• Anonym (Arg svärdotter)

Radera exet eller träffa aldrig mer barnbarnen!

Jag och min man har varit tillsammans i 7 år nu och har haft en ok relation med min svärmor förutom att hon har sämst kvinnosyn och ser mig som skyldig i allt ?kvinnogöra? som inte görs och anser att män ska skonas från allt sådant. Hon bor dock utomlands  och vi träffar henne bara en gång varje år I ca 1 månad vilket gör att det gått att stå ut.

Jag och svärmor har oftast kontakt på sociala medier och skriver då och då samt facetimar för att visa barnbarnen (1 och 4 år) nån gång i veckan. Min man är alltid med då.

Nyligen fick jag reda på något som gjorde mig rasande och det var att svärmor och mina båda svägerskor nyligen börjat följa min mans ex (som han gjorde slut med för 8 år sedan och hade stora problem med. Hon ljög bland annat om att min ängel till man slagit deras gemensamma dotter endast för att få ensam vårdnad om barnet. Domen fastställdes dock inte då det inte var sant. Dock hade hon gjort dottern till fiende till min man och skrämt upp henne att han bland annat skulle röva bort henne om hon inte höll sig undan. Flickan var då 5-6 år gammal så hon gjorde ju bara vad mamman sa. Detta gjorde att dottern inte träffade min man. Alla svägerskor samt min mans ex bor utomlands.

Jag bryr mig inte vad folk gör, men jag vill inte ha kontakt med min redan inte superälskade svärmor om hon ska hålla på och följa denna människa på sociala medier. Någon måtta får det vara och jag vill markera min gräns!

Jag kommer att ställa ett ultimatum till henne - Radera denna kvinna eller glöm att du ser skymten av mina barn! Vill såklart att barnen ska ha en farmor men hon är inte så brydd om dem så att det skulle vara så viktigt och dessutom ser det ju bara henne 1ggr/år då hon bor utomlands. Vad tycker ni? Är det ett rimligt ultimatum?

Och ni som säger att jag ska be min man ta det - visst, men när vi är i hans hemland är det JAG som sitter hemma med svärmor dagarna i enda och han ute med kompisar så han bryr sig nog mindre än mig. Inte kul att sitta med en människa som man stör sig grovt på.

Barnen har en närvarande och jättefin mormor och morfar här i Sverige som de träffar flera ggr/vecka.

• Svar på tråden Radera exet eller träffa aldrig mer barnbarnen!
  • molly50
    Anonym (Arg svärdotter) skrev 2023-01-18 20:18:12 följande:
    Tror inte att hon egentligen lyssnar mer på mig än min man. Dock vet hon att jag har makten att hindra henne från att se barnbarnen vilket borde skrämma henne rätt mycket med tanke på att hon redan ?förlorat? ett barnbarn. Hon vill säkert inte förlora två till.

kommer inte att hindra henne från att se barnbarnen men hota med det och göra allt som står i min makt för att få henne att tro det. 
    Men varför inte bara fråga henne varför hon följer exet?
    Hon gör det kanske för att kunna få se sitt barnbarn. Har du tänkt på det?
    molly50 skrev 2023-01-18 20:26:22 följande:
    Men varför inte bara fråga henne varför hon följer exet?
    Hon gör det kanske för att kunna få se sitt barnbarn. Har du tänkt på det?
    Då kan hon följa barnbarnets instagram istället för hon har ett!
  • molly50
    Anonym (Arg svärdotter) skrev 2023-01-19 08:00:00 följande:
    Då kan hon följa barnbarnets instagram istället för hon har ett!
    Ok. Det är information du kanske borde ha berättat redan i trådstarten.
    molly50 skrev 2023-01-19 08:35:23 följande:
    Ok. Det är information du kanske borde ha berättat redan i trådstarten.
    Ja det spelar ju faktiskt lite roll.

Hursomhelst. Funderar hur jag ska göra. Det känns stelt att skriva till henne på sociala medier och hade hellre tagit det facetoface. Dock kommer jag inte träffa henne förrän i sommar så rätt länge att ha pokerface varje gång hon skriver till mig/ringer för att se barnen. Faktum är att jag måste ta upp det annars blir jag tokig! Vill heller inte fråga henne varför hon följer personen utan vill bara be henne att ta bort exet. 
  • molly50
    Anonym (Arg svärdotter) skrev 2023-01-19 12:53:38 följande:
    Ja det spelar ju faktiskt lite roll.

Hursomhelst. Funderar hur jag ska göra. Det känns stelt att skriva till henne på sociala medier och hade hellre tagit det facetoface. Dock kommer jag inte träffa henne förrän i sommar så rätt länge att ha pokerface varje gång hon skriver till mig/ringer för att se barnen. Faktum är att jag måste ta upp det annars blir jag tokig! Vill heller inte fråga henne varför hon följer personen utan vill bara be henne att ta bort exet. 
    Ja,precis.

Om du känner att du absolut måste få veta så tycker jag att du hellre ska fråga henne varför hon följer exet.
    Men egentligen så tycker jag att det bästa är om du kan försöka strunta i det här.
    För hur det än är så är det ju faktiskt inte din ensak vem hon följer på sociala medier. 
    Jag kan förstå att du är arg.
    Men jag hade haft större förståelse om din man hade känt samma ilska mot henne som du gör,med tanke på att det är han som har blivit illa behandlad av sitt ex.
    Jag tycker du ska fundera mer över varför din man valde att överge sitt barn och inte kämpade för det efter hennes falska anklagelser.
    För det säger ju faktiskt en del om honom också.
  • molly50
    molly50 skrev 2023-01-19 17:12:26 följande:
    Ja,precis.

Om du känner att du absolut måste få veta så tycker jag att du hellre ska fråga henne varför hon följer exet.
    Men egentligen så tycker jag att det bästa är om du kan försöka strunta i det här.
    För hur det än är så är det ju faktiskt inte din ensak vem hon följer på sociala medier. 
    Jag kan förstå att du är arg.
    Men jag hade haft större förståelse om din man hade känt samma ilska mot henne som du gör,med tanke på att det är han som har blivit illa behandlad av sitt ex.
    Jag tycker du ska fundera mer över varför din man valde att överge sitt barn och inte kämpade för det efter hennes falska anklagelser.
    För det säger ju faktiskt en del om honom också.
    Jag vill också tillägga att det inte är din svärmor du straffar med att inte låta henne träffa sina barnbarn.
    Utan det är dina barn.
    Jag tycker du ska fundera på om det verkligen är värt det att förstöra deras relation pga att du har ett horn i sidan till henne.
    molly50 skrev 2023-01-19 17:16:13 följande:
    Jag vill också tillägga att det inte är din svärmor du straffar med att inte låta henne träffa sina barnbarn.
    Utan det är dina barn.
    Jag tycker du ska fundera på om det verkligen är värt det att förstöra deras relation pga att du har ett horn i sidan till henne.
    Bomben är släppt. Dock inte till svärmor eftersom jag inte ville vara oförskämd mot henne. Känns så konstigt då jag alltid respekterat henne innan.

Tog upp det med en svägerska som är yngre än mig. Vi har alltid haft en god relation. Först ljög hon och sen blev hon uppkäftig. Såååå nu är det slutpratat med henne! Hon har även sagt detta till min svärmor eftersom jag såg att svärmor skrev och raderade på meddelanden flera gånger. Hon har dock inte skrivit något. Men bra för mig att hon fick reda på det på det viset. Nu återstår det att se hur det t sig framöver. Är lite nervös faktiskt då jag inte ville bli ovän med dem egentligen. Dock skulle jag aldrig klara att träffa dem och låtsas le efter vad jag vet att de gjort.

Har uppmuntrat min man att ta kontakt med sitt barn.
  • molly50
    Anonym (Arg svärdotter) skrev 2023-01-19 22:17:29 följande:
    Bomben är släppt. Dock inte till svärmor eftersom jag inte ville vara oförskämd mot henne. Känns så konstigt då jag alltid respekterat henne innan.

Tog upp det med en svägerska som är yngre än mig. Vi har alltid haft en god relation. Först ljög hon och sen blev hon uppkäftig. Såååå nu är det slutpratat med henne! Hon har även sagt detta till min svärmor eftersom jag såg att svärmor skrev och raderade på meddelanden flera gånger. Hon har dock inte skrivit något. Men bra för mig att hon fick reda på det på det viset. Nu återstår det att se hur det t sig framöver. Är lite nervös faktiskt då jag inte ville bli ovän med dem egentligen. Dock skulle jag aldrig klara att träffa dem och låtsas le efter vad jag vet att de gjort.

Men varför är det egentligen så viktigt för dig att få detta sagt?
    Och om det nu var så viktigt så hade du lika gärna kunnat sagt det själv istället för att gå genom din svägerska.
    Det hade kanske varit enklare om din man håller kontakten med sin familj själv.
    Du måste inte ha kontakt med dem utan kan stanna hemma om han ska åka dit.
    Då behöver du heller inte känna dig tvungen att le mot dem. 
    Det du har gjort ni riskerar ju att det blir sprickor mellan dig och din man också.
    Är det verkligen värt det?
  • Anonym (E)
    Anonym (Arg svärdotter) skrev 2023-01-19 22:17:29 följande:

Så du är så feg att du inte ens kan ta det med tanten själv utan snackar skit via en svägerska...? Detta kan bara inte vara sant.
    Anonym (E) skrev 2023-01-19 22:36:23 följande:
    Så du är så feg att du inte ens kan ta det med tanten själv utan snackar skit via en svägerska...? Detta kan bara inte vara sant.
    Jag frågade bara svägerskan vem som skickade förfrågan, hon eller du? Sen sa jag att jag inte uppskattade det! Har inte snackat skit om någon, hon tjallade själv till sin mamma om att jag blivit upprörd över att svägerskan(hon) följer exet. Svärmor förstår ju indirekt att jag inte uppskattar att hon gör det heller.
Svar på tråden Radera exet eller träffa aldrig mer barnbarnen!