Inlägg från: Cusoon |Visa alla inlägg
  • Cusoon

    Ivf och ensam vård vid föräldraledighet går ihop?

    Ensam eller gemensam vårdnad har inget med giftemål att göra. Eftersom ni genomgått IVF är ju fadern redan känd, vilket man som föderska annars skall meddela, vem fadern är alltså, då får man även skriva under om man ska ha gemensam vårdnad eller inte.

  • Cusoon
    Eleanore83 skrev 2023-01-11 00:08:45 följande:

    Om man är gift får man automatiskt gemensam vårdnad.

    jag och min sambo är inte gifta. Vi skrev papper på att han är barnets pappa. 


    men vi skrev INTE på att vi ska ha gemensam vårdnad. Jag har alltså ensam vårdnad och är ensam vårdnadshavare. Pga föräldradagarna. 


    Vi mötte lite motstånd och de försökte pressa oss att skriva på för att ?det är viktigt att även pappan är hemma med barnen?.  Jag bara vägrade. Vi är kapabla att själv bestämma hur vi vill göra med föräldraledigheten. 

    Så oavsett om ni gjort IVF eller ej så måste ni skriva på det pappret om ni inte är gifta. Jag har vänner som har gjort ivf som har skrivit på papper.

    Grattis! Och lycka till med allt 


    Bra svar Eleonore83! Du har bättre koll än mig. Sjukt att någon försökte pressa dig även fast jag kan förstå tankegången, men är man sammanboende så är det ju inte som att man berövar partnern tid med barnet ändå. Gemensam vårdnad kan man väl ändå lättare ändra till än tvärtom, så har jag uppfattat det iaf.
  • Cusoon
    Anonvm skrev 2023-01-11 11:11:05 följande:

    Denna förlegade juridik kan inte reformeras fort nog!!!!!

    Det finns inget som är mer självklart i världen än att båda föräldrarna skall gå in i föräldraskapet som jämlikar.
    Om de sen är gifta, sambos, eller inte ens lever ihop har inte det minsta med saken att göra, barnet har 2 föräldrar oavsett.
    Att dessa då ska ses om jämlikar av samhället är idag självklart, de skall ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i föräldraskapet. Att föräldrarna skall ha gemensam vårdnad från födseln per automatik är idag inget som behöver diskuteras, det är självklarheter.
    I de fall där ena föräldern av ena eller andra anledningen inte axlar sitt föräldraansvar så får istället den andra då argumentera för sin sak genom att driva juridisk process.

    Detta kontraproduktiva vansinne att missbruka förlegad juridik runt föräldraskapet resulterar enbart i att ansträngningarna med att sudda ut "könsrollerna" motarbetas. Med slutresultatet att alla inblandade står där som förlorare, på ett sätt eller annat.

    Det är mycket hög tid för de som fortfarande har dessa grottmanna-resonemang att komma med i matchen.
    Det bästa för samtliga inblandade är att föräldrarna delar ansvaret inom föräldraskapet på ett så jämställt och likvärdigt sätt som möjligt.  


    Så länge löneutvecklingen inte är jämställd så kommer grottmanna-resonemanget som du så fint uttryckte det att fortsätta existera. Det går inte att diskutera föräldrars lika uppdelning av föräldraledighet utan att också diskutera ekonomi. Tyvärr är det inte så enkelt att du bara kan se till föräldraledighetens uppdelning av dagar som ett upprätthållande av förlegade könsroller och föräldraskap.
  • Cusoon
    Anonvm skrev 2023-01-11 12:48:41 följande:
    Nu har ju vi som samhälle insett det ohållbara i denna ansvarsfördelning och jobbar för en övergripande förändring.
    Då håller det inte att modern ges makten att godtyckligt välja om hon önskar släppa in fadern i föräldraskapet eller ta på sig det hela själv och förpassa fadern till lekfarbror...
    Jag förutsätter att TS inte tänker på sin partner, fader till barnet och blivande make som bara en lekfarbror. Sannolikt har dom diskuterat skillnaden som blir av egen respektive gemensam vårdnad och även hur dom ska agera som föräldrar och hur deras ansvarsfördelning ska se ut. Jag känner ingen kvinna som är tillsamnans med barnets far som maktgalet roffat åt sig egen vårdnad. Händer det verkligen så ofta?
  • Cusoon
    Anonvm skrev 2023-01-11 18:15:34 följande:
    Hos samlevande föräldrar är detta nog mycket riktigt ett betydligt mindre problem, den mer omfattande problematiken gäller primärt föräldrar som inte lever ihop.

    Men det är även en faktor hos samlevande föräldrar som inte är gifta vid barnets födelse att modern aktivt måste "bevlija" fadern att bli förälder på lika villkor, att vara jämlikar juridiskt när det gäller beslut som påverkar det gemensamma barnet.
    Denna makt skall absolut inte ligga hos en av de involverade parterna att fullständigt godtyckligt ensam besluta om.

    Det ska inte vara något snack, så fort faderskapet är fastställt så ska det per automatik i systemen råda gemensam vårdnad, ingen ska behöva godkänna någonting, precis som det fungerar om föräldrarna är gifta vid barnets födelse.... Då blir fadern per automatik vårdnadshavare till barnet, även om de så gifte sig dagen innan förlossningen, det spelar inte heller någon roll om det skulle falla sig så att de båda föräldrarna är vita och barnet som kommer ut är brunt....

    Som jag inledde denna diskussion, denna hopplöst förlegade juridik kan inte reformeras fort nog.....
    Jag är inte insatt i varför lagen ser ut som den gör men eftersom att föderskan skriver under med en enkel signatur tillsammans med vittnen närvarande vem faderskapet tillhör och detta lätt kan ljugas om så antar jag att det är en bidragande faktor till att vårdnaden inte per automatik ges till fadern på lika villkor, det låter iaf logiskt för mig. Värre var det ju förrut, vet inte hur det ligger till nu, jag kan bara hoppas att det inte är så längre, men en manlig bekant fick automatiskt ett faderskap fastställt till ett barn han ej var fader till, bara för att han nyligt varit gift med föderskan. Han orkade inte driva på processen att häva faderskapet då han skulle behövt bekosta dna-proverna själv, för hans del räckte det att inte behöva ha med vårdnaden att göra. Hade föderskan blivit tillfrågad om vem fadern var hade det där aldrig skett. Lite OT men en tankeställare.
  • Cusoon
    Anonvm skrev 2023-01-11 19:29:19 följande:
    Det hela behöver inte vara mer komplicerat än att vi börjar ta DNA prov på samtliga barn som föds, det ingår i hela rutinen kring förlossningen. Om det sen visar sig att den som föderskan pekat ut som barnets far inte överensstämmer med DNA provet så blir föderskan tvungen att uppge samtliga hon haft sex med veckorna kring befruktningen. De männen kontaktas och blir skyldiga enligt lag att komma in och lämna DNA prov. När en matchning hittats så skrivs allt in i socialförsäkringssystemen och barnet har sina 2 föräldrar.
    Du kan ju önska att det blir ett sådant system, du får skicka in en proposition och se om det ger gehör i riksdagen. Det kommer bli knepigt att motivera majoritet att rösta för en sådan ofantlig summa skattepengar som det kommer att kosta, varje år. 
  • Cusoon
    Anonvm skrev 2023-01-11 20:27:53 följande:
    Otroligt många hinder lär ett liknande system behöva överkomma, men det ekonomiska är absolut inget hinder.

    Första sökträffen jag klickade på säger att man som privatperson kan köpa ett DNA test som fastställer faderskap, det kostar 1700:- att köpa som privatperson.
    Om landstinget driver detta i egen regi i stor skal så lär kostnaden per test bli avsevärt mindre.

    Men även om vi räknar på dessa 1700:- och multiplicerar det med 110.000 födda barn om året och delar det per invånare så skulle kostnaden per invånare bli runt 20:-/året. Detta är en piss i havet ur ett ekonomiskt perspektiv.
    Som jag skrev, skicka in förslaget så får du se vilket gehör det ger. Du är tydligt motiverad själv och villig att utarbeta en klar metod så ta det vidare till högre instans så låter vi den här tråden att fortsätta som den var tänkt att ämna utifrån TS frågeställning.
Svar på tråden Ivf och ensam vård vid föräldraledighet går ihop?