• Anonym (Less)

Arg över barnen inte kan språket

Mina barn är trespråkiga, svenska, engelska och franska. Pappans modersmål är ytterligare ett språk, men de kan inte mer än några fraser på det. Pappan har länge varit arg över att jag inte gått in för att lära dem det så som jag lärde dem de andra språken och även fått ta emot massa dumma kommentarer från hans släktingar. De kan heller i princip ingenting om den religion han anser att de tillhör. Jag tycker båda sakerna är hans ansvar, om det är viktigt för honom att barnen kan det så är det upp till honom att lära dem. Då blir han upprörd och säger att "det är jag som spenderar mest tid med dem" etc.

Tänker jag fel här? Varför ska det falla på mig?

• Svar på tråden Arg över barnen inte kan språket
  • Anonym (Less)
    Mängden språk är inga problem alls och ja de är flytande i alla tre och var redan innan de började skolan. Om man är duktig på språket kan man självklart lära dem det även om det inte är ens modersmål, men jag tycker verkligen att det borde vara hans ansvar. Ännu mer religionen.
    Jag gjorde ärliga försök när de var små, försökte peppa pappan på olika sätt, men det rann alltid ut i sanden. Kan han inte få upp till räckligt med intresse för att prioritera det så får det vara så. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Less) skrev 2023-01-16 10:45:58 följande:
    Mängden språk är inga problem alls och ja de är flytande i alla tre och var redan innan de började skolan. Om man är duktig på språket kan man självklart lära dem det även om det inte är ens modersmål, men jag tycker verkligen att det borde vara hans ansvar. Ännu mer religionen.
    Jag gjorde ärliga försök när de var små, försökte peppa pappan på olika sätt, men det rann alltid ut i sanden. Kan han inte få upp till räckligt med intresse för att prioritera det så får det vara så. 
    Jag tror du misstar duktig på språket med den totala bild man får av ett språk och en kultur när man talar sitt modersmål. Visst kan man lära en 3-åring att prata franska om man är bra på franska, men kommer man själv kunna kommunicera 100% på ett främmande språk med sina barn när de är 30 år gamla? Med allt vad det innebär av gester, minspel, ord och uttryck med hårfina skillnader i betydelse? Nej. Studier visar att barn behöver kunna minst ett språk på djupet för att kunna tillgodogöra sig andra språk på bästa sätt. 

Religionen är ett kapitel för sig. Det borde ju vara intressant även för dig att era barn lär sig om bådas kulturer och religioner? Min son är halvamerikan och jag förklarar mer än gärna saker som rör USA och dess historia och kultur, trots att det inte är min kultur. Det är också viktigt för mig att han får mitt perspektiv på saken, eftersom han även är svensk (och kenyan). Barnet måste ju få hela bilden av vilka vi är som personer och det omfattar språket och eventuell religion mm. 

Det låter mer som att det handlar om en konflikt mellan dig och din man och kanske inte så mycket om språk och religion? 
  • Anonym (Less)
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-16 10:59:52 följande:
    Jag tror du misstar duktig på språket med den totala bild man får av ett språk och en kultur när man talar sitt modersmål. Visst kan man lära en 3-åring att prata franska om man är bra på franska, men kommer man själv kunna kommunicera 100% på ett främmande språk med sina barn när de är 30 år gamla? Med allt vad det innebär av gester, minspel, ord och uttryck med hårfina skillnader i betydelse? Nej. Studier visar att barn behöver kunna minst ett språk på djupet för att kunna tillgodogöra sig andra språk på bästa sätt. 

Religionen är ett kapitel för sig. Det borde ju vara intressant även för dig att era barn lär sig om bådas kulturer och religioner? Min son är halvamerikan och jag förklarar mer än gärna saker som rör USA och dess historia och kultur, trots att det inte är min kultur. Det är också viktigt för mig att han får mitt perspektiv på saken, eftersom han även är svensk (och kenyan). Barnet måste ju få hela bilden av vilka vi är som personer och det omfattar språket och eventuell religion mm. 

Det låter mer som att det handlar om en konflikt mellan dig och din man och kanske inte så mycket om språk och religion? 

Det där med 30 år gamla förstår jag inte vad du menar. Barnen är språkligt begåvade, precis som jag alltid varit, och har pratat med tex vänner från Frankrike utan problem. Detaljer som minspel etc plockas ju upp efterhand som de umgås med folk som har det som modersmål. De har flera gånger blivit tagna för att vara från England, så engelskan har de definitivt.

De lär sig om religionen i skolan, men han vill att de ska se sig som troende inom den. DET har inte jag det minsta intresse av att uppmuntra, utan har alltid sagt att religion är upp till barnen när de är stora nog att förstå. 

Jag kan inga speciella detajler om hans kultur. Deras första år lärde jag dem ord på språket, fixade filmer etc, de hade tom leksaker som pratade språket, men när han inte gjorde något för att ta tag i det själv tröttnade jag. Ska han lämpa över allt på mig så får han acceptera att jag prioriterar det som är viktigast för mig.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Less) skrev 2023-01-16 11:14:57 följande:

Det där med 30 år gamla förstår jag inte vad du menar. Barnen är språkligt begåvade, precis som jag alltid varit, och har pratat med tex vänner från Frankrike utan problem. Detaljer som minspel etc plockas ju upp efterhand som de umgås med folk som har det som modersmål. De har flera gånger blivit tagna för att vara från England, så engelskan har de definitivt.

De lär sig om religionen i skolan, men han vill att de ska se sig som troende inom den. DET har inte jag det minsta intresse av att uppmuntra, utan har alltid sagt att religion är upp till barnen när de är stora nog att förstå. 

Jag kan inga speciella detajler om hans kultur. Deras första år lärde jag dem ord på språket, fixade filmer etc, de hade tom leksaker som pratade språket, men när han inte gjorde något för att ta tag i det själv tröttnade jag. Ska han lämpa över allt på mig så får han acceptera att jag prioriterar det som är viktigast för mig.

Den biten om religionen kan jag helt hålla med om. Det är ju typiskt för vår kultur som svenskar att se religionen som ett personligt val som man får göra när man har blivit äldre. I hans kultur är det säkert något som man mer eller mindre föds med. Han har ju också gjort ett aktivt val att skaffa barn med någon som inte har hans religion. Då får han ta tag i det. 

En bekant till mig (från Kenya) åker till kyrkan med sina barn varje söndag trots att hans fru är totalt ointresserad (svensk kvinna) och icke troende. Han försöker åtminstone. 

Han verkar vilja lämpa över allt på dig och du önskar att han kanske engagerade sig lite mer själv. Det är svårt det där. 
  • Lynx123

Nej du, det får han minsann lära barnen själv. Religionen hoppas jag däremot att de slipper.

• Lönnsirap

Man kan ju inte tvinga en annan människa att ta ansvar över de delar som den tycker är viktiga. Men man ska heller inte acceptera att själv plocka upp dessa delar.

Han kan ju försöka få dig att göra vissa saker... men troligen handlar det mer om hans oförmåga, än vad som är rimligt.

Nu vet jag inte vilken religion det gäller, men oavsett vilket, så är det ju klokt i att försöka fostra sina barn efter de värderingar man själv har. Och att ha respekt över de trosuppfattningar som råder i släkt och bland annan familj och vänner. 

Det är tråkigt att vara vuxen ibland och jag tänker att man hr ett litet fönster att ha "barnatro". Vill man ha det, så behöver man själv göra religösa saker, inte tro att det bara kommer automatiskt.
  • Anonym (U)

Men vänta nu, pratar inte du det språket?

Jättebra att du lärt dem franska!

• Anonym (Lat pappa?)

Klart det är hans ansvar, både språk och religion, kultur, whatever som är kopplat till hans land. Är han rent allmänt oengagerad i barnen? I så fall är det där du ska börja. Kräv att han tar sitt föräldraansvar i lika stor utsträckning som du gör det. Så får han träna språk och prata sin kultur när han spenderar sin tid med barnen.

• Anonym (Nk)

Du har 100% rätt, du ansträngde dig till och med men pappan gjorde ingenting. Låter som han kommer från en kultur där kvinnorna tar hand om barnen och allt därtill och mannen jobbar och bestämmer? Att hans morsa är arg på dig tyder också på det, fy fan.  

Va bara tydlig, du har försökt med filmer och leksaker men PAPPAN har inte brytt sig. 

Svar på tråden Arg över barnen inte kan språket