• Anonym (D)

Årskontroll

Hur många går på årskontroll på vårdcentralen? Prover osv
    Vid åldrarna typ 18-50

• Svar på tråden Årskontroll
  • Anonym (A)

48 år. Aldrig varit på nån hälsokontroll.

• Anonym (Medelålders kvinna)

Aldrig.
    En gång lyckades jag tjata till mig en hälsoundersökning, jag var så frisk så sa läkaren och proverna.
    Förr funkade företagshälsovården så att var 5e år fick hälsoundersökning från typ 35 årsålder.

• mammatill6

Aldrig. Det är ju inget som erbjuds obligatorisk och oftast när man måste betala rejält för

• Anonym (Iz)

Aldrig.

Skulle alla gå på årskontroll skulle det inte finnas någon tid över för all annan vård så jag hoppas verkligen inte det finns folk som går till vc bara för att.

Skillnad givetvis om man har någon sjukdom eller ett problem där värdena måste kollas upp regelbundet. 

• Anonym (D)

ok. Konstigt
    Jag fick en tid i brevlådan utan att ha bokat. Där det stod årskontroll. Är 29. 

• mammatill6
    Anonym (D) skrev 2023-01-15 15:43:54 följande:

ok. Konstigt
    Jag fick en tid i brevlådan utan att ha bokat. Där det stod årskontroll. Är 29. 

Måste ju finnas nån anledning till det. Är det jobbet som erbjuder det, har du kanske gjort en sån förut eller har du nån sjukdom som kräver det.
  • Anonym (J)

Aldrig. Ser ingen poäng med det. 

Har du bytt jobb nyligen? Det kan vara ngt som företagshälsan erbjuder. 

Ring och kolla. Det händer ju att de skickar till fel person. 

• cosinus

Jag fick en kallelse när jag fyllde 40, den gick jag på. Tror mitt landsting erbjuder vid 40/50/60 iaf. Övriga åldrar har jag inte riktigt koll på 

• EpicF

Går på årsnontroll/hälsokontroll en gång per år, men då har jag diabetes 1 och låg ämnesomsättning. Annars går jag regelbundet och tar blodprover förutom. Plus diabeteskontroll på sjukhus en gång per år. 

• Anonym (Kallelse)

Gick vid 40 och 50 för då blir man kallad. Nästa gång är 60.

• Anonym (111)

Har aldrig gjort något sånt, mer än den gången vår arbetsgivare vek en speciell pengapott till att varje medarbetare fick en genomgång hos företagshälsovården. Vi fick kolla värden, kolla kondition, mat sovvanor etc. 

Något annat har jag inte gjort och jag har aldrig hört någon från vanlig vårdcentral prata om "årskontroll" med mig, Jag är drygt 50 år. 

• Anonym (Falabella)

Hos större arbetsgivare brukar det finnas hälsokontroller. Hos förra hade vi vart tredje år innan 40, och vartannat år efter 40.

Hos min nuvarande lite mindre abeetsgivare har de genomfört det någon gång men sen dess har det gått fyra år, så det finns ingen rutin utan det blir när nog när/om ledningen tycker det finns pengar.

• Anonym (Moa)

Årskontroll en gång om året pga diabetes, inget annat.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag är 46 år och har aldrig varit på hälsokontroll bara för att. Det brukar bara göras om det finns medicinsk anledning till det, t ex att man bör kolla upp vissa värden med jämna mellanrum. Jag har inget sådant utan är frisk som en nötkärna, vad jag vet.

• Anonym (amerikan)

Jag går årligen sedan jag var kanske 35 år gammal. Ingår i den "normala" sjukvården i landet där jag bor och jag började efter att min mans läkare hittade en tumör på hörselnerven på honom och jag insåg att det kanske var värt besväret. Min läkare tar även gynekologiska cellprover så det klarar jag av samtidigt och får mediciner (allergi och preventivmedel) utskrivna för resten av året, samt influensa vaccination om jag vill.

• Anonym (A)

Skulle jag få en kallelse så gick jag direkt på en hälsokontroll. Funderat på att göra en privat men får inte ändan ur.

• Anonym (Borde)

Jag har inte varit på en vårdcentral på 30 år, och kommer förmodligen inte besöka någon heller innan jag dör. Egentligen borde jag väl, men tänker att så roligt är det inte så det blir bårhuset nästa. 

• Anonym (Falabella)
    Anonym (Borde) skrev 2023-01-16 03:24:44 följande:

Jag har inte varit på en vårdcentral på 30 år, och kommer förmodligen inte besöka någon heller innan jag dör. Egentligen borde jag väl, men tänker att så roligt är det inte så det blir bårhuset nästa. 

Eller så kan man gå på en hälsokontroll och upptäcka det skyhöga kolesterolet, det förhöjda blodtrycket eller sin prediabetes innan man får en större hälsohändelse av otrevligare slag.

En kollega fick inte ens resa sig från britsen utan blev fraktad direkt med ambulans till akuten för sitt blodtryck.

Men det väljer man klart själv.

De flesta människor är uppenbarligen puckon.
Svar på tråden Årskontroll