• Anonym (TS)

    Mitt syskon anklagar min partner för att bestämma allt

    Sedan jag träffade min sambo så har ett av mina syskon blivit mycket upprörd. 


    Mitt syskon är arg på min partner och anklagar min kille för att bestämma och styra och ställa över mig. Saker som mitt syskon anser är ett kontrollerande beteende är exempelvis att jag alltid brukar åka till Malmö på sommaren. Då min sambo är dansk så har vi därför planerat att både åka till Skåne och Danmark i sommar. Jag meddela mitt syskon att jag därför inte kan vara med på ett specifikt firande i Skåne ett visst datum i juli för att min sambos syster ska gifta sig i Danmark då och jag därför får prioritera det istället för att vår familj vanligtvis brukar ha fem kamp i juli och datumet passar inte mig och min sambo då. 


    Mitt syskon ringer därför min mamma nu och säger att jag inte får bestämma någonting alls själv nu. Ett annat exempel är att jag har gått från att köpa Lambi toalettpapper till Serlas toalettpapper. Min sambo har alltid köpt Serla och jag har föredragit Lambi?. Jag anser inte att det är en stor fråga för mig. Det är något strävare mellan benen men det är inget jag nämnvärt lider av. Därför är detta inte något jag ens har som en diskussion med min sambo. Min sambo har fått välja och han vet nog inte ens om det. Jag har inte heller sett det som ett problem. 


    Vad är mitt syskons problem? 

  • Svar på tråden Mitt syskon anklagar min partner för att bestämma allt
  • Anonym (TS)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-23 22:56:27 följande:
    Om ditt syskon tror att din sambo är galen och bestämmer allt så skulle ditt syskon såklart inte säga något om han inte brydde sig... så ja, en fråga som besvara sig själv...

    Fast han grundar ju sin oro på helt absurda saker så frågan är om det är omtanke då? 


    Min bror säger att alla Södermalmsbor utsätter sina barn för misshandel genom att låta barnen bo där bland vänsterradikaler och surdegsbakande kulturarbetare?. han likställer detta med barnmisshandel. Är det rimligt? 

  • Anonym (Maria)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-23 23:02:18 följande:

    Fast han grundar ju sin oro på helt absurda saker så frågan är om det är omtanke då? 


    Min bror säger att alla Södermalmsbor utsätter sina barn för misshandel genom att låta barnen bo där bland vänsterradikaler och surdegsbakande kulturarbetare?. han likställer detta med barnmisshandel. Är det rimligt? 


    Det har inte med icke omtanke att göra, att ha fått saker om bakfoten...
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-23 14:06:52 följande:

    Det handlar om att jag sagt att jag inte längre kan bestämma allt själv då jag är i en relation. Att jag får göra saker jag inte kanske har 100% lust med. Typ att hans mamma ville att vi skulle gå ut och äta och hon älskar indisk mat och vill gå på en indisk restaurang. Jag hade inte själv valt en indisk restaurang om jag valt att gå ut och äta. Jag kan äta det men jag hade föredragit andra saker istället. 


    Mitt syskon tycker då att jag inte längre får vara mig själv?. 


    Faktum är att jag alltid bestämt och till största delen alltid får som jag vill. Så att äta indisk mat trots att jag inte förstår hur man kan gilla feta såser med en massa kryddor det är inga problem. För det står mellan att vara ensam för resten av livet och att kompromissa. 


    Sedan handlar det om var vi bor. Mitt syskon vet att jag inte älskar stadsdelen vi bor i. Men jag har inte ekonomi till att bo i den stadsdelen jag vill. Hade tidigare en mindre hyresrätt i den stadsdelen men att köpa något där som är lite större skulle kosta runt 8 miljoner och uppåt. Därför får jag nu bo i en stadsdel jag inte 100% uppskattar men jag får bo stort och bo i den finaste delen i den stadsdelen. Mitt syskon tycker även där att min sambo bestämmer. Varken jag eller min sambo har råd med en lägenhet i dagsläget för 8 miljoner. Vi har råd med 6-7 miljoner och just nu är det inte läge att sälja och köpa nytt?. Men vi har planer inom några år att flytta dit jag vill. 


    Mina föräldrar tycker inte min sambo är kontrollerande eller elak men ja min pappa spottar ju också på Södermalm och undrar hur fan vi kan bo där?. Att det bara är massa vänsterflum människor och att alla bakar surdegsbröd och är veganer?. 


    Så mitt syskon och pappa är eniga om att man inte kan bo på Södermalm. Jag anser väl att det finns tunnelbana och buss och att vi inte bor 50 mil till närmaste stadsdel. 


     


    Hej Ts! Jag förstår att du tycker det här är väldigt jobbigt, jag är i lite liknande sits men kanske inte om exakt samma saker men det är verkligen inte roligt när ens familj inte riktigt accepterar ens partner. 

    Hur gammal är din syster? Hon låter rätt ung? samtidigt som hon verkar vara lite avundsjuk och tycks det är jobbigt med förändringar. Vore jag du skulle jag se till att umgås lite på tu man hand med henne. Det kanske är så att hon känner sig lite bortglömd och att du mest har fokus på din sambo nu för tiden. Jag tror det kommer gå över med tiden isf. 

    Beträffande din pappa så är det verkligen inte en trevlig sak att säga och hålla på när ni bor där. Vissa kan bara inte hålla saker för sig själv. Riktigt konstigt beteende, då kan väll han skänka nån miljon eller två så ni kan flytta till Östermalm då? - Hade jag kontrat med? 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Nnn) skrev 2023-01-23 23:51:11 följande:

     


    Hej Ts! Jag förstår att du tycker det här är väldigt jobbigt, jag är i lite liknande sits men kanske inte om exakt samma saker men det är verkligen inte roligt när ens familj inte riktigt accepterar ens partner. 

    Hur gammal är din syster? Hon låter rätt ung? samtidigt som hon verkar vara lite avundsjuk och tycks det är jobbigt med förändringar. Vore jag du skulle jag se till att umgås lite på tu man hand med henne. Det kanske är så att hon känner sig lite bortglömd och att du mest har fokus på din sambo nu för tiden. Jag tror det kommer gå över med tiden isf. 

    Beträffande din pappa så är det verkligen inte en trevlig sak att säga och hålla på när ni bor där. Vissa kan bara inte hålla saker för sig själv. Riktigt konstigt beteende, då kan väll han skänka nån miljon eller två så ni kan flytta till Östermalm då? - Hade jag kontrat med? 


    Jag har försökt att umgås med min bror. Han har inte tid och har ingen lust, han vill inte prata med mig alls om jag nämner min sambo. Avundsjuk har jag svårt att se. Han är nästan 35 så inte så ung. 


    Jag har sagt till min pappa att han självklart får sponsra så jag kan flytta till typ Östermalm och då tycker han jag är oförskämd och kan skrika på mig att jag inte ska tro att han i framtiden ska sitta barnvakt till sitt barnbarn för han kommer minsann inte sätta sin fot på Södermalm. Jag vill inte ha honom som barnvakt alls och aldrig tänkt tanken på att han ska vara det för jag tycker att han har attitydproblem. Men det är verkligen rubbat att vägra umgås med ett barnbarn i framtiden för att barnbarnet är på Södermalm.

    Mamma säger att han måste processa detta och landa i att jag numera bor på Södermalm och inte den östra delen längre. Hon säger att det är tufft att hantera?.

  • Spucks
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 00:11:50 följande:

     


    Mamma säger att han måste processa detta och landa i att jag numera bor på Södermalm och inte den östra delen längre. Hon säger att det är tufft att hantera?.


    Din familj låter verkligen inte frisk!
  • Anonym (Livia)

    Har din pappa och bror tidigare kunnat bestämma en hel del över dig? 


    Ju mer du skriver desto galnare verkar de... 

    Hur har din mamma det? Bestämmer de över henne eller är hon fri att leva som hon vill? 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-24 07:12:03 följande:

    Har din pappa och bror tidigare kunnat bestämma en hel del över dig? 


    Ju mer du skriver desto galnare verkar de... 

    Hur har din mamma det? Bestämmer de över henne eller är hon fri att leva som hon vill? 


    Jag brukar väl vara den som sparkar bakut och skriker väl att jag bestämmer själv. Brosan har väl ett flertal gånger genom åren anklagat mig för att vara psykopat då. 


    Pappa brukar skrika tillbaka och mamma går in och försöker lugna och typ säger till mig att vara tyst men att hon ska lirka med pappa. Mamma gillar inte heller Södermalm men har accepterat det iaf. Det är inte så att jag flyttat till någon småstad mitt ute i ingenstans. 


    Men det är väl på den här nivån det alltid varit och när jag tillslut blir arg så har jag problem. Mamma har ju ett flertal gånger genom åren tagit med mig till en psykiatriker och pumpat i mig lugnande istället?. Det var ju mer i tonåren men hon tyckte att det va jag som hade svårigheter då. 


    Tillslut sa en läkare till mig att det inte va jag som va galen utan min pappa?. Att mina reaktioner va fullt rimliga utifrån situationen. 

  • molly50
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 08:25:10 följande:

    Jag brukar väl vara den som sparkar bakut och skriker väl att jag bestämmer själv. Brosan har väl ett flertal gånger genom åren anklagat mig för att vara psykopat då. 


    Pappa brukar skrika tillbaka och mamma går in och försöker lugna och typ säger till mig att vara tyst men att hon ska lirka med pappa. Mamma gillar inte heller Södermalm men har accepterat det iaf. Det är inte så att jag flyttat till någon småstad mitt ute i ingenstans. 


    Men det är väl på den här nivån det alltid varit och när jag tillslut blir arg så har jag problem. Mamma har ju ett flertal gånger genom åren tagit med mig till en psykiatriker och pumpat i mig lugnande istället?. Det var ju mer i tonåren men hon tyckte att det va jag som hade svårigheter då. 


    Tillslut sa en läkare till mig att det inte va jag som va galen utan min pappa?. Att mina reaktioner va fullt rimliga utifrån situationen. 


    Jag tycker det låter som att din läkare har rätt.
    Din pappa verkar vara den som har problem.
    Och han verkar tyvärr ha fått din bror med sig på tåget.
    Din mamma är kanske för snäll för att våga säga ifrån eller så har hon blivit kuvad.
    Oavsett så behöver du inte lyssna på dem eller ta deras skit.
    Det ska du komma ihåg. 
  • Anonym (Suck!)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 08:25:10 följande:

    Jag brukar väl vara den som sparkar bakut och skriker väl att jag bestämmer själv. Brosan har väl ett flertal gånger genom åren anklagat mig för att vara psykopat då. 


    Pappa brukar skrika tillbaka och mamma går in och försöker lugna och typ säger till mig att vara tyst men att hon ska lirka med pappa. Mamma gillar inte heller Södermalm men har accepterat det iaf. Det är inte så att jag flyttat till någon småstad mitt ute i ingenstans. 


    Men det är väl på den här nivån det alltid varit och när jag tillslut blir arg så har jag problem. Mamma har ju ett flertal gånger genom åren tagit med mig till en psykiatriker och pumpat i mig lugnande istället?. Det var ju mer i tonåren men hon tyckte att det va jag som hade svårigheter då. 


    Tillslut sa en läkare till mig att det inte va jag som va galen utan min pappa?. Att mina reaktioner va fullt rimliga utifrån situationen. 


    Du, det låter faktiskt som att du borde flytta till en småstad. Gärna så långt ifrån dina föräldrar som det går. Danmark kanske?

    Din familj låter helt galen och gränslös. 
  • Tecum
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 00:11:50 följande:

    Jag har försökt att umgås med min bror. Han har inte tid och har ingen lust, han vill inte prata med mig alls om jag nämner min sambo. Avundsjuk har jag svårt att se. Han är nästan 35 så inte så ung. 


    Jag har sagt till min pappa att han självklart får sponsra så jag kan flytta till typ Östermalm och då tycker han jag är oförskämd och kan skrika på mig att jag inte ska tro att han i framtiden ska sitta barnvakt till sitt barnbarn för han kommer minsann inte sätta sin fot på Södermalm. Jag vill inte ha honom som barnvakt alls och aldrig tänkt tanken på att han ska vara det för jag tycker att han har attitydproblem. Men det är verkligen rubbat att vägra umgås med ett barnbarn i framtiden för att barnbarnet är på Södermalm.

    Mamma säger att han måste processa detta och landa i att jag numera bor på Södermalm och inte den östra delen längre. Hon säger att det är tufft att hantera.


    Är detta verkligen på riktigt? En och annan idiot finns det men att en hel familj (utom du) är så gränslösa och galna tillhör lyckligtvis inte vanligheterna. Som sagt, dra ner på umgänget med dem till ett minimum.
  • Anonym (Alice)

    Jag tänker att vissa familjer helt enkelt har svårt för att saker förändras pga en partner. De har liksom svårt att greppa att deras ursprungsfamilj inte är nummer 1 längre. Min mans familj har haft lite liknande tendenser, fastän syskonen också har egna familjer. Men av nån anledning fattar de liksom inte att han skapar en ny familj med mig nu och mamsen, papsen och syskonen inte är hans främsta prio längre. 

  • Anonym (svenska hedersvibbar)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-23 23:02:18 följande:

    Fast han grundar ju sin oro på helt absurda saker så frågan är om det är omtanke då? 


    Min bror säger att alla Södermalmsbor utsätter sina barn för misshandel genom att låta barnen bo där bland vänsterradikaler och surdegsbakande kulturarbetare?. han likställer detta med barnmisshandel. Är det rimligt? 


    Ok nu tycker jag inte direkt du lyssnar på vad folk i tråden säger. De flesta säger: din bror låter gränslös, viktigt att sätta gränser. Jag skrev att hans åsikter (om tex Södermalm) är världsfrånvända och fler här har gett tips på hur du kan sätta gränser.

    Men du svarar bara på inlägg som ifrågasätter dig och samlar fler argument på att din bror är knäpp, varför, för att få mer medhåll? De flesta är ju på din sida. Vad vill du ens med tråden? Bara fortsätta älta om din knäppa bror? Varför inte jobba på gränssättning liksom..
  • Anonym (svenska hedersvibbar)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 00:11:50 följande:

    Jag har försökt att umgås med min bror. Han har inte tid och har ingen lust, han vill inte prata med mig alls om jag nämner min sambo. Avundsjuk har jag svårt att se. Han är nästan 35 så inte så ung. 


    Jag har sagt till min pappa att han självklart får sponsra så jag kan flytta till typ Östermalm och då tycker han jag är oförskämd och kan skrika på mig att jag inte ska tro att han i framtiden ska sitta barnvakt till sitt barnbarn för han kommer minsann inte sätta sin fot på Södermalm. Jag vill inte ha honom som barnvakt alls och aldrig tänkt tanken på att han ska vara det för jag tycker att han har attitydproblem. Men det är verkligen rubbat att vägra umgås med ett barnbarn i framtiden för att barnbarnet är på Södermalm.

    Mamma säger att han måste processa detta och landa i att jag numera bor på Södermalm och inte den östra delen längre. Hon säger att det är tufft att hantera?.


    Ok, detta är en trolltråd... 
    Om inte så verkar ju både din pappa och bror ha någon form av diagnoser, låter som två borderlines.
  • Anonym (Söderkis)

    Förlåt, men vilken Stockholmare skriver/omtalar ens Söder som Södermalm utöver officiella dokument? Östermalm, Norrmalm och Söder. TS låter allmänt inte som nån som satt sin fot i Stockholms innerstad, sociolekten rimmat inte. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Söderkis) skrev 2023-01-27 03:33:02 följande:

    Förlåt, men vilken Stockholmare skriver/omtalar ens Söder som Södermalm utöver officiella dokument? Östermalm, Norrmalm och Söder. TS låter allmänt inte som nån som satt sin fot i Stockholms innerstad, sociolekten rimmat inte. 


    Kan ju mer handla om att jag satt min fot utanför Sthlm också och vet att gamla stan, söder och liknande finns i andra städer i Sverige också. alla på familjeliv är inte stockholmare. Så du har rätt, jag skulle inte prata sådär med en kompis från Sthlm. Och folk pratar nog oftare om specifikt område. Typ Medis, Nytorget och så. 
Svar på tråden Mitt syskon anklagar min partner för att bestämma allt