• Anonym (qw)

Hur mycket pengar sparar ni till barnen?

Hur mycket pengar sparar ni till era barn?

Hur mycket har ni som målsättning att ge barnen när de flyttar hemifrån?

• Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni till barnen?
  • Anonym (J)

Ingenting men sparar såklart och ger när de har behov. Alla får inte på öret samma summa. 

• Anonym (Noll)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-01-23 10:17:35 följande:

Vi sparar 300 i månaden åt varje barn i fonder. De har gått väldigt bra och när de fyller 18 får de använda pengarna fritt. Men ska man fortsätta hur länge som helst. Tidsnog flyger ut. Känns småaktigt att sluta när det inte är några stora pengar.

Så hade jag aldrig vågat/velat göra... En 18-åring lär med största sannolikhet bränna pengarna på skit. Kläder, flashiga mobiltelfoner osv Nu kanske ni iofs inte bryr er om det blir så, men hade jag sparat ihop en större summa pengar till barnen hade jag velat att det skulle gå till något vettigt. Kontantinsats till ett boende eller så. Hade nog inte vågat släppa pengarna till barnen förrän de var typ 25 år.... Självklart finns det ansvarsfulla 18-åringar men överlag, njae... Jag hade definitivt inte klarat av att hantera mycket pengar när jag var 18Skäms
  • Roddyn

Sparar 500kr/månad och barn. Har 2st, en 2åring och en 4åring.
    Dom kommer inte veta om att pengarna existerar före den dagen dom ska köpa hus/lägenhet. Då kommer pengarna fungera som deras kontantinsats.

• Anonym (Barnbidraget)

Vi sparar hela barnbidraget. Planen är att köpa en studentlägenhet när de ska plugga så får de turas om att bo i den (3 år mellan barnen). Vi kommer att använda deras pengar som kontantinsats och resten betalar vi. Så tänker vi att barnen kommer få äga 10% var eller vad det nu blir och när den sen säljs när studietiden är över så får de sina 10% i rena pengar som de kan använda till en helt egen lägenhet. 

Kanske att lite kommer gå till körkort osv men vi hoppas vi kan betala sånt av annat sparande. Så tanken med deras stora sparkonto är väl att hjälpa dem med bostad mer eller mindre. Vi bor i Stockholm bör tilläggas, inte helt lätt med boende som ung. Hoppas det underlättar lite. Själv fick jag hjälp med lån till första kontantinsatsen, vilket gjorde hela skillnaden i bostadsmöjligheterna. 

• Anonym (Noll)
    Anonym (Barnbidraget) skrev 2023-01-23 13:21:10 följande:

Vi sparar hela barnbidraget. Planen är att köpa en studentlägenhet när de ska plugga så får de turas om att bo i den (3 år mellan barnen). Vi kommer att använda deras pengar som kontantinsats och resten betalar vi. Så tänker vi att barnen kommer få äga 10% var eller vad det nu blir och när den sen säljs när studietiden är över så får de sina 10% i rena pengar som de kan använda till en helt egen lägenhet. 

Kanske att lite kommer gå till körkort osv men vi hoppas vi kan betala sånt av annat sparande. Så tanken med deras stora sparkonto är väl att hjälpa dem med bostad mer eller mindre. Vi bor i Stockholm bör tilläggas, inte helt lätt med boende som ung. Hoppas det underlättar lite. Själv fick jag hjälp med lån till första kontantinsatsen, vilket gjorde hela skillnaden i bostadsmöjligheterna. 

Om något av barnen inte kommer att studera vidare då? (Antar att du menar högskola/universitet) Vad händer då med barnent som inte pluggar? Inga pengar alls då?
  • Anonym (Barnbidraget)
    Anonym (Noll) skrev 2023-01-23 13:37:47 följande:
    Om något av barnen inte kommer att studera vidare då? (Antar att du menar högskola/universitet) Vad händer då med barnent som inte pluggar? Inga pengar alls då?
    Jodå, då vi delar det lika ändå när lägenheten säljs. Bara att första investeringen är tänkt att vara en studentlägenhet. Men de kommer inte att få använda pengarna till annat än bostad. Pengarna är öronmärkta kontantinsats.  Sen är det klart, får de en bra hyresrätt så kanske man får utvärdera det beslutet. Hjälpa med andra vettiga investeringar eller något. Men kan inte se ett Annat tillfälle där man bör ge ett barn en stor klumpsumma om det inte är till bostadsköp dock. Backpacking, festande osv får de spara pengar till själva. 
  • Anonym (Arv)

Ingenting. Men ett arv jag fick för 6 år sen har jag bestämt ska delas mellan barnen nån gång framöver. De är små än och har ingen hum om vad pengar och sparande innebär. Några jättesummor när de blir myndiga kommer de absolut inte få. Jag tror inte man gör barnen nån tjänst med det.

• Anonym (Noll)
    Anonym (Barnbidraget) skrev 2023-01-23 14:03:10 följande:
    Jodå, då vi delar det lika ändå när lägenheten säljs. Bara att första investeringen är tänkt att vara en studentlägenhet. Men de kommer inte att få använda pengarna till annat än bostad. Pengarna är öronmärkta kontantinsats.  Sen är det klart, får de en bra hyresrätt så kanske man får utvärdera det beslutet. Hjälpa med andra vettiga investeringar eller något. Men kan inte se ett Annat tillfälle där man bör ge ett barn en stor klumpsumma om det inte är till bostadsköp dock. Backpacking, festande osv får de spara pengar till själva. 
    Ah, ok! Tycker det låter som en bra idé men sen slog det mig att alla kanske inte pluggar vidare. Men då förstår jag. Håller med, jag kan tänka mig att hjälpa till med en del till kontantinsats (ev. körkort) men annat får barnen spara till själva... Vi sparar inte på så sätt att vi öronmärkt pengar till barnen. Men jag sparar så att jag ska kunna hjälpa till framöver, när det är dags för bostad tex
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Barnbidraget) skrev 2023-01-23 13:21:10 följande:

Skall alla plugga i samma stad? Det beror väl på vad man vill läsa och var man kommer in?
  • Anonym (Barnbidraget)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-23 16:39:52 följande:
    Skall alla plugga i samma stad? Det beror väl på vad man vill läsa och var man kommer in?
    Vi köper där den första vill plugga. Det är 3 år mellan barnen så de får turas om. Går ju att sälja och köpa ny lägenhet i annan stad om ej samma. Inte så svårt. Alternativt köpa 2. Bara de får lika mycket pengar i slutändan och det går till bostad är det inte så noga. 
Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni till barnen?