• Anonym (qw)

Hur mycket pengar sparar ni till barnen?

Hur mycket pengar sparar ni till era barn?

Hur mycket har ni som målsättning att ge barnen när de flyttar hemifrån?

• Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni till barnen?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Noll) skrev 2023-01-23 08:20:33 följande:

Ingenting. Däremot ser jag till att själv ha ett ordentligt sparkonto så att jag i framtiden kan hjälpa dem med det som behövs. Vill gärna ge dem en "skjuts" när de tex ska köpa bostad eller ta körkort, men lite tycker jag nog också att de ska få jobba för själv... Känns som en viktig grej att lära sig. Saker kommer inte gratis.

Ja, det finns en fara i att ge barnen för mycket.
  • Anonym (Noll)
    Anonym (qw) skrev 2023-01-23 08:43:06 följande:
    Intressant tanke.

Jag fick inte pengar av mina föräldrar när jag flyttade och det har gått OK i livet ändå men jag tycker det är en svår balans.

Att hjälpa till med körkort och en del andra saker för t ex 100 tkr är hanterbart tycker jag men när vi kommer till boende i Stockholm då känner jag mig maktlös, fattig och vet inte hur ska göra ekonomiskt.

Hur ser du på din "skjuts" med pengar till boende? Några hundra tusen?
    Nej, jag fick inte heller några pengar av mina föräldrar. Min man har heller inte fått något. Kanske därför det liksom inte blivit av för oss att öronmärka pengar till barnen. Tänkte från början att vi skulle göra det men ekonomin fanns inte då. Nu är de liksom så pass stora så det känns knappt lönt att göra det, då känns det bättre att jag sparar allt jag kan på ett konto "till familjen".

Ja du, svårt att veta hur det kommer att se ut framöver med priser, kö-tider på hyreslägenheter osv Vi får helt enkelt se hur mycket vi då kunnat spara ihop och hur mycket vi kan bidra medGlad Bor också på ett ställe med hutlösa priser och kö-tider men jag tänker att på något sätt ska det väl lösa sig!
  • Kotten23

Varför spara pengar, är dom inte kunniga att skaffa en egen inkomst. 

det är många miljardärer som inte skulle låta ens barn ärva en krona. 

• Anonym (L o v e)

Ingenting. 

Vi sparar till oss, vilket betyder att vi kommer kunna hjälpa dem med tex bostad eller liknande när dom väl flyttar. 

• Anonym (Hin håle)
    Kotten23 skrev 2023-01-23 09:02:27 följande:

Varför spara pengar, är dom inte kunniga att skaffa en egen inkomst. 

det är många miljardärer som inte skulle låta ens barn ärva en krona. 

Min 7 åring fick vid senaste jobbintervjun höra att hon inte var tillräckligt kvalificerad och minstingen cv är också lite tunt. 
  • Anonym (Hin håle)

Jag sparar barnbidraget till respektive barn som delas upp i 4 olika fonder. 

• Anonym (Paddy)

Inte en krona. Ingenting i livet kommer gratis och det finns alldeles för många berättelser om barn som bränner sin summa på skit och inte fattat pengars värde. Dom är luspank och skuldsatt som 20-åring och det önskar jag ingen. 

Det fanns en sån tråd här på Familjeliv för ett antal  år sedan där många delade med sig av berättelser om hur det gick när dom fick sina pengar och majoriteten beskrev just det att dom brände pengarna. En stor del av dom som köpt bostad gjorde dåliga affärer och satt med skitkontrakt och skulder. 

Så jag kommer tillsammans med mina barn att göra upp en plan på hur dom ska få ihop pengar till körskolan och nödvändiga utgifter. Jag har uppmuntrat till att tjäna egna pengar på sommarjobb och lärt dom att spara pengar till det dom vill ha via veckopeng och månadspeng. Nån krona här och där har skjutits till givetvis men det har inte alltid varit självklart. Bostad har vi pratat mycket om och dom vet hur läget ser ut på marknaden och att en köpt bostad inte per automatik är en bra investering. De ska plugga vidare så det kommer många år av eget vuxet ansvar innan dom behöver ta beslut om riktig bostad och hur livet ser ut då vet ingen.  Själv tycker jag att köpa en lägenhet när man är 18-20 år är höjden av idioti när livet nyss börjat och det är osäkert med jobb och ytterst få vet vad de vill syssla med och än mindre har koll på hur man vill bo. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Paddy) skrev 2023-01-23 09:51:48 följande:

Inte en krona. Ingenting i livet kommer gratis och det finns alldeles för många berättelser om barn som bränner sin summa på skit och inte fattat pengars värde. Dom är luspank och skuldsatt som 20-åring och det önskar jag ingen. 

Det fanns en sån tråd här på Familjeliv för ett antal  år sedan där många delade med sig av berättelser om hur det gick när dom fick sina pengar och majoriteten beskrev just det att dom brände pengarna. En stor del av dom som köpt bostad gjorde dåliga affärer och satt med skitkontrakt och skulder. 

Så jag kommer tillsammans med mina barn att göra upp en plan på hur dom ska få ihop pengar till körskolan och nödvändiga utgifter. Jag har uppmuntrat till att tjäna egna pengar på sommarjobb och lärt dom att spara pengar till det dom vill ha via veckopeng och månadspeng. Nån krona här och där har skjutits till givetvis men det har inte alltid varit självklart. Bostad har vi pratat mycket om och dom vet hur läget ser ut på marknaden och att en köpt bostad inte per automatik är en bra investering. De ska plugga vidare så det kommer många år av eget vuxet ansvar innan dom behöver ta beslut om riktig bostad och hur livet ser ut då vet ingen.  Själv tycker jag att köpa en lägenhet när man är 18-20 år är höjden av idioti när livet nyss börjat och det är osäkert med jobb och ytterst få vet vad de vill syssla med och än mindre har koll på hur man vill bo. 

Det ena behöver inte utesluta det andra och pengarna förvaltas av mig. 
  • Anonym (Fundersam)

Vi sparar 300 i månaden åt varje barn i fonder. De har gått väldigt bra och när de fyller 18 får de använda pengarna fritt. Men ska man fortsätta hur länge som helst. Tidsnog flyger ut. Känns småaktigt att sluta när det inte är några stora pengar.

• Anonym (Nope)

Inte en krona. Har däremot eget sparande så vi kunnat hjälpa till med körkort (men de har inte fått det betalt rakt av men uppdelat i julklappar och presenter och framför allt i mycket tid till övningskörning) Har också stöttat mycket kring sommarjobb så de har haft bra möjligheter att jobba ihop egna pengar innan de börjar plugga. I övrigt har vi lagt pengarna på att inte jobba heltid och att göra saker ihop i familjen under uppväxten.

Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni till barnen?