• Anonym (Manda­rin)
    Tue 24 Jan 2023 20:20
    5364 visningar
    39 svar
    39
    5364

    Rädda upp relation?

    Jag träffade en kille nyligen. Jag fann honom väldigt attraktiv och fattade tycke för honom. Jag upplevde också att han bekräftade mig genom att höra av sig efter dejterna, säga att det var trevligt och ta nya initiativ. Jag var bortrest över jul/nyår men då hördes vi ändå via meddelanden på daglig basis, vilket jag kände också var positivt. Vi hade träffats bara två ggr innan jul så det var ganska nytt.

    I alla fall, när vi sågs efter jul så var det också trevligt, men jag började smått uppleva att hans kontakt med mig blev sämre. Det blev så att jag kunde få vänta uppemot ett dygn innan han svarade på de meddelanden vi skickade mellan det vi träffades. Så var det inte alls tidigare då kommunikationen var ganska frekvent. Det kändes väldigt oengagerat och jag började må väldigt dåligt av det här. Mina kvällar gick åt till att grubbla över var jag hade honom, vad som var fel, om jag alls skulle höra av honom och så vidare. Den här försämrade kontakten skedde parallellt med att vi blev mer fysiskt intima (jag låg dock aldrig med honom, kände väl inte att vi riktigt hann komma dit i utvecklandet av vår relation). Jag fick en allmän känsla av att han hade fullt upp och inte hann med mig, men så var det inte tidigare och jag tänker att om man har intresse för någon så har man också tid att kommunicera enkla mess.

    Tillslut skrev jag till honom att jag tyckte att det inte kändes bra, att vår kontakt hade blivit sämre och att jag fick vibbar om att det här skulle utvecklas till en renodlad sexrelation utan känslor och att det inte var vad jag önskade.

    Jag fick något halvkryptiskt svar att han inte riktigt visste vad han kände. Jag skrev tillbaka och frågade hur han vill fortsätta. Då skrev han att vi borde avsluta relationen, att i och med att det inte fanns mer känslor i nuläget så var det inte sannolikt att det fanns någon framtid för oss, tyvärr.

    Detta blev väldigt abrupt. Och det var ju ett väldigt rakt svar. Jag raderade honom då från den plattform där vi hade kontakt strax därefter. Men jag har ändå hans nummer (vi har generellt inte hörts via telefon). 

    Jag förstår på något plan att det är väldigt svårt att vända det här. Men känslomässigt skulle jag så innerligt vilja att det blev vi. Och det fanns mycket positivt i början, det bekräftade han ju själv. Jag vet inte riktigt varför det svängde. Jag kände också att det kanske tog slut lite i affekt också för att jag pressade situationen (samtidigt tycker jag att det jag skrev var rimligt, jag vill inte ha en renodlad sexrelation och jag kände att det inte funkade med hans dalande intresse).

    En del av mig vill höra av mig igen och försöka rädda upp det här. En annan del tycker det är absurt och ren självförnedring att göra det och säger att det går inte att rädda det, jag måste gå vidare. Att det spelar ingen roll vad jag känner om det ändå inte är ömsesidigt. Men varför all bekräftelse först? Vad hände?

    Jag skulle vilja ha input från vad andra tänker om den här situationen, finns det något hopp alls? Jag förstår att det är svårt att vända, jag undanber kränkande kommentarer för att jag råkar vara svag i stunden. Jag vet att jag är i ett väldigt känslosamt läge och kanske inte ser saker helt klart, det är därför jag söker input utifrån.
  • Svar på tråden Rädda upp relation?
  • Tue 24 Jan 2023 20:25
    #1
    +2

    Snälla rara du.
    Finns inget att rädda upp här. Radera hans nummer och gå vidare. Han drog sig undan för han var bara ute efter sex och när han inte fick det direkt av dig så drog han sig undan och tycker inte det är lönt. 
    Han säger själv att inga känslor fanns i nuläget, då lär det inte finnas sen heller.
    Sänk inte ner dig själv för en annan man!

  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 20:29
    #2
    Mrskos skrev 2023-01-24 20:25:32 följande:

    Snälla rara du.
    Finns inget att rädda upp här. Radera hans nummer och gå vidare. Han drog sig undan för han var bara ute efter sex och när han inte fick det direkt av dig så drog han sig undan och tycker inte det är lönt. 
    Han säger själv att inga känslor fanns i nuläget, då lär det inte finnas sen heller.
    Sänk inte ner dig själv för en annan man!


    Tack för din uppriktighet. Jag pratade med en killkompis igår som insisterade på att jag borde höra av mig och försöka mer. Det gjorde mig lite rubbad.
  • Anonym (Jaha)
    Tue 24 Jan 2023 20:30
    #3

    Är du nu på dejting fronten? Det är ju oftast såhär det går till 9 av 10 gånger.  
    Dom fiskar som fan I början.  Sen väljer dom den som är nappar enklast tyvärr. Oftast så dejtas det hej vilt mellan olika personer på samma gång.  

  • Anonym (ååå)
    Tue 24 Jan 2023 20:31
    #4

    Ni sågs väldigt kort tid, och inte så många gånger? Det är ju trevande i början, man kan få en del känslor, men som du själv skrev, så verkade hans intresse avta lite efter jul. Det var säkert precis det som skedde. 
    Kanske pratade han med flera också, och du inte låg på plats 1 längre? 

    När du tog upp frågan avslutade han direkt. Det tolkar jag som att det var precis det han ville, och han tog chansen nu när frågan kom upp. 

    Du verkar ha utvecklat starka känslor, och det är kanske inte helt sunt att hänga kvar i detta nu när det ändå tog slut? Du skrev att du mådde jättedåligt när han inte hördes av lika snabbt efter ett tag. Det tolkar jag som att du går in väldigt hårt i relationer? Det låter inte bra att må så jättedåligt för att en dejt inte hörs av riktigt lika snabbt efter ett tag. 

    Sedan vet jag inte hur gammal du är, men det är fullt naturligt att man får väldigt mycket bekräftelse först. Det är liksom så det fungerar eftersom man vill skapa kontakt. 

  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 20:35
    #5
    Anonym (Jaha) skrev 2023-01-24 20:30:05 följande:

    Är du nu på dejting fronten? Det är ju oftast såhär det går till 9 av 10 gånger.  
    Dom fiskar som fan I början.  Sen väljer dom den som är nappar enklast tyvärr. Oftast så dejtas det hej vilt mellan olika personer på samma gång.  


    Det är väl inte så relevant, men nej jag är inte ny på dejtingfronten, jag har varit på massor av dejter tyvärr (hade hellre träffat Mr Right än gått på alla dessa dejter). Men jag tycker personligen inte att det brukar bli på just detta sätt för min del, men såklart är det inte heller ett helt nytt fenomen med killar som ändrar sig. Jag har ju sett det även bland väninnor, att killar de dejtar först kan ge bekräftelse men sedan svänga från till synes ingenstans.
  • Tue 24 Jan 2023 20:36
    #6

    Det finns inget att rädda här eftersom det aldrig blev något. 2  dejter är ingenting. 

    Jag skulle tro att han 1: tappade intresse för att ni aldrig låg 2: träffade nån annan medan du var bortrest 3: faktiskt inte lovat dig något 4: förmodligen var ärlig med att det inte fanns rätt känslor 5 självklart hade kontakt med flera och nån annan blev den rätta 

    Jag tror helt ärligt att du försöker rädda ett tappat ansikte/din heder här genom att du blev dissad av honom. Du vill inte ha specifikt honom, du vill ha tillbaka din värdighet. 

    Bit i det sura äpplet och gå vidare. 

  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 20:41
    #7
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-24 20:31:10 följande:

    Ni sågs väldigt kort tid, och inte så många gånger? Det är ju trevande i början, man kan få en del känslor, men som du själv skrev, så verkade hans intresse avta lite efter jul. Det var säkert precis det som skedde. 
    Kanske pratade han med flera också, och du inte låg på plats 1 längre? 

    När du tog upp frågan avslutade han direkt. Det tolkar jag som att det var precis det han ville, och han tog chansen nu när frågan kom upp. 

    Du verkar ha utvecklat starka känslor, och det är kanske inte helt sunt att hänga kvar i detta nu när det ändå tog slut? Du skrev att du mådde jättedåligt när han inte hördes av lika snabbt efter ett tag. Det tolkar jag som att du går in väldigt hårt i relationer? Det låter inte bra att må så jättedåligt för att en dejt inte hörs av riktigt lika snabbt efter ett tag. 

    Sedan vet jag inte hur gammal du är, men det är fullt naturligt att man får väldigt mycket bekräftelse först. Det är liksom så det fungerar eftersom man vill skapa kontakt. 


    Jag är inte superung, men jag är väl en känslomänniska iaf. Men jag tror många kvinnor mår dåligt när de först får en massa bekräftelse av en kille och känner att det känns lovande, och sedan svänger hela situationen från till synes ingenstans och kontakten nästintill dör (fast den dog ändå inte helt, han fortsatte skicka meddelanden på någon form av minimum-nivå, men uppenbart mer avslagen än tidigare).

    Jag tror inte heller det är hälsosamt att hänga kvar vid detta. Nu tog det ju slut bara för någon dag sedan så det är ju inte heller så att jag har hängt kvar vid det i månader, jag försöker också distrahera mig med att söka nya partners. Men likväl upptar tankar kring honom i nuläget en väldigt stor del av min tankevärld trots att jag inte vill det, vet inte vad mer jag kan göra? Jag skulle gärna vara oberörd av det här, men faktum är att jag motvilligt mår skit.
  • Anonym (Man)
    Tue 24 Jan 2023 20:42
    #8
    -2

    Om du kan ta mitt ärliga intryck får du det här. Hur gammal är du? Om du är väldigt ung eller har väldigt strikt sexualmoral kan jag förstå ditt beteende men om du är en vuxen kvinna låter ditt beteende lite märkligt i mina öron och jag förstår att han drog sig undan. Ni har knappt träffats och haft kontakt i två månader och du börjar redan ställa krav på hur han ska tolka relationen och hur han får och inte får se på den. 

    Sen har ni blivit mer "fysiskt intima" men fortfarande inte legat med varandra och ändå tycker du att han är för sexfixerad?

    Det låter svårt och krävande att träffa dig. I början av ett förhållande vill man väl att det ska vara lekfullt, okomplicerat och gärna störtförälskat. Och i de flesta vuxnas värld vill man nog ha sex också, inte nödvändigtvis första eller andra gången man ses men går det flera veckor med massa dejter och inget händer hade nog åtminstone en sån som jag börjat undra vad problemet var, men då är jag i och för sig verkligen ingen tonårong längre.

    Jag vill inte skriva på näsan hur du ska vara och vad som funkar för dig men kvinnor som jag blivit kär i har lindat mig runt sina fingrar genom att inte ta saker så allvarligt, genom att hålla mig lite kort och sen också genom att jag älskat att ha sex med dem. Sen kan mna bli oerhört attraherad av generositet också, som om någon lagar en fin middag eller gör något annat snällt för en (och det gäller väl i och för sig åt båda hållen).

    Det skadar inte heller att visa att man har ett rikt live med många olika vänner och inte direkt blir som en igel på mannen, vilket man möjligen kan få intryck att du varit när du legat hemma på kvällarna och tänkt på honom hela tiden. Hade nog varit bättre både för dig och dina chanser om du hade hängt med dina kompisar på krogen istället. Då hade nog han ringt sent på kvällen och velat ses :)

  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 20:47
    #9
    Fjäril kär skrev 2023-01-24 20:36:35 följande:

    Det finns inget att rädda här eftersom det aldrig blev något. 2  dejter är ingenting. 

    Jag skulle tro att han 1: tappade intresse för att ni aldrig låg 2: träffade nån annan medan du var bortrest 3: faktiskt inte lovat dig något 4: förmodligen var ärlig med att det inte fanns rätt känslor 5 självklart hade kontakt med flera och nån annan blev den rätta 

    Jag tror helt ärligt att du försöker rädda ett tappat ansikte/din heder här genom att du blev dissad av honom. Du vill inte ha specifikt honom, du vill ha tillbaka din värdighet. 

    Bit i det sura äpplet och gå vidare. 


    Han hade ändå tid att träffa mig på helgen, så den verkade inte uppbokad för någon annan partner iaf. På vardagskvällarna hade han mycket annat för sig. Så jag är tveksam till om det var en annan tjej som kom in i bilden. Men det spelar egentligen inte heller särskilt stor roll, jag såg bara inga indikationer på det. Sedan träffades vi visserligen inte bara två gånger, vi träffades två gånger innan jul skrev jag.

    Jag känner att det bästa sättet att rädda mitt ansikte just nu är att totalt skita i honom, men istället går jag i tankar på att försöka höra av mig igen. Detta inser jag någonstans är patetiskt. Så jag tror inte att det handlar om att försöka rädda mitt ansikte eller min heder. Jag vet ju själv att jag kände förhoppningar över detta som byggdes upp under en tid.
  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 20:55
    #10
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 20:42:57 följande:

    Om du kan ta mitt ärliga intryck får du det här. Hur gammal är du? Om du är väldigt ung eller har väldigt strikt sexualmoral kan jag förstå ditt beteende men om du är en vuxen kvinna låter ditt beteende lite märkligt i mina öron och jag förstår att han drog sig undan. Ni har knappt träffats och haft kontakt i två månader och du börjar redan ställa krav på hur han ska tolka relationen och hur han får och inte får se på den. 

    Sen har ni blivit mer "fysiskt intima" men fortfarande inte legat med varandra och ändå tycker du att han är för sexfixerad?

    Det låter svårt och krävande att träffa dig. I början av ett förhållande vill man väl att det ska vara lekfullt, okomplicerat och gärna störtförälskat. Och i de flesta vuxnas värld vill man nog ha sex också, inte nödvändigtvis första eller andra gången man ses men går det flera veckor med massa dejter och inget händer hade nog åtminstone en sån som jag börjat undra vad problemet var, men då är jag i och för sig verkligen ingen tonårong längre.

    Jag vill inte skriva på näsan hur du ska vara och vad som funkar för dig men kvinnor som jag blivit kär i har lindat mig runt sina fingrar genom att inte ta saker så allvarligt, genom att hålla mig lite kort och sen också genom att jag älskat att ha sex med dem. Sen kan mna bli oerhört attraherad av generositet också, som om någon lagar en fin middag eller gör något annat snällt för en (och det gäller väl i och för sig åt båda hållen).

    Det skadar inte heller att visa att man har ett rikt live med många olika vänner och inte direkt blir som en igel på mannen, vilket man möjligen kan få intryck att du varit när du legat hemma på kvällarna och tänkt på honom hela tiden. Hade nog varit bättre både för dig och dina chanser om du hade hängt med dina kompisar på krogen istället. Då hade nog han ringt sent på kvällen och velat ses :)


    Nej jag är inte så ung. Jag har erfarenhet från tidigare av att ha haft sex med någon som inte hade rätt känslor för mig. Min erfarenhet är att det fick mig att känna mig utnyttjad och att jag ångrade det efteråt. Efter det så hoppar jag inte i säng med vem som helst utan jag vill känna att jag vet var jag har killen först. Men visst, detta kan väl möjligen översättas i att jag har någon form av strikt sexmoral med dagens mått mätt, jag vill inte ligga med vem som helst hur lättvindigt som helst.

    Sedan har jag inte så mycket vänner, tyvärr. Ingen att gå ut på krogen med. Och jag är ganska introvert vilket innebär att jag gärna kan sysselsätta mig hemma med att läsa böcker, träna eller liknande saker. Och generellt mår jag inte dåligt av det, det passar mig, men det här rubbade min balans.

    Men tack för din feedback. Det ligger säkert en del i det du säger. Det är väl klart att det ser mer intressant ut om man kan skylta med sina 100 vänner och roliga fester. Tyvärr ser mitt liv dock inte ut så.
Svar på tråden Rädda upp relation?