Anonym (Mamma) skrev 2023-01-06 16:00:36 följande:
Flit ja absolut, men inte närvaro. Ett av mina barn hade jättehög frånvaro förra terminen, men ändå toppbetyg och är alltid bland de bästa i klassen. De kan belöna flera saker, men att ha just närvaro som den viktigaste saken blir fel.
Jamen kul för ditt barn då. Är det synd om hen som inte fick en chokladkaka? Du menar väl att ditt barn kommer lyckas bra ändå för att hen är intelligent - ja, säkert. Vi belönar och uppmuntrar och du lyfter fram. Gott så. Jag ser bara verkligen inte problemet med att belöna den som alltid är på plats för det. Det är en positiv sak.
På de flesta jobb är det viktigare att vara där och vara okej, än att komma ibland och vara fantastisk. Även om du presterar på topp när du är där så ställer du ofta till det för kollegor/kunder/patienter eller vad det nu må vara om du är borta mycket.
Frånvaro är ett problem i skolan. En del har otur och är sjuka, medan andra är lite väl bekväma av sig. I artikeln hade föräldrar även reagerat för att barn som haft giltig frånvaro pga resor inte fick choklad - seriöst? De fick en resa, som de kunde gjort när det faktiskt var lov.
Jag skulle kunna ha högre kvalitet på min undervisning om alla elever alltid var där än vad som blir genomförbart när jag ständigt måste hantera frånvaro och att ta igen saker - det gäller även duktiga elever. Men självklart är det en utopi att alla skulle ha 100% närvaro och självklart får man bli sjuk och ska då stanna hemma. Men att skolan väljer att skicka en signal om att premiera närvaro, det tycker jag är bra.