• Anonym (undrar)

    Varför handlar nästan alla trådar enbart om

    sex och dåliga män här på familjeliv?


    det är ju hela tiden trådar om åldersskillnader och andra sex frågor och en massa gnäll på framför allt män men även kvinnor.


    Några om barn finns visserligen med.


    Men 85% av alla trådar handlar ju om kukar o kvinnligt könsorgan?


    Vad är det för fel på folket inom denna sida egentligen??


    Varför snackas det inte mer om investeringar, bli av med skulder, hjälpas åt tips o ideer om hur man kan gå till väga?


    Flashback är ju liknande fast det är mera om brott invandring och feminism.


    Finns det något vettigt forum där man kan skriva om det jag nämner ? 


    Där man tipsar om arbete till folk som mår dålig?


    Där man ger råd om vad man ska prioritera ang ekonomin?


    (Då syftar jag inte på en artikel i tidningen) utan ifrån människor med riktiga erfarenheter som inte sitter på millen. Utan kanske har löst sina skulder på några hundra tusen. Realistiska greppbara framgångshistorier?


    Jaja, det här är "familjeliv". Skulle snarare kanske heta "den iq befriade sexuella trådforumet".

  • Svar på tråden Varför handlar nästan alla trådar enbart om
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-01-19 11:44:04 följande:

    Jag tror att du är närmare det som gäller i verkliga livet i dina funderingar. I verkliga livet tystas sådana som anses misshagliga, dumma, långsamma, tröga. I verkliga livet kan man låta samtal dö om de förs av "fel" personer, mellan "fel" personer, för att sedan plockas upp av "rätt" personer och användas i de syften som "rätt" personer gynnas av. Så är det inte på ett forum. Det är platt. Den som skriver flest inlägg tar upp mest syre. Man kan scrolla förbi, men möjligheten att välja bort att se någons inlägg saknas här. 

    Ingen som har läst mina inlägg kan ha tänkt: Där är en person som alltid haft det lätt och blivit lyssnad på. De kan istället ha tänkt andra saker, som stämmer mer eller mindre väl överens med verklighetens Fröken Allvar. Utifrån det perspektivet läser jag även andras inlägg. Det finns personer bakom, ja, men flera av dem uppträder halvt. De lever ut någon eller några sidor av sig själva här. Då tillåter jag mig att spela den planhalva de valde.

    Jag kan hålla med den som sa att man ska göra något roligare än att vara på forum. Om man inte är road av att varken läsa, skriva eller diskutera tycker jag att det är fel val att tillbringa sin tid på ett forum. Då jag själv råkar vara intresserad av att läsa, skriva och diskutera (inom rimliga gränser givetvis!) och alltid har haft hjärta för andra människors problem passar det här forumet ganska bra.

    Du nämnde i din lista att Familjeliv är politiskt. Det upplever inte jag. Några få konton är intresserade. Flashback hade troligen varit ett bättre forum för mig att diskutera politik på om det inte var en så tydlig politisk slagsida åt vad  som brukar kallas brun höger där, numera uppblandat med människor som försöker trycka till denna bruna höger, men misslyckas, då den bruna högern på Flashback är stor och tillsammans har oändligt med tid. Men det var ett sidospår.

    Jag tolkar din sägning om att det kan vara fel att skriva i en tråd som startades i frustration som om diskussionen mellan oss här är något motvillig från din sida. Begripligt, du har lång erfarenhet av forumet. Jag ser det mer som ett tillfälle att uttrycka mina tankar om hur forumet ser ut från mitt korta perspektiv.


    Kan se en viss skillnad i att inte släppa fram andra eller "fel åsikter, och att försöka få stopp på ohejdade floder av inlägg som tar upp tid och energi.
    I det första fallet handlar det mer om normer, och att ha förmåga av att se sina egna och andras, samt att därefter reflektera över dom.
    De inlägg som startas av "terapeutiska" skäl, eller också för att bara få medhåll, stjäl ens tid och enregi, och det är inte helt orimligt att försöka stävja detta.
    Inte minst för den inblandade. Ofta uppstår en tråd som kan verka som ett seriöst försök att diskutera. Men det handlar om något annat.
    Efter ett tag ser folk sambanden mellan 10 andra trådar och påtalar detta. Vissa känner sig lurade då de engagerat sig i personens problem, andra blir förbannade för att de lagt tid på det. Några som inte riktigt vet hur det kan dra i väg när en sådan här person skriver inlägg, går i försvar. Och i bland så anklagas förmodligen någon på fel grunder.
    Inget av detta är önskvärt. Men ändå begripligt om deltagarna tar lite socialt ansvar och försöker stävja detta. Bäste vore så klart om Familjeliv själva formade forumen på ett bättre sätt med fungerande moderatorer.

    Jag säger inte att allt politisk, är medvetet upplagda partipolitiska kampanjer.
    Men tycker man kan se mycket där det försöks eldas på, inte minst i konflikter mellan könen. Ja och i bland även att det startas provokativa trådar där det är uppenbart stageat för att dessa ska få luft.
    På Flashback är det betydligt rakare politiska budskap. Men här kan en gnälltråd på hur dumma män än, vara (uppenbart?) formulerad av en man med avsikter, för att provocera har mot kvinnor. Bara för att ta ett exempel.
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-01-19 12:05:46 följande:
    Kan se en viss skillnad i att inte släppa fram andra eller "fel åsikter, och att försöka få stopp på ohejdade floder av inlägg som tar upp tid och energi.
    I det första fallet handlar det mer om normer, och att ha förmåga av att se sina egna och andras, samt att därefter reflektera över dom.
    De inlägg som startas av "terapeutiska" skäl, eller också för att bara få medhåll, stjäl ens tid och enregi, och det är inte helt orimligt att försöka stävja detta.
    Inte minst för den inblandade. Ofta uppstår en tråd som kan verka som ett seriöst försök att diskutera. Men det handlar om något annat.
    Efter ett tag ser folk sambanden mellan 10 andra trådar och påtalar detta. Vissa känner sig lurade då de engagerat sig i personens problem, andra blir förbannade för att de lagt tid på det. Några som inte riktigt vet hur det kan dra i väg när en sådan här person skriver inlägg, går i försvar. Och i bland så anklagas förmodligen någon på fel grunder.
    Inget av detta är önskvärt. Men ändå begripligt om deltagarna tar lite socialt ansvar och försöker stävja detta. Bäste vore så klart om Familjeliv själva formade forumen på ett bättre sätt med fungerande moderatorer.

    Jag säger inte att allt politisk, är medvetet upplagda partipolitiska kampanjer.
    Men tycker man kan se mycket där det försöks eldas på, inte minst i konflikter mellan könen. Ja och i bland även att det startas provokativa trådar där det är uppenbart stageat för att dessa ska få luft.
    På Flashback är det betydligt rakare politiska budskap. Men här kan en gnälltråd på hur dumma män än, vara (uppenbart?) formulerad av en man med avsikter, för att provocera har mot kvinnor. Bara för att ta ett exempel.
    Jag väljer att först diskutera "socialt ansvar", eftersom det är där vi både har något gemensamt, att jag också tycker att man bör ta det, och något som skiljer oss åt, på vilket sätt man tror att detta är möjligt.

    Angående kontot du menar har jag gjort  följande:

    skriva i kontots trådar snällt
    starta en tråd om kontot (otillåtet, blev spärrad) skriva i kontots trådar snällt igen
    skriva i kontots trådar uppgivet
    anmäla kontot 
    bli lurad av kontot när kontot bytte nick
    skriva sarkastiskt i kontots trådar
    ignorera kontot

    Vad jag menar skiljer verkligheten från ett forum är att det som fungerar på en envis och enveten person med uttrycksbehov i verkligheten, att ignorera, döma, mobba osv, fungerar inte på ett forum. Personen fortsätter ändå. Och det är trots allt lätt att känna igen det kontot.

    Sina egna känslor av att ha blivit lurade får var och en hantera. Därmed inte sagt att man inte kan bli besviken. Jag känner också igen trådar som jag kopplar ihop, och om jag förstår att det är samma person som tidigare betett sig otrevligt i en tråd skriver jag helst inte i personens trådar igen. Däremot läser jag gärna andras svar till personen. Jag skiljer på att ämnet intresserar mig även om jag tappat intresset för att kommunicera med själva personen, då det är en verklig person som tydligt visat att den varken uppskattar eller respekterar mig och andra. Hur andra gör for stå för dem. 

    Det du säger om att folk hetsar mot separation och lägger in sina egna känslor stämmer. De trådarna följer ett tydligt mönster och jag har lärt mig mycket av att läsa i sådana trådar, och i andra trådar. Jag skulle inte själv starta en sådan tråd av de skäl du nämner.

    Det känns tråkigt att forumet är fyllt av sådana som njuter av att kasta ur sig oempatiska sanningar, för jag hade gärna startat trådar och fått andras perspektiv på mitt liv, men det skulle jag inte vilja göra som det är nu. Jag kan även känna viss tvekan till att svara i trådar som berör liv som liknar mitt eget, då det är nästan lika sårande att läsa människors åsikter om andra som om det gällde mig själv. Jag tycker helt enkelt att många här är totalt "muppiga" vad gäller det som går utanför den egna erfarenheten och förståelsehorisonten, samtidigt som de kan skriva kloka små tablåer kring sånt de har egen erfarenhet av. Vilket fungerar fint på ett forum.

    Jag har själv roat mig med att skriva små tablåer, men är fullt medveten om att det inte är dialog när jag gör det, utan att det är just tablåer det handlar om. Och det kan man ju tycka vad man vill om.

    Jag såg också någon som tyckte att trådstarter inte tillhör trådstartaren. Det är en bekväm hållning. Om man inte tycker att trådstartaren har någon särställning i sin tråd så kan man bete sig exakt hur respektlöst som helst, men då ska man nog inte samtidigt spela dum och undra varför trådstartaren lämnar tråden. 

    En normalt funtad människa lämnar ett torg där alla står och kastar tomater på en, och det även om man själv gått dit. Jag är inte normalt funtad på det sättet utan står ofta kvar länge. Så är det även med kontot jag diskuterade i början. Det finns inget att göra för det kontot mer än att tiga, är min uppfattning. 
  • Anonym (människan är så korkad)
    Anonym (Råg) skrev 2023-01-19 08:35:30 följande:
    Menar du att relationer och sex är något som engagerar människor?
    Kolla programutbudet på tv så har du svaret på det. Förutom lekprogram för vuxna i alla former så verkar dejting vara "det enda" som människor vill se och engagera sig i.

    Är det konsekvensen av de senaste decenniets helt sjuka dejtingmarknad vi ser nu, där den till synes oändliga tillgängligheten och efterfrågan gjorde kärlek till en handelsvara som ytterst få kan få tillgång till? Vi är ju på väg tillbaks till arrangerade äktenskap. Försöka tvinga ihop folk i ett desperat försök som enda utväg och försöka undkomma attraktionslagar. Det är ju bara ytliga människor som tänker på sånt!
  • Tusselina
    Fröken Allvar skrev 2023-01-19 08:46:45 följande:
    Om jag skrivit i en känslig tråd under Fröken Allvar har det flera gånger kommit in en person som snabbt försäkrat ts om att okända på nätet ska man minsann inte lyssna på. Därför skriver jag anonymt i de trådarna, eftersom Fröken Allvar väcker känslor. En person trodde att jag var en dominatrix och skrev privat! Jag höll på att skratta ihjäl mig.
    Du påpekar att det skett flera gånger att någon försäkrat TS om att man inte ska lyssna på okända på nätet, så får väl ge det en chans att tolka det välvilligt att du blivit överkänslig för det och du inte igen raljerar om den gången du helt missförstod budskapet då jag gjorde det. 

    Jag finner det däremot väldigt otroligt att det överhuvudtaget har med dig som person att göra. Det är däremot ett oerhört viktigt budskap att man inte ska göra det (vilket är anledningen till att jag bryr  mig om att svara det här och under mitt nick så att det är samma). Man kan nämligen överhuvudtaget inte veta vem som finns bakom ett nick på ett forum, om de är vad de utgör sig för att vara och man ska därför inte ta råd från främlingar på nätet gällande saker det behövs expertkunskaper om. Det krävs inte särskilt lång tid på forum som dessa för att man ska råka ut för människor som utger sig för att vara en det ena och än det andra och ge totalt galna medicinska eller juridiska råd till exempel och som godtrogna människor tackar för och säger de ska följa för att vedebörande angav sig vara läkare/sjuksköterska/jurist/socialsekreterare osv. Det är något av det allra viktigaste att vara medveten om på nätet att du inte vet vem avsändaren är. Det betyder inte att den nödvändigtvis är illasinnad eller så, det kan mycket väl vara välmenande människor som fortfarande ger helt åt skogen dåliga råd för att de själva helt enkelt missuppfattat något. 

    Inom områden som tangerar det jag arbetar med ser jag det tyvärr väldigt ofta att välmenande människor ger råd som riskerar att ge långtgående katastrofala ekonomiska följder för människor här på familjeliv. Människor vill såklart hjälpa men de har ofta missuppfattat eller så har lagar och regler ändrats sedan de hade erfarenhet av det osv. och man kan aldrig hindra människor från att besvara viktiga frågor med vad de tror är rätt trots att det de tror är rätt är helt fel - självklart inte. Därför är det viktiga budskapet många gånger just att vissa saker ska man inte lita på vad någon på ett forum svarar även om det låter som de vet vad de talar om, det är helt enkelt inte rätt ställe för något de behöver expertrådgivning om. Diskussionsforum kan såklart passa jättebra runt känslor, relationer, åsikter och erfarenheter och att ge och ta råd om, men när det gäller saker som involverar t ex medicin och lagar är det helt fel ställe att söka råd om (förutom om var man kan vända sig för att få säkrare rådgivning från). Alldeles för få är medvetna om det här, det påpekades mer ordentligt förr hur viktigt det är att inte ta råd från en okänd avsändare om viktiga saker, därför behöver det påpekas när någon frågar om råd och visar tendenser att kanske lita lite för blint på de råd de får. 

    Jag ser i mitt arbete ofta och regelbundet fall där människor råkat extremt illa ut med total ekonomisk ruin som följd då de gjort vad de tror är små fel/gjort vad de trodde var rätt/vad någon "sa" var rätt/trodde var rätt pga tidigare erfarenhet/etc och en godtrogen tro att "bara man förklarar att det var ett misstag" så går det att lösa. Tyvärr inom det området är det inte så trots att gemene man tror att bara de förklarar att de trodde vad de gjorde var rätt så blir det som värst att man får betala tillbaka. Att se alla dessa människor hamna i katastrof pga sådant gör naturligtvis att jag tycker det är extra viktigt även inom andra områden. 

    Säger någon att "nej du ska inte ta råd från Fröken Allvar hon är helt dum i huvudet" så kan du såklart reagera på det (liknande har jag dock mycket sällan sett under mina 10+ år till och från på FL - det är mest gällande en specifik sjuksköterska som till och från ger helt galna råd och aldrig backar oavsett hur mycket hon blir motbevisad) - men påpekar någon allmänt att man inte ska lita på främlingar på nätet gällande viktiga saker så är det ett bra och viktigt råd. De som tenderar att fråga om råd om saker de borde se till att få informationen från en säkrare källa än ett öppet forum kommer generellt heller inte sortera ut att någon säger att de inte är helt säkra på vad som gäller då vad de främst vill ha är att "någon" som låter som de kanske har en aning säger åt dem vad de ska göra på ett snällt sätt då situationen är överväldigande för dem och därför de tar till att fråga här utan att inse att det inte är lämplig källa vad som är korrekt att göra. 

    Så innan någon vill försöka kolla upp om vad filur nu Tusselina är så kan jag säga att det mest kommer hittas om rejält avvikande och kinky saker på sex och samlevnadsforumet då jag tidigare i mitt liv levt mitt privatliv högst okonventionellt. Det var ett undantag i den tråden (och därmed responsen här) att jag skriver om något viktigt under mitt nick. Jag skäms inte för mitt liv och mina erfarenheter men de sticker i ögonen på många som av naturliga skäl inte förstår och det behöver de heller inte göra då det är högst irrelevant för t ex mitt arbetsliv (nej jag jobbar inte direkt med människor så man kan inte ens försöka hävda relevans gällande "vandel" där heller), men det vore heller inte professionellt att dra in mitt arbetsliv och min person, för som sagt bör man inte lita på att främlingar på nätet är vad de påstår sig att vara - och det gäller naturligtvis också mig och därmed är jag luddig om saken med flit. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Råg) skrev 2023-01-19 08:35:30 följande:
    Menar du att relationer och sex är något som engagerar människor?
    Ja, i alla fall på Familjeliv så engagerar det många människor.
  • Fröken Allvar

    Tusselina:

    Det har hänt tre gånger under min korta tid här. Som du säger händer det i trådar som tangerar myndighetskontakt. Det är möjligt att man bör ta bort forumdelen myndighetskontakt. 

    Sjuksköterskan du beskriver låter problematisk. Det finns en psykiatriker också. En lärare. En mentalskötare. En biståndshandläggare. Jag har tänkt att de är vad de utger sig för att vara men det är inte säkert. Jag väljer att lita på folk. Sedan ser jag ibland inlägg som är hittepå men orka jaga. Jag tänker att de flesta som läser och skriver här är intelligenta nog att inse hittepåhalten. 

    Jag är inte intresserad av ditt sexliv utan tycker mest att det är intressant att du tar upp det som ett exempel på vad man skulle hitta om man skulle kolla upp vad någon är för en "filur". Mina gräl i fattigdomstråden är rätt långt ifrån den förståelse jag mötte i flytttråden (de två trådar jag skrivit som flest har läst) och jag tror liksom du inte att det är bra att tro att man vet mycket om någon utifrån vad denne skriver på nätet. (Däremot kan man nog komma ganska nära ibland, för att man ser hur folk uttrycker sig, vad de har för värderingar, ekonomi och så vidare) .

    Jag vill inte outa mig för mycket här, men jag tror att den som tror att den vet vem jag är har antagligen rätt. Jag har hittat andra jag gissat vilka de är här. Så det ska man vara medveten om. 

  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-01-19 12:51:50 följande:
    Kan tycka att när folk markerar mot sådana som använder forumet "fel", det vill säga startar flera trådar på samma tema och låssas som de är olika personer, så tenderar dessa också lägga ned efter ett tag.
    Svårt att veta om det är markeringarna som har effekt eller om det är måendet som går upp och ned och triggar olika.

    Det där med att äga tråden, för att man startat den, är svårt. Å ena sidan måste det ju diskussionen få utvecklas.
    Lite av problemet med Familjeliv är att så många vill diskutera, att trådarna lätt drar i väg. Då tar sig folk inte tid att läsa typ 19 sidor, och i stället går på trådstarten eller senast skrivna inlägg. Och det är ofta då det drar i väg och blir knasigt.
  • Anonym (människan är så korkad)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-19 10:25:50 följande:
    Om inte annat kollar de på porr, vilket är en anledning till att trådarna mellan män och kvinnor blir så skeva, eftersom det är porrskadade män som skriver med besvikna isprinsessor, och aldrig mötas de två, om man ska hårddra det lite. 
    Snyggt formulerat!!! Och så på spiken träffande.
  • Anonym (Xander)
    Anonym (123) skrev 2023-01-19 15:11:46 följande:
    Ja, i alla fall på Familjeliv så engagerar det många människor.
    Mmm. Triggar många att mästra människor också. Många vet bäst.
  • Anonym (Cuckinvasion)

    Jag upplever att familjeliv har blivit invaderad av en armé cuckar ledda av ett fåtal hotwifes.

    Det är ett konstant flöde av trådar och inlägg på teman i stil med "Jag tänder på att titta på när min fru har sex med andra män". "Hur träffar man en man med stor penis som vill ha sex med min fru?" 

Svar på tråden Varför handlar nästan alla trådar enbart om