-
-
Svar på tråden Varför gjorde jag inget?
-
Fast det lär återställa sig inom 5-15 år. Dom har ju tagit hit män som utför sådana saker de bölar över och långt mycket värre. Tycker jag läser om balkong flygning var o varannan dag nästan nu för tiden. O det är inte vita svenska män som står bakom det direkt. Utan det är deras älskade araber.Camarosmurfen skrev 2023-01-16 19:20:36 följande:Ganska typiskt för vart samhällsutveckling är på väg. Våld mot män ifrån kvinnor är helt accepterat, och syns också väldigt tydligt i populärkulturen där det är ytterst vanligt.
Kvinnor får bete sig hur som helst, de är ändå offret i slutändan.
Länken till jämställdhetsmyndigheten visar bara hur sjukt långt det har gått i Sverige.
-
Nu är det knappast att rekommendera att ge sig fram och börja veva om man inte själv blir överfallen.
Det som är vettigt att göra vid ETT slag, oavsett vem som slåss, är väl:
1. Gå fram till personerna med mobilen i näven och säg: "jag såg att du slog hen, och jag har ringt polisen så jag tycker du ska gå nu."
2. Försök fånga ett foto av personen som slog om det inte är uppenbart att de känner varandra så den våldsamma parten är identifierad.
3. Förklara för den slagna personen att du är villig att vittna om ringa misshandel om de vill anmäla och hjälp dem hem om de är chockade. -
Ja, det hade det verkligen. Frågan är varför du då börjar prata om nödvärn?Tomas Svensson skrev 2023-01-16 19:37:37 följande:Sagt till tror jag hade vart lämpligt. -
Det var nog för att jag egentligen menade i gripa i någon bredare bemärkelse.Anonym (Nödvärn?) skrev 2023-01-16 19:53:47 följande:Ja, det hade det verkligen. Frågan är varför du då börjar prata om nödvärn? -
Tror du slog huvet på spiken.Anonym (Malou) skrev 2023-01-16 19:51:47 följande:Nu är det knappast att rekommendera att ge sig fram och börja veva om man inte själv blir överfallen.
Det som är vettigt att göra vid ETT slag, oavsett vem som slåss, är väl:
1. Gå fram till personerna med mobilen i näven och säg: "jag såg att du slog hen, och jag har ringt polisen så jag tycker du ska gå nu."
2. Försök fånga ett foto av personen som slog om det inte är uppenbart att de känner varandra så den våldsamma parten är identifierad.
3. Förklara för den slagna personen att du är villig att vittna om ringa misshandel om de vill anmäla och hjälp dem hem om de är chockade.
-
Jag ställde en rak fråga, som du tydligen inte kan svara på. Men ett icke-svar är ju också ett svar.Anonym (hmm) skrev 2023-01-16 19:42:50 följande:Efter som att du ställde en fråga som rent av insunierar till att det skulle ha varit mitt påstående. Så får du ett lika dumt svar tillbaka här.
Så ja, varför inte ?
-
Om en tjej får en lavett så har hon antagligen förtjänat den pga provokation. Det är inte min åsikt men något jag läst och hört.Anonym (Q) skrev 2023-01-16 19:45:26 följande:Vad skulle du ha gjort om det var tvärtom? Problemet som jag ser här är att om en tjej får en smäll, så behöver hon hjälp(kanske). Men om en kille får en lavett av en tjej, kan det vara ganska pinsamt för honom. Man ska inte slå varandra, men en man som åker på en smäll förtjänar det. En tjej som åker på en smäll blir misshandlad. Mina två sista meningar är inte min åsikt, utan en åsikt som jag hört och läst.
-
fast jag svarade ju; Så ja, varför inte ?Anonym (Oj) skrev 2023-01-16 20:12:35 följande:Jag ställde en rak fråga, som du tydligen inte kan svara på. Men ett icke-svar är ju också ett svar. -
Moget att härmas. Det gör mina syskonbarn mellan tre år och sex år också. Jag vet inte hur jag ska tolka ditt svar, eftersom du härmas.Anonym (Oj) skrev 2023-01-16 20:16:04 följande:Om en tjej får en lavett så har hon antagligen förtjänat den pga provokation. Det är inte min åsikt men något jag läst och hört. -
Nödvärn kan mycket väl användas i en sån situation om det är så att hon skulle fortsätta att slå honom. Om man ingriper för att skydda någon som utsätts för våld tar man över deras nödvärnsrätt. När det gäller nödvärn får man dock inte använda mer våld än nöden kräver för att avvärja situationen. Om den våldsamme springer iväg får man inte springa efter för att ge dem spö t.ex.
Så fungerade iallafall nödvärnsrätten jobbade som yrkesofficer och utbildade skyddsvakter. Nödvärnsrätten är alltså till för att skydda någon i nöd även om det inte är en själv som är den drabbade.