• Whirlwind

    Blir sjukare och sjukare av sambons katt

    Hej

    Min sambo har en katt sedan många år som är som hans lilla  bebis och ögonsten. Jag har aldrig sovit hemma hos min sambo innan i flera dagar i sträck men nu har vi flyttat ihop då jag är gravid och katten har flyttat med.
    Jag har inte tidigare reagerat på katten trots att jag har pälsdjursallergi och astma sedan barnsben.
    Nu när vi flyttat ihop så har mina ögon börjat klibba ihop, är väldigt trång i luftrören, pipljud när jag andas och nyser konstant. Detta har hållit på i några veckor. Ju mer jag är hemma ju sjukare blir jag. Sambon vill inte göra sig av med katten utan säger att jag skall prova olika allergi tabletter men dessa hjälper tyvärr inte. Jag orkar inte mer. Har någon något tips på hur jag ska orka? Min läkare fick ge mig kortison och sa till mig att jag inte kan bo med denna katt då det kan utsätta mig för fara men jag vet inte vad jag skall göra. Har någon något förslag på hur mam får bort allergi??

  • Svar på tråden Blir sjukare och sjukare av sambons katt
  • mammabitch

    Besvärligt läge  , du kan ju inte rå för att du reagerar på katten, men   jag kan förstå din sambo också. För många är en katt eller hund inte bara ett husdjur utan  den emotionella relationen kan faktiskt likställas  med relationen till en bästa vän eller till och med ett barn.

    Hos oss är det ett av barnen som är allergiskt och det är också¨hennes katt som hon aldrig skulle kunna lämna bort, hon lever därför med ständigt irriterade ögon och troligtvis värre astma än hon skulle ha annars och medicinerar. Enda kompromissen är att katten inte får vara i hennes sovrum.

    Om han inte kan tänka sig att lämna katten till någon han känner så kanske det bästa trots allt är att han flyttar ut och ni får känna efter om det är värt att fortsätta. Det finns ju också ett kommande barn att ta med i beräkningen.

  • TL12

    är själv katt allergisk 
    och det går inte 
    ska han ha katten är det bara att flytta isär 
    prata med nån som står nära din sambo om problemet 
    det är din sambo som är 100 procent av problemet 
    gäller vara att han inser det själv 
    en katt är bara en katt 
    barnet och du är viktigast 
    finns risk att barnet oxå är allergisk eller kommer bli 

  • LFF
    anna0911 skrev 2023-01-12 03:30:29 följande:
    Jag hade aldrig gjort mig av med mina kissar för en partner! De är del i min familj. Synd att detta inte uppdagats innan graviditeten.. 
    Allergier kan komma plötsligt. I TS fall kan säkerligen den kraftiga reaktionen bero på att hon är gravid eftersom hela systemet då påfrestas. Dock har hon en underliggande allergi sedan innan och denna kan blossa upp när som. 

    Jag är själv allergisk och har haft hund. Jag är fullt medveten om hur allergin kan gå upp och ner, både pga graviditet och på mående rent generellt. 

    Nej, det är inte optimalt att behöva omplacera djur pga partners allergi men sambons reaktion är ju inte heller normal i att tycka att TS ska stå ut. Allergier är dessutom ärftligt så även bebis kan vara allergisk. Min ena son visade milda reaktioner på vår hund tex. Hunden fick då flytta hem till min mamma (reaktionen var en av flera anledningar till att hunden fick flytta, inte den enda). Han var nära, vi kunde träffas, men vi kunde städa bort merparten av allergener i hemmet för barnens skull. 
  • Mrs Moneybags

    Men du ska ju inte behöva få din hälsa försämrad för att han vill ha sin katt kvar. Om han är så förtjust i katten får han flytta ut igen. Det blir hans förlust när han inte kan bo med sin bebis. 

    Han kanske känner någon som kan tänka sig att ta över katten? 
    Det är lite svårare att göra sig av med ett barn än en katt. 

  • Friger
    Citronella skrev 2023-01-11 23:24:09 följande:

    Luftrenare i varje rum, låt inte katten vara i sängen eller i soffan. Tvätta och torktumla textiler ofta och dammsug varje dag. Det finns speciella allergischampon man kan tvätta katten med också. 


    Har du lärt en katt att inte gå på soffan och sängen någon gång? Hur gjorde du det?

    Till TS. Katten eller du måste flytta. Svårare än så är det inte.
  • Mrs Moneybags
    anna0911 skrev 2023-01-12 03:30:29 följande:
    Jag hade aldrig gjort mig av med mina kissar för en partner! De är del i min familj. Synd att detta inte uppdagats innan graviditeten.. 
    Ja det är synd. Hade du inte gjort dig av med katterna för ditt barns skull, då?

    Det går ju inte för TS att bo med sin kille och eftersom hon är mamman och troligtvis kommer amma får ju bebisen bo hos henne. Om barnet dessutom har ärvt allergierna blir det omöjligt för TS partner att någonsin bo med barnet och katt samtidigt. 
  • Lönnsirap
    Whirlwind skrev 2023-01-11 21:03:23 följande:
    Blir sjukare och sjukare av sambons katt

    Hej

    Min sambo har en katt sedan många år som är som hans lilla  bebis och ögonsten. Jag har aldrig sovit hemma hos min sambo innan i flera dagar i sträck men nu har vi flyttat ihop då jag är gravid och katten har flyttat med.
    Jag har inte tidigare reagerat på katten trots att jag har pälsdjursallergi och astma sedan barnsben.
    Nu när vi flyttat ihop så har mina ögon börjat klibba ihop, är väldigt trång i luftrören, pipljud när jag andas och nyser konstant. Detta har hållit på i några veckor. Ju mer jag är hemma ju sjukare blir jag. Sambon vill inte göra sig av med katten utan säger att jag skall prova olika allergi tabletter men dessa hjälper tyvärr inte. Jag orkar inte mer. Har någon något tips på hur jag ska orka? Min läkare fick ge mig kortison och sa till mig att jag inte kan bo med denna katt då det kan utsätta mig för fara men jag vet inte vad jag skall göra. Har någon något förslag på hur mam får bort allergi??


    Det låter som att ni tyvärr just nu inte bör och ska bo ihop. Som allergiker kan man inte alltid bo ihop med djur, och som djurägare kan man inte alltid göra sig av med sin katt/hund.

    Jag tycker inte att du ska orka med mer allergibesvär. Jag tänker att du gör dig själv en otjänst att stå ut och orka. 

    Vissa föräldrar ska inte bo ihop. Det fungerar inte. En period, eller för alltid.
  • Tukt

    Tänker också vidare att detta är en form av (jobbigt) stresstest. Kommer alla stora problem med sambon, barnet pappa hanteras med skygglappar och råd om vitaminer?

  • Friger
    Lönnsirap skrev 2023-01-12 10:09:02 följande:
    Det låter som att ni tyvärr just nu inte bör och ska bo ihop. Som allergiker kan man inte alltid bo ihop med djur, och som djurägare kan man inte alltid göra sig av med sin katt/hund.

    Jag tycker inte att du ska orka med mer allergibesvär. Jag tänker att du gör dig själv en otjänst att stå ut och orka. 

    Vissa föräldrar ska inte bo ihop. Det fungerar inte. En period, eller för alltid.
    TS är gravid med deras gemensamma barn.

    Klart som fan att katten ska ut. Antingen hitta ett lämpligt hem, eller så blir det att säga hej då hos veterinären.

    Allt annat vore ju att prioritera kattskrället framför ungen.

    Fattar inte TS pojkvän att katten inte kan gå före hans eget barn så är han ju dum i huvudet. Då är TS tvungen att flytta. Du kan inte vara allergisk mot katter och bo med en. Det går inte.
  • GGN

    Ni får separera helt enkelt. Ni kan ju ändå bo väldigt nära varandra. 
    Jag har en katt som haft ett riktigt skit-liv innan han kom till mig, jag hade aldrig flyttat på honom igen. Tog många månader innan han var trygg här. 

Svar på tråden Blir sjukare och sjukare av sambons katt