• Jowalowa

    Kvällar med en 2 månaders

    Har en liten tjej på 10 veckor som alltid varit lite krånglig på kvällarna.

    I några veckor innebar det skrik i flera timmar men nu har det gått över till att hon har svårt att komma till ro.

    Hon är ganska svårsövd på dagarna också oavsett metod och vaknar ofta alldeles för tidigt under sina tupplurer. Ibland får man till och med vara glad om hon sov 20min. Detta leder till att hon ofta är vad jag tror är övertrött på kvällarna och kan inte komma till ro.
    Det tar oftast 2-3h innan hon äntligen somnar för natten oavsett vilken tid vi försöker lägga henne men sen när hon väl somnat kan hon ofta sova 7h innan hon vaknar för mat vilket man såklart är tacksam för.

    Några tips som kanske kan korta ned tiden man aktivt försöker söva henne? Sen förstår jag ju såklart att hon fortfarande är liten och svaret kan vara att det bara är så men det känns inte som att det är optimalt för henne heller så som det är nu.

    Eller så kan ni bara dela med er om ni haft likadant och när det börjat bli lite enklare eller hur ni tacklat det rent mentalt (och kroppsligt för att orka allt vaggande hehe)

  • Svar på tråden Kvällar med en 2 månaders
  • lövet2

    Lösningen sitter egentligen i ditt sätt att se på hennes sömn. Se det så här:
    Hon är bara 2 månader. Kan inte klockan. Har ingen dygnsrytm. För henne är det lika naturligt att sova på dagen som på natten. När hon är sömnig, så somnar hon - om hon är mätt och ingenting stör (dvs om hon har ont i magen, fryser eller något). Du behöver inte söva henne aktivt, för du har ingen aning om när hon är mogen för att somna. I stället kan du sikta på att hålla henne glad, mätt och nöjd. Så länge hon är det, så sköter hon sin sömn själv än så länge.
    Spädbarn påverkas av sina föräldrars vanor, så med tiden kommer hon att börja sova mer på nätterna och mindre på dagarna.

  • Litorina

    I den åldern har jag för mig att jag ammade barnen till sömns. Senare var det bärsjal eller ergonomisk sele, och öronproppar med hörselkåpor utanpå. 

  • Cereal Killer

    Båda mina har varit så. Jag håller med om övertröttheten, ju bättre sömn dagtid desto enklare blir det på kvällen. Jag har inga tips på hur du ska få henne att somna snabbare, däremot är mitt tips att göra det så bekvämt som möjligt för dig själv under tiden du söver henne. Tex så kanske det går betydligt snabbare att få henne att somna om du går runt och bär på henne än om du sätter dig med henne på bröstet och tittar på tv, men den totala ansträngningen för dig kan ändå kännas mindre om du kan sitta bekvämt och har något annat att fokusera på istället för att bara gå och vänta på att hon ska somna. De vänjer sig dessutom ganska snabbt vid att somna på ett visst sätt, så efter några dagar går det förhoppningsvis lika snabbt oavsett om du väljer det bekväma sättet. 


    När det gäller sömnlängden dagtid så går det ofta att förlänga den genom att söva om dem just innan de vaknar till. I den åldern sover de i cykler där den första är ca 5 minuter och den andra ca 15 minuter lång (tredje och fjärde är längre). Mellan dessa cykler, dvs 5 respektive 20 minuter efter insomnandet, blir sömnen väldigt ytlig och bebisen riskerar då att vakna. Genom att upprepa det sätt man sövt bebisen på (vagga, köra med vagn, amma eller hur man nu gjort) ett par, tre minuter innan det sker, kan man få barnet att gå in i nästa cykel och sova vidare. 

  • Msofie

    Med all respekt så håller jag inte med Lövet2. Min son, idag 7 månader, har alltid behövt väldigt mycket stöd från oss för att somna. Så att ingen kommer efter mig, dem flesta bebisar behöver någon form av "stöd, hjälp" från sina föräldrar för att sova. Kroppskontakt, vaggning, nap, sång osv. Men vissa bebisar har enklare för att somna med få hjälpmedel på egen hand än andra. För mig är det tydligt att min son från dagen han var född behövde mycket. Han har, ALDRIG, somnat på egen hand. OAVSETT hur trött han är - ja vi har testat för att se vad som händer, han somnar tillslut efter timmar men då på grund av utmattning och inget jag tänker låta honom gå igenom. Och vi märkte snabbt på hans beteende när han började bli trött, men han har alltid stretat emot sömnen.

    Till din fråga. Det som hjälpte oss var bärsjal, bärsjal och bärsjal. Vi stod och vaggade honom i bärsjalen, hade white noise på, sjöng lugnt för honom, han tog napp. Frågan är också, vad är bäst för henne och vad är bäst för er? Detta var väldigt slitsamt för oss, vi stod upp flera timmar om dagen för att han skulle somna, men det var helt enkelt där han kände sig tryggast och blev son lugnast snabbast. Och där han somnade snabbast. Vilket också på visst sätt underlättade för oss. Så mitt råd från hjärtat, gör precis det ni behöver göra just nu för att få det att funka för er familj. Runt 2 månader kunde vi ha honom i bärsjal i vår gunstol (den räddade våra liv och ryggar stort tips!!), sen räckte gungstolen.

    Idag somnar han natt som dag oftast bredvid oss i sängen, med en hand på bröstet med napp och en vaggvisa. På kvällen lägger vi över honom i bedside där han sover 19-01 sen bredvid mig. För vissa är det mycket, men för oss är det fantastiska framsteg. Men jag vet hur jobbigt det är TS,  om du vill prata mer eller ha mer råd får du gärna PMa mig när som helst! Sömnbrist och en svårsövd bebis tar så mycket på en.

  • Fajjer

    Hennes beteende låter som mig när jag var barn, och jag har Asperger. Skrattande

  • Msofie
    Fajjer skrev 2023-01-27 22:29:48 följande:

    Hennes beteende låter som mig när jag var barn, och jag har Asperger. Skrattande


    Finns otroligt många barn som sover dåligt eller vad en brukar kalla "kvällsoro". En kanske inte ska anta att en bebis har en neuropsykiatrisk diagnos för det, vilket antyds 😅
  • Loet

    Låter väldigt likt min yngstas sovmönster. Han sov också kort på dagarna och sammanhängande 6-7 timmar på natten. Han ville ha mycket närhet och mat (både amning och ersättning) på kvällen. Jag brukade sitta ett par timmar i soffan med honom på amningskudden tills han somnade ordentligt på kvällarna. Det blir bättre. Vid 3 månaders ålder börjar spädbarnen producera melantonin vilket innebär att de då börjar få en dygnsrytm. Minns inte exakt men från ca 4-5 månader fungerade det att söva honom i sängen. Ibland tog det 10 minuter och ibland 40 men inte flera timmar som innan.

  • Jemp

    Jag tror inte att jag aktivt sövt en sån liten. Alltså inte i stil med att gå och lägga sig i sängen för nu är det dags att sova. Fasta sovtider har kommit långt senare. Bebisen har snarare hängt med oss i soffan (eller vad vi nu gör) och "råkat" somna när hen känner för det. 

Svar på tråden Kvällar med en 2 månaders