• Tomas Svensson

Varför gjorde jag inget?

Var i fjällen och såg nåt jag blev fundersam över. Ett par, en kille och en tjej i typ 25 års ålern står och diskuterar. Hux flux får han värsta bitchslappen över ansiktet och vurpar av smällen. Han har en hund i koppel som ger sig av åt ett håll, tjejen 180 grader. I min bok är detta minst ringa misshandel. Så här i efterhand undrar jag varför jag inte gjorde något? Hade det vart killen som hade klappat till hade jag väldigt sannolikt gjort nåt. Har tidigare nyttjat nödvärnaparagrafen för att hjälpa andra, så generellt inte passiva typen. Jag tror inte jag är ensam om att "titta åt andra hållet" i en sån här situation. Så här i efterhand blir jag lite olustig till mods då jag är för jämställdhet.
  • Svar på tråden Varför gjorde jag inget?
  • Tomas Svensson
    Anonym (Nödvärn?) skrev 2023-01-16 19:04:02 följande:
    Gjort vadå? Varför skulle du behöva hävda nödvärn?
    Jag hade fel. Det hela var över pang, så då faller det.
  • Anonym (hmm)
    Deeelicious skrev 2023-01-16 18:58:52 följande:
    Nää, och det är för att män är fysiskt starkare än kvinnor och det är mer utbrett med mäns våld mot kvinnor. Varför vågar en man gå ute ensam på kvällen tex men inte en kvinna? Spela inte dum nu.

Finns många män som inte vågar ge sig ut faktiskt. 

Sen vem säger att en man måste slå en kvinna hårdare än vad en kvinna kanske slår en man?

Såhär ligger det till. Ska det bara okej för en att slå, så ska det vara okej för ALLA parter. Oavsett styrka. Alla män är heller inte starkare än alla kvinnor.

• Anonym (hmm)
    Tomas Svensson skrev 2023-01-16 18:14:41 följande:
    Varför gjorde jag inget?
    Var i fjällen och såg nåt jag blev fundersam över. Ett par, en kille och en tjej i typ 25 års ålern står och diskuterar. Hux flux får han värsta bitchslappen över ansiktet och vurpar av smällen. Han har en hund i koppel som ger sig av åt ett håll, tjejen 180 grader. I min bok är detta minst ringa misshandel. Så här i efterhand undrar jag varför jag inte gjorde något? Hade det vart killen som hade klappat till hade jag väldigt sannolikt gjort nåt. Har tidigare nyttjat nödvärnaparagrafen för att hjälpa andra, så generellt inte passiva typen. Jag tror inte jag är ensam om att "titta åt andra hållet" i en sån här situation. Så här i efterhand blir jag lite olustig till mods då jag är för jämställdhet.

Självklart skulle du ha ringt dit polisen. 

Du är påverkad av det svenska samhället som har manipulerat i många år att endast män gör fel. Därför som du inte reagerade. Men det betyder inte att det du gjorde eller snarare inte gjorde är försvarbart.

• Anonym (Oj)
    Anonym (hmm) skrev 2023-01-16 19:14:24 följande:

Finns många män som inte vågar ge sig ut faktiskt. 

Sen vem säger att en man måste slå en kvinna hårdare än vad en kvinna kanske slår en man?

Såhär ligger det till. Ska det bara okej för en att slå, så ska det vara okej för ALLA parter. Oavsett styrka. Alla män är heller inte starkare än alla kvinnor.

Är det kvinnor de är rädda för?
  • Camarosmurfen

Ganska typiskt för vart samhällsutveckling är på väg. Våld mot män ifrån kvinnor är helt accepterat, och syns också väldigt tydligt i populärkulturen där det är ytterst vanligt.

Kvinnor får bete sig hur som helst, de är ändå offret i slutändan. 

Länken till jämställdhetsmyndigheten visar bara hur sjukt långt det har gått i Sverige. 

• Anonym (Nödvärn?)
    Tomas Svensson skrev 2023-01-16 19:11:43 följande:
    Jag hade fel. Det hela var över pang, så då faller det.
    Undrar vad du hade tänkt att du skulle ha gjort. Om du hunnit. Skulle uppskatta ett svar istället för slingrande.
  • Tecum
    Anonym (Nödvärn?) skrev 2023-01-16 19:28:10 följande:
    Undrar vad du hade tänkt att du skulle ha gjort. Om du hunnit. Skulle uppskatta ett svar istället för slingrande.
    TS fråga är egentligen om man ska ingripa om en man klipper till en kvinna? Om svaret är ja blir följdfrågan om man ska göra samma sak när en kvinna slår en man.
    Så det är inte TS som ska svara utan vi andra.
  • Tomas Svensson
    Anonym (Nödvärn?) skrev 2023-01-16 19:28:10 följande:
    Sagt till tror jag hade vart lämpligt.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Oj) skrev 2023-01-16 19:18:59 följande:
    Är det kvinnor de är rädda för?

Efter som att du ställde en fråga som rent av insunierar till att det skulle ha varit mitt påstående. Så får du ett lika dumt svar tillbaka här.

Så ja, varför inte ? 

• Anonym (Q)

Vad skulle du ha gjort om det var tvärtom? Problemet som jag ser här är att om en tjej får en smäll, så behöver hon hjälp(kanske). Men om en kille får en lavett av en tjej, kan det vara ganska pinsamt för honom. Man ska inte slå varandra, men en man som åker på en smäll förtjänar det. En tjej som åker på en smäll blir misshandlad. Mina två sista meningar är inte min åsikt, utan en åsikt som jag hört och läst. 

Svar på tråden Varför gjorde jag inget?