• Anonym (Marie)

Min korkade arbetsgivare

Inget kollektivavtal, butik inom detaljhandeln. Får sällan schema, tex fortfarande inte fått schema för nästa vecka. Jobbar deltid och har barn, om jag inte kommer kunna ta de pass han schemalägger. Kommer jag stå utan inkomst då?
    Är han inte skyldig att avlöna mig de timmar som står avtalade, är väl hans problem att han inte får fram nåt schema. Har varit så de tre senaste mån sen jag började jobba där.

Han drar av tid för rast trots att vi aldrig har möjlighet att lämna arbetsplatsen, jobbar oftast själv 6-8h men det är inga kunder så jag har inte brytt mig. Tills nu, när han alltså menar att han drar 30 min rast. Det blir många h i veckan.

Jag fick häromdagen en översikt på ett s k underskott av tid han ansåg att jag ska jobba igen då jag varit sjuk?? 

Vet flera som slutat för han varit en idiot men för mig är det ett perfekt extrajobb, förutom sånt här strul och att han helt enkelt är korkad.
  • Svar på tråden Min korkade arbetsgivare
  • Anonym (Marie)
    Långbenopluto skrev 2023-01-12 19:56:47 följande:

Utan kollektivavtal är de värsta ställena.

Jag skulle ALDRIG arbeta där.

Nä jag kommer söka mig vidare så småningom, när han är så pantad är jobbet däremot väldigt slappt och flexibelt, har ingen respekt för det alls. Han bryter ju mot flera lagar, är mest nyfiken om jag kan luta mig tillbaka och säga nej till schemat bara och ändå få lön.
  • Anonym (I)

Vilka lagar menar du att ha bryter mot? Eftersom ni saknar kollektivavtal så är det arbetsmiljölagen som gäller. Att få schema är inte en lag. Du kommer inte få lön såklart för pass du ej jobbat. Om du behöver ett schema så säg det till din arbetsgivare. Fråga också när det är tänkt att du ska ha dina 30 min rast. 

• Anonym (Marie)
    Anonym (I) skrev 2023-01-12 20:31:58 följande:

Vilka lagar menar du att ha bryter mot? Eftersom ni saknar kollektivavtal så är det arbetsmiljölagen som gäller. Att få schema är inte en lag. Du kommer inte få lön såklart för pass du ej jobbat. Om du behöver ett schema så säg det till din arbetsgivare. Fråga också när det är tänkt att du ska ha dina 30 min rast. 

Både lag om schema minst 2v i förväg och rätt till rast är angivet i arbetstidslagen.
    Jag har också rätt till lön enligt avtal men vill veta om jag helt enkelt inte längre står till arbetsgivarens förfogande, det borde ju gälla ömsesidigt.

https://lagen.nu/dom/ad/2020:4

• Anonym (Man52)

Bättre att du slutar 
    du verkar inte vara det minsta intresserad av att jobba 
    börja sälj och visa lite takter istället för att gnälla 
    du kostar pengar 

• EpicF

Ja, ditt avtal säger att du ska ha lön för si och så många jobbade timmar, men om du inte jobbar passen så få man heller ingen lön. 

Rätt till rast har du och har du inte möjlighet att ta ut din lagstadgade rast ska du ha övertid. 

Är du med i facket? Då kan du ta kontakt med dem.om du inte får ditt schema i tid. 

• Anonym (Marie)
    Anonym (Man52) skrev 2023-01-12 23:21:12 följande:

Bättre att du slutar 
    du verkar inte vara det minsta intresserad av att jobba 
    börja sälj och visa lite takter istället för att gnälla 
    du kostar pengar 

Jag är den som drar in mest så länge det finns kunder. Är jag ensam så chillar jag, det är såhär det blir om man har respektlösa anställda pga vanvård. Men kan spelet och har inget dåligt samvete.
  • Anonym (Marie)
    EpicF skrev 2023-01-12 23:43:26 följande:

Ja, ditt avtal säger att du ska ha lön för si och så många jobbade timmar, men om du inte jobbar passen så få man heller ingen lön. 

Rätt till rast har du och har du inte möjlighet att ta ut din lagstadgade rast ska du ha övertid. 

Är du med i facket? Då kan du ta kontakt med dem.om du inte får ditt schema i tid. 

Det första stycket är en icke-fråga, schemaläggs jag en timme en vecka har jag fortfarande rätt till de resterande 24. Det är det som är grejen med avtal. Men det här är ju gråzon eftersom lagen inte anger konsekvenserna av att inte få något schema alls. Lagbrottet är ju redan gjort genom att inte presentera schema inom lagstadgad tid, dvs de två veckorna och -därav- min fråga om han nu skulle komma med ett schema som jag inte kan. Min förpliktelse avser ju inom lagen.
    Har pratat med facket och de öppnar gärna ett ärende eftersom lagen är helt på min sida, menade att lönen är en icke-fråga, den ska utgå och vissa företag får t.o.m. betala vite om inte schema-framförhållningen hålls. Däremot visste facket inte vad som händer om schema inte kommer alls eller så pass sent att man inte längre är tillgänglig.
  • EpicF
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-13 09:57:36 följande:
    Det första stycket är en icke-fråga, schemaläggs jag en timme en vecka har jag fortfarande rätt till de resterande 24. Det är det som är grejen med avtal. Men det här är ju gråzon eftersom lagen inte anger konsekvenserna av att inte få något schema alls. Lagbrottet är ju redan gjort genom att inte presentera schema inom lagstadgad tid, dvs de två veckorna och -därav- min fråga om han nu skulle komma med ett schema som jag inte kan. Min förpliktelse avser ju inom lagen.
    Har pratat med facket och de öppnar gärna ett ärende eftersom lagen är helt på min sida, menade att lönen är en icke-fråga, den ska utgå och vissa företag får t.o.m. betala vite om inte schema-framförhållningen hålls. Däremot visste facket inte vad som händer om schema inte kommer alls eller så pass sent att man inte längre är tillgänglig.
    Spelar ingen roll. Jobbar  du inte för du ingen lön. Tackar du nej till pass får du ingen lön. 

Men ja, det är avtalsbrott att inge ge schemat i god tid. 

Verkar som att du har missförstått endel saker här. Du ska enligt lagen ha schemat minst två veckor innan. Men om du får förhinder att ta passen som är satt upp, så får du ingen lön eftersom du då inte jobbar. 

Sedan är det inte du som får något av de vite-pengarna arbetsgivaren kan riskera att få betala. 

Det är väldigt bra att facket kan hjälpa dig med att få schemat i tid. Kanske kan de också förklara för sig att man måste jobba sina pass för att få lön oavsett vad ett avtal säger. 

Hur menar du "inte tillgänglig"? Du ska vara tillgänglig under den arbetstid du har. Visst man kan vara sjuk eller ja sjuka barn, men det är en helt annan sak. Har du arbetstid mellan ex 8-17 mån-fredag så ska du vara tillgänglig den tiden för att jobba och få lön. 
Svar på tråden Min korkade arbetsgivare