att vara där och vara okej, än att komma ibland och vara fantastisk. Även om du presterar på topp när du är där så ställer du ofta till det för kollegor/kunder/patienter eller vad det nu må vara om du är borta mycket. 

Frånvaro är ett problem i skolan. En del har otur och är sjuka, medan andra är lite väl bekväma av sig. I artikeln hade föräldrar även reagerat för att barn som haft giltig frånvaro pga resor inte fick choklad - seriöst? De fick en resa, som de kunde gjort när det faktiskt var lov. 

Jag skulle kunna ha högre kvalitet på min undervisning om alla elever alltid var där än vad som blir genomförbart när jag ständigt måste hantera frånvaro och att ta igen saker - det gäller även duktiga elever. Men självklart är det en utopi att alla skulle ha 100% närvaro och självklart får man bli sjuk och ska då stanna hemma. Men att skolan väljer att skicka en signal om att premiera närvaro, det tycker jag är bra.
  • Drottningen1970
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 13:56:16 följande:

Men vad fan är detta? Hur kan föräldrar seriöst vara så bittra över att deras ungar inte fick en chokladkaka? 

Jag är gymnasielärare. Vi brukar ge ett diplom och en godispåse till de två elever i varje klass som haft bäst närvaro under terminen på avslutningen. Sällan någon har 100% dock. Det handlar om att uppmärksamma något positivt, inte att peka ut de som inte haft lika bra närvaro. Belöningen är ju inte enorm, skillnad om vi gett en stor summa pengar eller något.

Självklart kan man bli sjuk, det är okej. Men man kanske kan leva med att inte få just den belöningen just den gången? Föräldrarna kanske ska nyansera det istället för att skälla på skolan. 

Belöningar skall väl ges för prestation. Att slippa bli sjuk är väl mer tur.
    Kanske den elev som haft otur och varit borta mycket men ändå lyckats prestera och jobba ikapp  skulle förtjäna belöningen i såna fall.
  • Jemp

Inte hört om. För närvaro känns bakvänt (de flesta vill ju fortfarande undvika sjuknärvaro) men för utförda läxor är väl ok även om det känns lite onödigt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 16:17:20 följande:
    Jamen kul för ditt barn då. Är det synd om hen som inte fick en chokladkaka? Du menar väl att ditt barn kommer lyckas bra ändå för att hen är intelligent - ja, säkert. Vi belönar och uppmuntrar och du lyfter fram. Gott så. Jag ser bara verkligen inte problemet med att belöna den som alltid är på plats för det. Det är en positiv sak.

På de flesta jobb är det viktigare att vara där och vara okej, än att komma ibland och vara fantastisk. Även om du presterar på topp när du är där så ställer du ofta till det för kollegor/kunder/patienter eller vad det nu må vara om du är borta mycket. 

Frånvaro är ett problem i skolan. En del har otur och är sjuka, medan andra är lite väl bekväma av sig. I artikeln hade föräldrar även reagerat för att barn som haft giltig frånvaro pga resor inte fick choklad - seriöst? De fick en resa, som de kunde gjort när det faktiskt var lov. 

Jag skulle kunna ha högre kvalitet på min undervisning om alla elever alltid var där än vad som blir genomförbart när jag ständigt måste hantera frånvaro och att ta igen saker - det gäller även duktiga elever. Men självklart är det en utopi att alla skulle ha 100% närvaro och självklart får man bli sjuk och ska då stanna hemma. Men att skolan väljer att skicka en signal om att premiera närvaro, det tycker jag är bra.
    Min poäng är att närvaro säger väldigt lite om hur de presterar i skolan. Vissa barn kanske är där dagligen, men är en pina för övriga elever tex? 
    Mitt barn lider av psykisk ohälsa, så nej, det är inte "kul för mitt barn". Jag tycker det blir orättvist att göra det till en tävling att ha hög närvaro. Det skapar mer press på barn som redan mår dåligt.
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-06 17:59:37 följande:
    Min poäng är att närvaro säger väldigt lite om hur de presterar i skolan. Vissa barn kanske är där dagligen, men är en pina för övriga elever tex? 
    Mitt barn lider av psykisk ohälsa, så nej, det är inte "kul för mitt barn". Jag tycker det blir orättvist att göra det till en tävling att ha hög närvaro. Det skapar mer press på barn som redan mår dåligt.
    Jag tycker det är otroligt märkligt att som förälder sura över att ens barn inte kan vinna alla priser.  "Prestationspriset" som du efterlyser är ju betyg, vilker är värt mer i längden. Men god närvaro är bra både för eleven och gruppen och att då uppmärksamma och uppmuntra god närvaro, jag fattar inte hur det kan vara kontroversiellt nånstans. 

Jag hoppas att ditt barn får bra stöd och verktyg och förhoppningsvis mår bättre snart.
Svar på tråden Belöning för närvaro