• Anonym (Svamp eller vad?)

Underlivet luktar jäst?

Jag håller på att bli knäpp, jag mår så dåligt av detta att aldrig känna mig fräsch.
    Jag är 43 år, regelbunden mens och så fort mensen är över så börjar det, doften av jäst, flytningar som är rikliga och periodvis som tjock, klumpig, keso. Känslig i underlivet och får emellanåt sprickor och får även lätt ont vid sex.
    Kör klassiska tvätta med olja, sova utan trosor, äter mjölksyrabakterier osv.
    Har tidigare i omgångar blivit behandlad för bakteriell vaginos och även långtidsbehandling för svamp, även min sambo fick behandling, men det kommer tillbaka efter avslutad behandling. Har efter att HC inte rådde på det fått gå till gynmottagning och fick där långtidsbehandling mot svamp igen. Har stått ut i över ett år nu efter avslutad behandling nu med ökade problem varje månad, pratade med gyn igår men de "har inga tider". 
    Gym sa igår att svamp inte luktar men det är ju inte den klassiska BV lukten heller, men det kanske inte måste lukta fisk?
    Någon som kan ge mig nåt tips vad det kan vara och vad som kan hjälpa?

• Svar på tråden Underlivet luktar jäst?

Aliona

Vad fick du för behandling?
    Hur behandlades sambon då?

Nej jag tycker inte heller jag ska behöva egenbehandla för stora summor varje månad för sånt där är ju svindyrt.

• Anonym (Skölj ur efter samlag?)

Tvätta sig efter sex är nog det viktigaste. Om man myser och sedan somnar (lätt hänt inte bara för mannen) så när man sedan går upp kan det lukta ganska "speciellt". 

Anonym (Skölj ur efter samlag­?)

Går alltid och kissar och tvättar med olja, men fenomenet har jag även om vi har oralsex, vilket är vanligast förekommande just nu pga av att jag får ondare annars.

• Anonym (!!!)
    Anonym (Svamp eller vad?) skrev 2023-01-12 08:26:54 följande:

Anonym (!!!)
    Hur ofta behöver man använda sånt då?

När man använt mycket antibiotika är bakteriefloran som du vet ganska förstörd. Håll på tills du byggt upp floran och egen mjölksyra kommer igång. Använd gärna Ellen tamponger vid varje mens för att underhålla. Ellen kräm funkar när det kliar. Även olivolja är bra mot akut klåda. 

En gyn jag träffade sa att man kan skippa vatten och bara tvätta med olja i två veckor för att kroppen ska få återhämta sig.

Anonym (!!!) skrev 2023-01-12 12:55:47 följande:

När man använt mycket antibiotika är bakteriefloran som du vet ganska förstörd. Håll på tills du byggt upp floran och egen mjölksyra kommer igång. Använd gärna Ellen tamponger vid varje mens för att underhålla. Ellen kräm funkar när det kliar. Även olivolja är bra mot akut klåda. 

En gyn jag träffade sa att man kan skippa vatten och bara tvätta med olja i två veckor för att kroppen ska få återhämta sig.

Tvättar alltid bara med olivolja eller kokosolja.
    Antibiotika har jag aldrig ätit utan fick en omgång för läääänge sedan med vaginalkapslar med antibiotika för jag vet vad det ställer till med i kroppen. Men det är som sagt va super länge sedan. 
    Äter ju även konstant mjölksyrebakterier. 
    Ska köpa Ellen tamponger och prova, använder helst menskopp annars då jag trivs bäst med det. 
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Svamp eller vad?) skrev 2023-01-12 13:45:58 följande:
    Tvättar alltid bara med olivolja eller kokosolja.
    Antibiotika har jag aldrig ätit utan fick en omgång för läääänge sedan med vaginalkapslar med antibiotika för jag vet vad det ställer till med i kroppen. Men det är som sagt va super länge sedan. 
    Äter ju även konstant mjölksyrebakterier. 
    Ska köpa Ellen tamponger och prova, använder helst menskopp annars då jag trivs bäst med det. 
    Det är bra för magen att äta mjölksyrebakterier men du behöver mjölksyrebakteriekapslar även lokalt i underlivet där problemet sitter.
  • Anonym (Hormoner)

Har du kollat upp dina hormoner, tex balans mellan östrogen och progesteron. Du är i den åldern att dina hormoner kan börja spöka och ge olika besvär. Klimakteriet kommer inte från en dag till en ann utan kommer smygandes. 

Ta helst salivprov på östrogen och progesteron. Det går att beställa på nätet. Tänk på att de inte bara ska vara inom referensvärdet utan rätt i förhållande till varandra. 

Behandla ev brist med bioidentiska hormoner. Inte syntetiska som läkare skriver ut. 

Anonym (Hormoner) skrev 2023-01-12 23:12:34 följande:

Har du kollat upp dina hormoner, tex balans mellan östrogen och progesteron. Du är i den åldern att dina hormoner kan börja spöka och ge olika besvär. Klimakteriet kommer inte från en dag till en ann utan kommer smygandes. 

Ta helst salivprov på östrogen och progesteron. Det går att beställa på nätet. Tänk på att de inte bara ska vara inom referensvärdet utan rätt i förhållande till varandra. 

Behandla ev brist med bioidentiska hormoner. Inte syntetiska som läkare skriver ut. 

Vet inte om vad de kollade när jag va på gyn sist, tror de kollade östrogen och det visade väl "normalt" enligt dem och de menade på att jag är för ung för klimakteriet och de sa att jag har fortfarande regelbunden mens så då är det inget som börjat enligt dem.

Gör de sånna prover i sjukvården eller får man bekosta det själv? Vart får man bioidentiska Hormoner ifrån och vad kostar de?
  • Anonym (Känner igen)

Smörjer du med något för att förebygga sprickor/torrhet/kliande känsla? 

det har gjort skillnad för mig. Är absolut inte bra men bättre.

Tycker också att det följer cykeln, efter mens är det oftast lugnt några dagar, sedan börjar det om igen med såna tjockare flytningar och som ej säger gud ägglossning blir det extra mkt med segt och genomskinligt plus den andra skiten. 

De säger att inget är fel för mensen är regelbunden samtidigt som alla säger ?rikliga flytningar? 
    jaha? Vad ska jag göra åt det då, är ju därför jag är där! 
    de säger att det inte luktar men jag tycker absolut det är konstig lukt från och till. Är så trött på det. 

ska boka tid igen och be dem ta varenda test möjligt. Jag orkar inte ha det såhär! 

• Anonym (Känner igen)

Tillägg, 
    jag använder menskopp, inget annat fungerar längre.

Tvättar Absolut inte med olja, det gjorde bara saken värre.
    har testat allt på marknaden med mjölksyra både lokalt, tillskott i mat, ingen som helst skillnad.

Allt det hör började i princip över en natt, detta var  2018, så snart inte på 5e året med den här skiten.

• Aliona
    Anonym (Svamp eller vad?) skrev 2023-01-12 10:24:30 följande:

Aliona

Vad fick du för behandling?
    Hur behandlades sambon då?

Nej jag tycker inte heller jag ska behöva egenbehandla för stora summor varje månad för sånt där är ju svindyrt.

Vi fick båda samma kur antibiotika i tablettform som vi skulle ta samtidigt. Och inget sex under tiden :) 
    Anonym (Känner igen) skrev 2023-01-13 16:53:09 följande:

Smörjer du med något för att förebygga sprickor/torrhet/kliande känsla? 

det har gjort skillnad för mig. Är absolut inte bra men bättre.

Tycker också att det följer cykeln, efter mens är det oftast lugnt några dagar, sedan börjar det om igen med såna tjockare flytningar och som ej säger gud ägglossning blir det extra mkt med segt och genomskinligt plus den andra skiten. 

De säger att inget är fel för mensen är regelbunden samtidigt som alla säger ?rikliga flytningar? 
    jaha? Vad ska jag göra åt det då, är ju därför jag är där! 
    de säger att det inte luktar men jag tycker absolut det är konstig lukt från och till. Är så trött på det. 

ska boka tid igen och be dem ta varenda test möjligt. Jag orkar inte ha det såhär! 

Anonym (Känner igen) skrev 2023-01-13 17:01:00 följande:

Tillägg, 

har testat allt på marknaden med mjölksyra både lokalt, tillskott i mat, ingen som helst skillnad.

Allt det hör började i princip över en natt, detta var  2018, så snart inte på 5e året med den här skiten.

Smörjer oftast med olivolja och ibland med kokosolja.
    Vad smörjer du med?
    Jag köpte multi-gyn actigel och femiwash nu som jag tog igår kväll, känns redan lite bättre, men kan ju va en tillfällighet. Köpte även några mjölksyrekapslar som ska tas vaginalt. Har jag tur så fungerar det.

Mina bekymmer började efter att jag satte i kopparspiral för ca 8-9 år sen, tog ut den efter ungefär ett år då jag såg alla tecken på kopparförgiftning. Men BM sa bara "nej du kan inte få kopparförgiftning av spiralen, det är omöjligt". Jag fick tjata mig till att hon skulle ta ut den, så tråkigt bemötande. Gick aldrig till henne igen. 
    Men BV hade jag aldrig haft innan det och känns som jag har konstant svampöverväxt i kroppen.
    Sen är jag väldigt stressad också. Har haft två rejäla utmaningar och lever med GAD och har en tonårsdotter som mått dåligt några år, problem med självskada, utbrott och svårt med trygghet i skolan, så mycket kämpigt hemma. 

Aliona skrev 2023-01-14 09:39:25 följande:
    Vi fick båda samma kur antibiotika i tablettform som vi skulle ta samtidigt. Och inget sex under tiden :) 
    Okej, min sambo fick kortare behandling för svamp med tabletter vid ett av tillfällena som jag fick långtidsbehandling, men så fort jag slutade med mina sen så fick jag tillbaka det. 
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Svamp eller vad?) skrev 2023-01-14 10:13:54 följande:
    Anonym (Känner igen) skrev 2023-01-13 17:01:00 följande:

Tillägg, 

Smörjer oftast med olivolja och ibland med kokosolja.
    Vad smörjer du med?
    Jag köpte multi-gyn actigel och femiwash nu som jag tog igår kväll, känns redan lite bättre, men kan ju va en tillfällighet. Köpte även några mjölksyrekapslar som ska tas vaginalt. Har jag tur så fungerar det.

Mina bekymmer började efter att jag satte i kopparspiral för ca 8-9 år sen, tog ut den efter ungefär ett år då jag såg alla tecken på kopparförgiftning. Men BM sa bara "nej du kan inte få kopparförgiftning av spiralen, det är omöjligt". Jag fick tjata mig till att hon skulle ta ut den, så tråkigt bemötande. Gick aldrig till henne igen. 
    Men BV hade jag aldrig haft innan det och känns som jag har konstant svampöverväxt i kroppen.
    Sen är jag väldigt stressad också. Har haft två rejäla utmaningar och lever med GAD och har en tonårsdotter som mått dåligt några år, problem med självskada, utbrott och svårt med trygghet i skolan, så mycket kämpigt hemma. 

Vilka symptom får man vid kopparförgiftning?

Stress är inte bra för något. Har du några avslappningsmetoder?

Har du provat att utesluta socker? Candida diet?
    Anonym (!!!) skrev 2023-01-14 20:54:15 följande:
    Vilka symptom får man vid kopparförgiftning?

Stress är inte bra för något. Har du några avslappningsmetoder?

Har du provat att utesluta socker? Candida diet?
    Symtomen beror mycket på vart du läser. jag läste på många alternativa sidor och läste om andra kvinnors erfarenhet.

Läs på denna sidan, hon är duktig. 

martinajohansson.se/kopparforgiftning-kopparspiraler/

Stressen går i perioder, försöker hitta tid till avkoppling och återhämtning, men svårt ibland med den situation jag har och med GAD och även högkänslig som person. 

Men jag lär mig för varje dag att vända tanken och koppla av så mycket det går. 

Jag har tänkt många gånger att äta candidakost eller sån där AIP eller vad det heter, men jag har inte orken. 
  • Anonym (Känner igen)

Ingen olja som sagt då gyn sa till mig att det inte hjälper. 

jag har fått flera sorter utskrivna men just nu och den jag upplever är bäst är propyless.

hoppas du kan bli hjälpt av det du köpt, inget sådant har funkat för mig Tyvärr. 

stress är nog tyvärr inte heller till ngn hjälp, men det är svårt att komma ur, det blir ju en ond cirkel bara att ha detta över sig plus allt annat samtidigt Som pågår i livet. :(

Anonym (Känner igen) skrev 2023-01-15 13:17:27 följande:

jag har fått flera sorter utskrivna men just nu och den jag upplever är bäst är propyless.

hoppas du kan bli hjälpt av det du köpt, inget sådant har funkat för mig Tyvärr. 

stress är nog tyvärr inte heller till ngn hjälp, men det är svårt att komma ur, det blir ju en ond cirkel bara att ha detta över sig plus allt annat samtidigt Som pågår i livet. :(

Svaret kom inte med.

Jag har fått höra tvärtom att bara tvätta med olja. Men nu ska jag testa den den Multi-gyn tvätten istället och gelen, verkar redan som lukten avtagit avsevärt i alla fall. 
    Har tvättat med den på kvällen och sen tagit gelen och annars när jag vaknat på morgonen och gått på toa så har odören känts rejält, men inte de 2 senaste mornarna. Så har jag tur så håller det i sig. 

Ja fy stressen är jobbig.

• Anonym (!!!)
    Anonym (Känner igen) skrev 2023-01-15 13:17:27 följande:

Kallpressad olivolja funkar jättebra om man har klåda av svamp. Även kokosolja är bra. Men det ska vara kallpressad. Ingen skitolja som baby eller intimoljor som oftast bara innehållet parrafinoljor. Läs på innehåll.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (!!!) skrev 2023-01-15 15:58:19 följande:
    Kallpressad olivolja funkar jättebra om man har klåda av svamp. Även kokosolja är bra. Men det ska vara kallpressad. Ingen skitolja som baby eller intimoljor som oftast bara innehållet parrafinoljor. Läs på innehåll.

Jag vet. 
    Men det hjälpte mig absolut och ingenting, så när jag gick till nästa gyn sa hon till mig att inte använda olja utan bara vatten. Funkar mycket bättre för mig!

Svar på tråden Underlivet luktar jäst?