• Tomas Svensson

Varför gjorde jag inget?

Var i fjällen och såg nåt jag blev fundersam över. Ett par, en kille och en tjej i typ 25 års ålern står och diskuterar. Hux flux får han värsta bitchslappen över ansiktet och vurpar av smällen. Han har en hund i koppel som ger sig av åt ett håll, tjejen 180 grader. I min bok är detta minst ringa misshandel. Så här i efterhand undrar jag varför jag inte gjorde något? Hade det vart killen som hade klappat till hade jag väldigt sannolikt gjort nåt. Har tidigare nyttjat nödvärnaparagrafen för att hjälpa andra, så generellt inte passiva typen. Jag tror inte jag är ensam om att "titta åt andra hållet" i en sån här situation. Så här i efterhand blir jag lite olustig till mods då jag är för jämställdhet.
  • Svar på tråden Varför gjorde jag inget?
  • Nomanisanisland
    Deeelicious skrev 2023-01-16 18:43:48 följande:

Öh? Sköt ditt tycker jag. Han förtjänade säkert slaget.

Vad är det där för skitprat? Ingen förtjänar att bli slagen i ansiktet och offentligt förnedrad för att förövaren väljer att vara ett våldskriminellt pucko. Det tillkommer inte dig att tala om att andra människor förtjänar att kränkas och plågas.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Q) skrev 2023-01-16 19:45:26 följande:

Vad skulle du ha gjort om det var tvärtom? Problemet som jag ser här är att om en tjej får en smäll, så behöver hon hjälp(kanske). Men om en kille får en lavett av en tjej, kan det vara ganska pinsamt för honom. Man ska inte slå varandra, men en man som åker på en smäll förtjänar det. En tjej som åker på en smäll blir misshandlad. Mina två sista meningar är inte min åsikt, utan en åsikt som jag hört och läst. 

Dina två sista meningar är framförallt rent skitprat.
    Deeelicious skrev 2023-01-16 18:43:48 följande:

Öh? Sköt ditt tycker jag. Han förtjänade säkert slaget.

Vad är det där för skitprat? Ingen förtjänar att bli slagen i ansiktet och offentligt förnedrad för att förövaren väljer att vara ett våldskriminellt pucko. Det tillkommer inte dig att tala om att andra människor förtjänar att kränkas och plågas.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Q) skrev 2023-01-16 21:34:48 följande:
    Moget att härmas. Det gör mina syskonbarn mellan tre år och sex år också. Jag vet inte hur jag ska tolka ditt svar, eftersom du härmas.
    Och jag vet inte hur jag skall tolka dina halvkvävda visor när du inte står för vad du tycker.
  • Tomas Svensson
    Arcnice skrev 2023-01-16 22:02:17 följande:

Nödvärn kan mycket väl användas i en sån situation om det är så att hon skulle fortsätta att slå honom. Om man ingriper för att skydda någon som utsätts för våld tar man över deras nödvärnsrätt. När det gäller nödvärn får man dock inte använda mer våld än nöden kräver för att avvärja situationen. Om den våldsamme springer iväg får man inte springa efter för att ge dem spö t.ex.

Så fungerade iallafall nödvärnsrätten jobbade som yrkesofficer och utbildade skyddsvakter. Nödvärnsrätten är alltså till för att skydda någon i nöd även om det inte är en själv som är den drabbade.

Läste också straffrätt och polislära i lumpen.
    Arcnice skrev 2023-01-16 22:02:17 följande:

Nödvärn kan mycket väl användas i en sån situation om det är så att hon skulle fortsätta att slå honom. Om man ingriper för att skydda någon som utsätts för våld tar man över deras nödvärnsrätt. När det gäller nödvärn får man dock inte använda mer våld än nöden kräver för att avvärja situationen. Om den våldsamme springer iväg får man inte springa efter för att ge dem spö t.ex.

Så fungerade iallafall nödvärnsrätten jobbade som yrkesofficer och utbildade skyddsvakter. Nödvärnsrätten är alltså till för att skydda någon i nöd även om det inte är en själv som är den drabbade.

• Anonym (Henologen)
    Deeelicious skrev 2023-01-16 18:58:52 följande:
    Nää, och det är för att män är fysiskt starkare än kvinnor och det är mer utbrett med mäns våld mot kvinnor. Varför vågar en man gå ute ensam på kvällen tex men inte en kvinna? Spela inte dum nu.
    Mäns våld mot kvinnor är inte direkt mer utbrett än kvinnors våld mot män. (Det riktigt grova våldet skiljer sig dock i större utsträckning.)

I utemiljö (ensam på kvällen) så råkat män illa ut klart oftare än kvinnor, så de är tydligen oförståndigare (eller mindre fega, om man vill uttycka det på ett annat sätt).

• Anonym (Signe)
    Tomas Svensson skrev 2023-01-16 18:52:41 följande:

En intressant koppling månne är att det som hände räknas som "mäns våld mot kvinnor" enligt vår jämställdhetsmyndighets definition.

kvartal.se/artiklar/jamstalldhetsmyndigheten-kvinnors-vald-mot-man-ar-en-del-av-mans-vald-mot-kvinnor/

Dubbellt förvirrad🤔🤔

Kan förstå att detta paraplybegrepp upplevs som förvirrande. Jag får alltid tänka väldigt aktivt kring när det är ordens faktiska betydelse som avses och när det är paraplybegreppet som avses i sammanhanget. 
  • Nomanisanisland
    Anonym (Signe) skrev 2023-01-17 21:27:55 följande:
    Kan förstå att detta paraplybegrepp upplevs som förvirrande. Jag får alltid tänka väldigt aktivt kring när det är ordens faktiska betydelse som avses och när det är paraplybegreppet som avses i sammanhanget. 
    Fast just det där framstår ju tyvärr mest som kontraproduktiv rappakalja.
  • Anonym (Signe)
    Nomanisanisland skrev 2023-01-17 21:45:04 följande:
    Fast just det där framstår ju tyvärr mest som kontraproduktiv rappakalja.
    Hur menar du då?
  • Anonym (Stört egentligen)

Har sett något liknande och i stunden (tyvärr) mest tyckt det såg roligt ut med en väldigt storväxt man som fick en massa örfilar av en kanske hälften så liten väldigt söt tjej som skrek åt honom. Tänkte nog även nåt i stil med hahahha vilken liten argbigga, de har säkert ett jäkligt hett sexliv eller något annat skitdumt. 

Det där var min reaktion när jag såg det. Som att det var kul...och lite sexigt.  Så jag dömer inte dig TS, alls. Hjärnan kopplar inte riktigt när detta händer helt enkelt.

• Anonym (Ii)
    Anonym (Signe) skrev 2023-01-17 21:27:55 följande:
    Varför gjorde jag inget?
    Exakt så. Varken krönikören, den som la upp länken eller den som trodde att länken gick till jämställdhetsmyndigheten verkar ha kunnat tänka aktivt, tyvärr. 
Svar på tråden Varför gjorde jag inget?