• Saras35

    Nu mammakropp, kraftig viktuppgång

    Hej, 


     


    Jag fick en underbar liten dotter för sex veckor sedan, allt känns fantastiskt förutom den förfärliga mammakroppen jag nu går runt i. 


     


    Min graviditet var väldigt bra, innan jag blev gravid vägde jag ganska lite 54kg och jag är 166 lång. Men under dessa nio månaderna har jag gått upp 32kg, vid sista besöket hos barnmorskan stod jag på vågen och utbrast herrejävlar när jag såg att jag stannat på 87kg. Nu har jag gått ner 13kg, jag ?tränar? simmar, promenerar och aktiverar kroppen så mycket jag bara kan och får såhär 6v efter förlossning, men nu verkar vågen tillfälligt pausat på 74kg ett tag. Jag sprang mycket innan, just nu känns det som att det inte finns någon träning som jag kan utföra som ?river av? kilona som innan. 


     


    Jag mår väldigt dåligt över min vikt/kropp och har många gånger svårt att somna, att närma mig min sambo känns också sorgligt. 


    Min sambo försöker säga att han fortfarande attraheras av mig, men när jag frågar om han helst skulle vilja vara med mig som jag såg ut innan eller nu, så svarade han att jag var näst intill perfekt innan och att det är vad han hade valt, men att han fortfarande är attraherad av mig. 


     


    Till saken hör att han också skämtat om min kropp när jag var gravid, att jag såg ut som en julost när jag solade i somras, att jag innan förlossningen såg ut som ett bär. Samtidigt söker han mycket på lättklädda instagramtjejer som verkligen inte är i närheten av att se ut som mig. 


     


    Detta sätter sig mentalt eftersom jag själv ser en rund köttbulle i spegeln och mår väldigt dåligt över kroppen jag nu har kvar. 


     


    Min mage hänger, jag ammar, brösten hänger, magen har blivit uttöjd som en påse med apelsinhud och jag är rädd att det aldrig kommer att gå tillbaka trots träning. Har någon här gått upp mycket i vikt och sedan lyckats komma tillbaka som förut eller har någon tips på hur man ska närma sig att ?älska sig själv? efter en såhär stor förändring? 

  • Svar på tråden Nu mammakropp, kraftig viktuppgång
  • Anonym (6 v?)

    6 v sedan förlossning och du tränar så pass hårt plus simmar. 
    Knappast....dra in svansen. 

  • Anonym (NN)

    Det verkar som att du är på god väg att gå ner i vikt. Det kommer att lösa sig.

    Just nu borde inte utseendet vara det viktigaste. Småbarnsperioden är inte den sexigaste i livet?

  • TvillingmammaVästgöte

    74 kg för en nybliven mamma på 1,66 kan väl inte ses som någon stor övervikt? 26, 9 i BMI , det är en lätt övervikt. Om du bara tar det lugnt, äter bra och rör på dig dagligen kommer du troligen gå ner mer framöver . Att du nu planar ut i vikten beror troligen på stress, känner du dig stressad producerar kroppen kortisol och då är det jättesvårt att gå ner. Ta det lugnt och njut av ditt lilla barn.

  • Anonym (Mx)
    Anonym (6 v?) skrev 2023-01-07 12:47:42 följande:

    6 v sedan förlossning och du tränar så pass hårt plus simmar. 
    Knappast....dra in svansen. 


    Svansen hänger ut, är det månne julkalendern 1979 som gör entre igen?
  • Anonym (4 barn)

    Din dotter är 6 veckor, ta in det SEX veckor. Du var gravid i 9 månader. Din kropp har byggt en människa och kommer troligen aldrig bli precis som innan men det kan vara bra ändå. Man behöver ändra sitt sätt att tänka. man ska ta hand om sig och låta kroppen läka. Att du redan nu tränar så hårt och mycket låter inte alls sunt. Det tog dig nio månader dit så tar dig minst 9 månader tillbax. Tagga ner så ska du se att kroppen släpper kilon lite lättare.


    Din sambo är oxå en skit som utrycker sig så. Och dessutom söker på tjejer på instagram. Ibland måste man sluta utgå från sig själv och säga det som
    Andra behöver höra.. På riktigt, hur är människor skapta? Hur kan samhället ens tro att man ska se ut precis som innan när man burit och fött barn. 


    Jag har burit, fött och ammat 4 barn. Jag är stolt över att min kropp orkar och har kunnat. Den ser inte ut exakt som innan även att jag väger mindre än jag gjorde innan och skulle mina sambo yttra sig om det skulle jag kasta ut honom. Börja kommentera hans kropp på samma sätt så får du se hur han mår.. börja gärna med intima delar, det är tydligen extremt känsligt.. 

  • Anonym (Same same)

    Jag är 165 cm och gick också upp till exakt 87 kilo dagen innan förlossning. Cool

    En vecka senare hade jag tappat 12 kilo (men det var ju barn+ moderkaka+ vätska etc), men de nästa 15 kilona fick jag arbeta bort med hjälp av rätt kost, styrketräning på gym och promenader över 5.5 månad.

    Jag började träna när barnet var 3 veckor, men se upp så du inte tar sönder dig. Om du ammar flitigt gör du av med energi på det också.

    Du ska inte hålla på med jogg/löpning innan fogarna har fått läka, jag har tyvärr fått kronisk foglossning för att jag försökte fortsätta springa på band som gravid.  I v 13 av graviditeten sa det pang bara i fogarna, fick ont som bara den och det blev aldrig riktigt bra igen. Jag kan inte springa med långa steg/på hårt underlag utan att få kraftig smärta på kvällen/dagen efter. Men det är klart olika för alla.

    En vikt på strax över 60 kilo tycker jag klär mig bäst idag, det är normalt att öka lite genom livet och jag vill inte tillbaka till min 18-årsvikt som var 52 kilo.

    Var snäll mot dig själv nu så att din kropp håller, det har inte gått mer än några veckor ju! Du kommer garanterat att känna dig fin igen lagom till sommaren så som du kämpar.

  • Anonym (C)

    6 veckor? Det tog 2 år innan jag var tillbaka i något som påminde om hur kroppen var innan graviditeten. Lös hud på magen har jag fortfarande. På armarna också. Skinkorna dallrar som jello när jag joggar. Höfterna ör bredare men det behöver ju inte vara negatigt. Brösten är inte samma som tidigare efter all amning men jag är hyfsat nöjd med dem ändå. Maken älskar min mammakropp och det gör mycket för självförtroendet. 


     

  • Anonym (6 v?)

    Ts lär ju inte ens varit på efterkontroll vilket ytterligare hintar om att detta inte är annat än svansburet. 

  • Anonym (Teddy)

    Försök att lugna ner dig även om det är svårt. Ta tillfället i akt att öva dig mentalt, dvs fokusera på det som är viktigt och fantastiskt i ditt liv. Ha tilltro till processen, det kan ta flera år innan din kropp går tillbaka till att se ut som den gjorde innan om den nånsin gör det. Det är ok. Du duger. Du har en fantastisk tid framför dig som du absolut inte vill ägna åt att älta över vikt.

  • Anonym (Same same)
    Anonym (6 v?) skrev 2023-01-07 14:52:24 följande:

    Ts lär ju inte ens varit på efterkontroll vilket ytterligare hintar om att detta inte är annat än svansburet. 


    Vad har det ens med saken att göra?

    Brukar man träna så känner man när kroppen är redo för det.
Svar på tråden Nu mammakropp, kraftig viktuppgång