• Anonym (NOG)

HJÄLP

Hej.

Jag och min sambo har valt att gå skilda vägar. Min sambo vill inte gå isär men det vill jag, vi har dock sagt att vi ska gå skilda vägar. Vi bestämde och gjorde slut för ca två månader sedan. Vi bor ihop och har barn ihop. Vi har valt att påbörja processen efter julen så att barnen kan ha en lugn jul tillsammans med oss. 

Saken är den att, vardagen är här nu. Det känns jobbigt att prata om, så vi har låtit tiden gå utan att prata. Jag får känslan över att jag behöver driva processen fram om något ens ska hända, jag lär nog även göra allt själv precis som det har varit under hela vår tid tillsammans. Och det oroar mig då jag inte har ork längre. 

Hen driver mig till vansinne snart, och det känns som att hen gör det med mening. Så har det alltid upplevts. Hen har en del narcisisstiska drag .  Men jag vet inte hur mycket jag orkar. Våra barn mår inte bra av vår relation .. men hur ska jag gå vidare. Vi behöver sälja vår gemensamma bostad. Jag behöver köpa en ny, hen behöver köpa en ny bostad. Men jag klarar liksom inte allt själv på egen hand.

Hen provocerar mig till det yttersta och jag tror att jag kommer bli galen om vi inte går isär inom en snar framtid. 

Men jag är så rädd för hur det kommer påverka barnen då barnen har uttryckt att de inte någonsin vill att vi ska gå isär med anledning av hur andra kompisar har med sina skilda föräldrar. 

Jag är rädd, trött och jag orkar inge mer. Orkar snart inte leva. Jag måste hantera ALLT.

• Svar på tråden HJÄLP
  • Anonym (Rakt på sak)

Ja, det är ju du som vill gå skilda vägar och inte exet så räkna med att du får dra hela lasset själv! Börja med att kontakta mäklare, det är ett riktigt bra första steg. Du kan söka hyresbostad tills vidare medan du letar nytt att köpa. Vad din partner gör är inte ditt problem. Tro mig, era barn kommer att må bättre om ni går isär. De är BARN, de har ingen aning om vad som är bäst. Och ju förr ni flyttar isär desto bättre för alla, så slipper du bli driven till vansinne och orkar mer. Prata med exet så snart du kan, berätta att du tänker kontakta mäklare inom de närmaste dagarna, senast i nästa vecka.

• Anonym (Man51)

Barnen tål mycket mer än vad vi tror 
    och förklarar / pratar du bra med barnen eller sedan längre fram när du har energin och orken så löser det sig 
    du hör ju på dig själv att det finns bara ett alternativ 
    och det är du själv som måste ta tag i det 
    strunta totalt vad din sambo tycker och tänker 
    det är de han lever på
    att få djävlas med dig 
    måla upp en målbild där du har eget boende med barnen ?till sommaren är allt mycket bättre 

• Anonym (NOG)
    Jag pratade med honom och tog upp det igen via mail eftersom han aldrig är hemma. Han är på utbildning hela tiden.
    Och då skrev jag att vi behöver komma överens kring upplägget och även kontakta mäklare osv. Och hans svar är.
    -att han inte ser hur detta ska lösa sig innan han är färdig med utbildning. Han säger att det blir svårt för mig att klara mig på egen hand, utan bostad, ekonomi, utan bil och ingen som kan hjälpa mig att fixa kring bilen om jag skulle få tag i en bil.
    Och han kommer minsann inte ha råd med egen bostad under tiden som han studerar och han tycker att vi borde avvakta. Han säger att vi bli ändå som skilda trots att vi bor ihop. Han är borta på veckorna och kommer hem vissa helger och så säger han att om jag träffar någon ny så får han hyra lägenheten som finns att hyra i föreningen.

Sen skriver han att våra barn får antingen en pappa som är arbetslös och inte har någon ekonomi. Eller en pappa som har god ekonomi och bra jobb och bostad. Han menar på att vi inte ska stressa oss igenom skilsmässan och han tycker att jag borde hitta en kille tills dess som kan hjälpa mig ekonomiskt.

Att detta kommer påverka våra barn om jag stressar mig igenom detta och att jag behöver tänka på vårat barn.

Alltså ursäkta men hur resonerar människan? 
  • Anonym (Moira)
    Anonym (NOG) skrev 2023-01-20 16:17:39 följande:
    Jag pratade med honom och tog upp det igen via mail eftersom han aldrig är hemma. Han är på utbildning hela tiden.
    Och då skrev jag att vi behöver komma överens kring upplägget och även kontakta mäklare osv. Och hans svar är.
    -att han inte ser hur detta ska lösa sig innan han är färdig med utbildning. Han säger att det blir svårt för mig att klara mig på egen hand, utan bostad, ekonomi, utan bil och ingen som kan hjälpa mig att fixa kring bilen om jag skulle få tag i en bil.
    Och han kommer minsann inte ha råd med egen bostad under tiden som han studerar och han tycker att vi borde avvakta. Han säger att vi bli ändå som skilda trots att vi bor ihop. Han är borta på veckorna och kommer hem vissa helger och så säger han att om jag träffar någon ny så får han hyra lägenheten som finns att hyra i föreningen.

Sen skriver han att våra barn får antingen en pappa som är arbetslös och inte har någon ekonomi. Eller en pappa som har god ekonomi och bra jobb och bostad. Han menar på att vi inte ska stressa oss igenom skilsmässan och han tycker att jag borde hitta en kille tills dess som kan hjälpa mig ekonomiskt.

Att detta kommer påverka våra barn om jag stressar mig igenom detta och att jag behöver tänka på vårat barn.

Du förstår ju att du måste rodda detta själv. Så är det ju tyvärr när man är den som vill ta initiativet till en skilsmässa. Det är bara att sätta igång, kontakta mäklare mm. 

Du kan inte förvänta dig att den som INTE vill skiljas ska initiera allt. Det kommer inte att ske. 

Jag skulle bara svara att jag förstår hur han ser på saken, men att vi ändå måste gå vidare med det här och att du kommer kontakta en mäklare i veckan som kommer. Din ekonomi är ditt problem och hans ekonomi är hans problem. 
  • Anonym (Moira)
    Anonym (Man51) skrev 2023-01-12 08:44:08 följande:

Barnen tål mycket mer än vad vi tror 
    och förklarar / pratar du bra med barnen eller sedan längre fram när du har energin och orken så löser det sig 
    du hör ju på dig själv att det finns bara ett alternativ 
    och det är du själv som måste ta tag i det 
    strunta totalt vad din sambo tycker och tänker 
    det är de han lever på
    att få djävlas med dig 
    måla upp en målbild där du har eget boende med barnen ?till sommaren är allt mycket bättre 

Jag vill bara kommentera det här. Barn är inte tåligare än andra. Det är nummer ett. Barn tar skada av en skilsmässa, så är det bara. Därmed inte sagt att man ska stanna kvar för barnens skull. Det är inte heller säkert att "det löser sig" bara man pratar bra med barnen. Så enkelt är det inte för alla. 

Dessutom tycker jag det låter väldigt oempatiskt att säga att man ska strunta totalt i vad sambo tycker och tänker. Det behöver man verkligen inte göra. Då är man väl narcissistisk om något?? My way or the highway! Det handlar om att göra det man måste på ett respektfullt sätt. 
  • Anonym (Vänta?)
    Anonym (NOG) skrev 2023-01-20 16:17:39 följande:

Men hur länge till ska han plugga? Kan du inte härda ut lite till, eftersom han är borta så mkt? Då hinner du leta boende, förbereda praktiska saker osv. 
  • Anonym (''')

TS: Om du bokar mäklare och annat så märker han att det börjar ske saker, och då kommer han reagera. 
    Du kan se över det du kan så länge: har ni tex gemensam ekonomi? börja ha enskild. 

• Anonym (NOG)

Han är färdig med utbildningen till årsskiftet. Han menar alltså att jag ska härda ut ett år till, ett helt år med bråk och osämja. Nej tack. Jag är nog så körd i botten av alla lögner, nonchalans, manipulering osv. Jag har fått nog. Jag är en väldigt empatisk människa och vill hjälpa allt och alla, jag önskar att jag var kall och hård och bara tänkte på mig själv ibland men det gör jag nästan aldrig. Och han vet mycket väl att jag inte kommer låta han bo på gatan. Men det skulle inte göra honom något om jag bodde på gatan. 

Så att vänta .. Nej varför ska jag det egentligen? Han har fått ett arv, han kommer även få en vinst av vårt gemensamma boende. Jag har betydligt sämre ställt rent ekonomiskt. 

• Anonym (Vänta?)
    Anonym (NOG) skrev 2023-01-20 17:41:06 följande:

Han är färdig med utbildningen till årsskiftet. Han menar alltså att jag ska härda ut ett år till, ett helt år med bråk och osämja. Nej tack. Jag är nog så körd i botten av alla lögner, nonchalans, manipulering osv. Jag har fått nog. Jag är en väldigt empatisk människa och vill hjälpa allt och alla, jag önskar att jag var kall och hård och bara tänkte på mig själv ibland men det gör jag nästan aldrig. Och han vet mycket väl att jag inte kommer låta han bo på gatan. Men det skulle inte göra honom något om jag bodde på gatan. 

Så att vänta .. Nej varför ska jag det egentligen? Han har fått ett arv, han kommer även få en vinst av vårt gemensamma boende. Jag har betydligt sämre ställt rent ekonomiskt. 

Ok, då får du ju göra slag i saken. Skaffa nytt boende, lämna in ansökan. Sedan bodelning. 
Svar på tråden HJÄLP