• Whirlwind

Blir sjukare och sjukare av sambons katt

Hej

Min sambo har en katt sedan många år som är som hans lilla  bebis och ögonsten. Jag har aldrig sovit hemma hos min sambo innan i flera dagar i sträck men nu har vi flyttat ihop då jag är gravid och katten har flyttat med.
    Jag har inte tidigare reagerat på katten trots att jag har pälsdjursallergi och astma sedan barnsben.
    Nu när vi flyttat ihop så har mina ögon börjat klibba ihop, är väldigt trång i luftrören, pipljud när jag andas och nyser konstant. Detta har hållit på i några veckor. Ju mer jag är hemma ju sjukare blir jag. Sambon vill inte göra sig av med katten utan säger att jag skall prova olika allergi tabletter men dessa hjälper tyvärr inte. Jag orkar inte mer. Har någon något tips på hur jag ska orka? Min läkare fick ge mig kortison och sa till mig att jag inte kan bo med denna katt då det kan utsätta mig för fara men jag vet inte vad jag skall göra. Har någon något förslag på hur mam får bort allergi??

• Svar på tråden Blir sjukare och sjukare av sambons katt
  • GGN

Hur menar du? Klart man kan vara väldigt mycket hos den gravida om hon behöver hjälp. Även när barnet kommit. Men man måste inte bo ihop. 

Erkki skrev 2023-01-11 23:19:43 följande:
    Även om din partner är gravid?

Din kille får välja antingen flyttar katten eller så flyttar han och katten. Du kan ju inte bli sjuk i ditt eget hem. 
  • Friger
    GGN skrev 2023-01-12 13:03:49 följande:

Hur menar du? Klart man kan vara väldigt mycket hos den gravida om hon behöver hjälp. Även när barnet kommit. Men man måste inte bo ihop. 

Du skulle överge din gravida tjej med barn för en katt?

Vad ska du säga till ungen när hen blir stor? Sorry, var dig eller katten. Gissa vem som vann?
  • Lönnsirap
    Friger skrev 2023-01-12 12:41:50 följande:
    TS är gravid med deras gemensamma barn.

Klart som fan att katten ska ut. Antingen hitta ett lämpligt hem, eller så blir det att säga hej då hos veterinären.

Allt annat vore ju att prioritera kattskrället framför ungen.

Fattar inte TS pojkvän att katten inte kan gå före hans eget barn så är han ju dum i huvudet. Då är TS tvungen att flytta. Du kan inte vara allergisk mot katter och bo med en. Det går inte.
    Självklart ska man inte bo med en katt om man är allergisk mot den. Och TS sambo är ju en idiot. Då är det väl smartare att faktiskt vara särbo, låta katten leva och sen ta det vidare att katten faktiskt prioriteras över att vara en närvarande pappa.

Jag håller med om att katten ska ut.... Jag tänker bara att ägaren faktiskt också borde ut. Att hålla på och inbilla sig att mamman till ens barn borde "prova"en  hälsovådlig livsstil är att faktiskt inte riktigt förtjäna att bo ihop. Det låter rätt destruktivt att TS ens tänker att hon ska anpassa sig.

Ut med katten! Och ut med kattägaren
  • cosinus

Lätt att vara efterklok. Ni borde ha provat bo ihop en längre tid i hans lägenhet för att se om du klarade det samtidigt som du hade kvar din lägenhet att ta din tillflykt till om det inte skulle fungera.

Men nu är ju läget som det är och nej, ni kan inte bo ihop när det är så illa som det är. Din läkare har sagt att du inte kan bo med katten. Lyssna på det.

Har mannen kvar sin lägenhet så får han flytta tillbaka dit med katten så du får återhämta dig och sen måste han välja. Jag skulle ju tro att när han väl får landa i att det faktiskt inte går så kommer han välja dig och barnet men det kan säkert ta några dagar att smälta och det får han göra på annat ställe då du måste få börja andas omgående. Har han inte kvar sin lägenhet så måste han ju lösa så att någon tar katten eller att någon tar katten och honom temporärt medans han klurar ut andra lösningar.

Utan att lägga något värde i hur mycket djur betyder för sina ägare så skulle jag ändå säga att katten mest troligt klarar en temporär och/eller permanent omplacering helt ok. Jag är jourhem för katter som som tagits om hand av en kattförening och det är olika grad av trygghet i de katterna men även de mest otrygga katter vi haft har omplacerats med samma grad av tillit till nya människor inom relativt kort tid. Katter som är trygga med människor från start har mer eller mindre bara gått in i vårat hem och frågat vars maten är.

• GGN
    Friger skrev 2023-01-12 13:05:20 följande:
    Du skulle överge din gravida tjej med barn för en katt?

Vad ska du säga till ungen när hen blir stor? Sorry, var dig eller katten. Gissa vem som vann?
    Finns många som bor särbo trots att de har barn, fattar inte varför det är en sån stor grej?

TS sambo har haft katten i många år. Säkert har den kilat vidare innan barnet fyller fem.

Både TS och sambon skulle ha funderat på detta innan. Sen är detta väl sääääkert en oplanerad graviditet, kommer det nog i alla fall påstås snart...
    Med eller utan katt så fattar jag inte hur man vågar skaffa barn med någon man inte bott ihop med. Detta är bara ett exempel på sånt som kan dyka upp. 
  • Citronella
    Friger skrev 2023-01-12 10:00:39 följande:
    Har du lärt en katt att inte gå på soffan och sängen någon gång? Hur gjorde du det?

Till TS. Katten eller du måste flytta. Svårare än så är det inte.

På samma sätt som man lär dem att inte gå på bord eller diskbänken man får ha koll och säga till varje gång den försöker hoppa upp de lär sig rätt fort. Till sovrummet är det bara att stänga dörren. 

De flesta klarar av att bo med katt fast de är allergiska jag tycker ts ska testa först. 

• LFF
    Citronella skrev 2023-01-12 13:52:54 följande:

De flesta klarar av att bo med katt fast de är allergiska jag tycker ts ska testa först. 

Inte om man är allergisk på TS nivå. Då ska man inte bo med katt. Då lyssnar man på sin läkare och blir kattfri. När allergin sätter sig på andningen är den livsfarlig. Därav har även TS läkare sagt att katten inte kan bo där. 
  • Tow2Mater
    GGN skrev 2023-01-12 13:37:22 följande:
    Finns många som bor särbo trots att de har barn, fattar inte varför det är en sån stor grej?

TS sambo har haft katten i många år. Säkert har den kilat vidare innan barnet fyller fem.

Både TS och sambon skulle ha funderat på detta innan. Sen är detta väl sääääkert en oplanerad graviditet, kommer det nog i alla fall påstås snart...
    Med eller utan katt så fattar jag inte hur man vågar skaffa barn med någon man inte bott ihop med. Detta är bara ett exempel på sånt som kan dyka upp. 
    Ja visst låter det konstigt, och att dessutom som känd allergiker inte ens sovit med katten innan ens i flera dagar i sträck innan man väljer att bli sambo med den.
  • Citronella
    LFF skrev 2023-01-12 14:32:03 följande:
    Inte om man är allergisk på TS nivå. Då ska man inte bo med katt. Då lyssnar man på sin läkare och blir kattfri. När allergin sätter sig på andningen är den livsfarlig. Därav har även TS läkare sagt att katten inte kan bo där. 
    Jag tycker inte man behöver överdriva det finns som sagt en hel del saker man kan göra det finns många som är betydligt mer allergiska än ts och har katt. Läkare kan tyvärr inget om hur man behåller djur vid allergi det är inget som lärs ut på utbildningen. 
  • LFF
    Citronella skrev 2023-01-12 14:43:06 följande:
    Jag tycker inte man behöver överdriva det finns som sagt en hel del saker man kan göra det finns många som är betydligt mer allergiska än ts och har katt. Läkare kan tyvärr inget om hur man behåller djur vid allergi det är inget som lärs ut på utbildningen. 
    TS har pipljud i andningen. Det betyder att hon har problem att få luft! Det kan bli livsfarligt! Det är allvarliga allergiska reaktioner. Det är inte att överdriva. 
Svar på tråden Blir sjukare och sjukare av sambons katt