• Anonym (Hmm)

    Är min sambo svartsjuk?

    Vill ta nu ha en sådan vänskap så får hen väl se till att sin partner känner sig trygg med det.

    Gäller oavsett kön därav som jag skrev hen*

    I det här fallet så verkar ju ts kille känna en oro vilket gör han till en orolig person och sämre när ts tjej o hans kompis umgås o klickar så bra. 

    Ts får väl visa parallellt i relation till relationerna att hon gillar umgås med kompisen (vilket alla redan vet) men samtidigt styrka sin kärlek till sig partner. 

    I övrigt tycker jag det är dåligt beteende ifrån hans håll att "mobba" någon. Men är man förälskad och inte enbart i en relation som man finner bekväm så uppstår svartsjuka. 

    Hur mycket folk försöker prata ner det och svartmåla det så existerar svartsjuka o den uppstår när någon är rädd för att förlora den man älskar. 
    Om det inte är en narcissist då, då den är rädd att förlora sin "tillgång" i form utav person. 

    Så ts kanske behöver bekräfta sin partner lite mer helt enkelt och inte bara glömma bort sin partner när hen umgås med kompisen. 

    Det kan vara en lösning, istället för att dumpa o baktala personen. Dags att man vaknar upp och inser att svartsjuka är normalt. Och inser man det faktumet så kan man även hjälpa till att förminska alt radera svartsjukan hos partnern. 

    Visst, inte till den kostanden att man mår psykiskt dåligt själv att man blir apatisk. Men man får ju se nivåerna. 

    Dom som inte förstår vad svartsjuka är eller anser det vara en dålig sak har aldrig varit riktigt, på riktigt förälskade. 

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-24 12:14:22 följande:
    Tror inte att ingen är bekant med svartsjuka, men du för en hel del antaganden baserade på dina upplevelser. Du antar att jag ignorerar min sambo och fokuserar all min uppmärksamhet på hans vän. Det stämmer inte. Jag är väldigt tydlig med att min sambo går före alla på det bordet. Berättar roliga anekdoter om oss och vårt liv. Det finns ingen tvivel på att vi är ett par och kära. Men vissa områden är han helt enkelt inte intresserad av, som jag och hans vän kan diskutera. Ska jag behöva lägga mitt intresse åt sidan helt för att inte göra min partner osäker? Jag tycker inte det låter rimligt.

    "Ditt intresse helt åt sidan"?


    Förstår du att det kan tolkas rakt av med all rätta att ditt intresse är din killes kompis? Du tog åt dig extremt mycket fast jag skrev att du får visa det parallellt i relation till era relationer. Att du sitter o kanske drar småtaskiga skämt och gör bort din kille är inte att visa att du är kär.


    Umgicks med en grupp människor förra året där en av tjejerna drog anekdoter om henne o hennes kille. Jag är väl snarare killen du pratar med i det här scenariot.


    Fanns flera pinsamma stunder och rent nervärderade i hennes anekdoter gentemot hennes kille. O med tanke på hur du tar åt dig och blir så pass sne att du måste klicka tummen ner på mitt tidigare inlägg så hare jag ju uppenbarligen träffat en öm tå hos dig.


    O att du som är i relation med en man ser dig själv som en "wingman" till hans kompis hade även gjort mig orolig i en sådant sits om jag var din kille vilket jag är glad för att jag inte är för övrigt då du verkar vara en naiv och komplicerad människa).


    Slutar ganska ofta med att "wingman" av motsatta könet hamnar i sängen med personen som de leker wingman åt. Jag förstår din killes oro.


    Sluta behandla han som skit och involvera honom och låt han få komma med samtalsämne istället för att enbart behöva sitta utanför och lyssna o se på er som sitter o fnittrar ihop. 

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-25 08:59:25 följande:
    Du föreställer dig en massa scenarion som inte finns där. Är du frisk mentalt? Du hittar på en massa för att de ska passa ditt narrativ. Låter som du blivit bedragen. Beklagar, men detta är någonting helt annat. 

    Nej, jag har inte blivit bedragen. 


    Jag vet precis vilket slags beteende du innehar ts då många har betett sig liknande för att få umgås / prata med mig framför sin partner när vi väl ses.
    Och det har inte imponerat på mig överhuvudtaget.

    Snarare så har jag fått be om ursäkt till deras killar för att situationen blir så uppenbart pinsam och kränkande mot dom att jag istället då har valt att stötta killen i plural istället för att faktiskt uppskatta tjejernas samtal med mig.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (.) skrev 2023-01-25 09:43:59 följande:
    Sluta klistra på dina erfarenheter på TS. Det är ju bara pinsamt. 

    Du kanske skulle lära dig hur det fungerar i ett samtalsforum? 


    Man bidrar till diskussionen och man förhåller sig till trådens ämne. Man gör inte som du enstaka påhopp sprunget ifrån luften utan att komma med någonting mer.


    I detta forum så går dina inlägg mot mig som under trams och off topic.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Läget) skrev 2023-01-25 09:57:23 följande:
    Jag tolkade TS som att hon ofta pratar med en gemensam vän till henne och sambon på deras spelkvällar, vilket gör sambon svartsjuk. Sambon har svårt att säga att han blir svartsjuk rätt ut, och blir smått taskig och mobbande  mot denna vän framför de andra gemensamma vännerna, troligen för att hävda sig. De andra vännerna tycker att situationen är så pinsam att de "stirrar ner i tallriken".

    Du har tankar kring att du vet vilken sorts beteende som TS har, utifrån, tolkar jag det som, att du är så pass attraktiv att kvinnliga vänner ignorerar sina partners för att istället fokusera på att umgås med dig. Då har du blivit obekväm och stöttat deras manliga partners. 

    Din historia är inte oviktig, utan skulle kunna vara en väckarklocka för kvinnor som män vilka flirtar med andra inför sin partner. Men just här antar du lite för mycket som du inte vet.

    En fråga jag därför har till TS: har du och vännen fler gemensamma intressen än vännens dejting, som alltså din sambo inte är intresserad av? Eller finns det fler ämnen där din sambo känner sig utanför? Det verkar ju inte heller som om de andra deltar i samtalen mellan er, utan tycker att det hela är pinsamt. Har du några tankar om varför de andra tycker att situationen är så pinsam att de stirrar ner i sina tallrikar? 

    Bra sammanfattning. 


    Har varit med om det så många gånger att jag blir lite smått irriterad och kanske lite fartblind tydligen då ni är några som säger att jag antar lite för mycket.


    Har varit den där killen som får otrevliga nervärderande kommentarer utav andra partners män och det är tråkigt. Men tycker att män som beter sig så är otroligt korkade också. O framför allt fega som inte vågar prata ut med sin kvinna om hans oroväckande känslor som i många fall enbart har varit en inbillning. Iallafall ifrån mitt håll. Tjejernas håll  kan jag inte svara för, men har uppfattat det som att det inte hade varit svårt att få dom i säng om jag hade varit ett as o utnyttjat situationerna.


    Men jag hatar otrohet så har aldrig gjort det.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (.) skrev 2023-01-25 10:46:06 följande:
    Fast du ska kanske förhålla dig till det som TS skriver innan du klagar på andra. Men du har kanske andra regler?
    Jag för en diskussion med ts samt andra. Du för en monotalk med mig. Jag har svarat till dig nu 2 gånger. O nu är det slut med det. Antingen förstår du vad jag försöker få fram eller så förstår du inte det. Problemet ligger hos dig oavsett då denna anti diskussion är nu avslutad. 
Svar på tråden Är min sambo svartsjuk?