• Anonym (Ts)

    Hjälp med barnets matteläxa

    Jag är väl mer än lovligt trög, men barnets matteläxa ska in imorgon och jag försöker hjälpa honom men har kört fast helt. Nån som är bra på problemlösning?

    "Selma läser en tidning där varje sida är numrerad från och med sida 1 och framåt. Selma räknar siffrorna som sidnumren har och får det till 25 siffror. Hur många sidor tidningen?"

    Sonen får det till 17 sidor, och jag också, men är vi rätt ute? Alltså att sida 1-9 har en siffra var, sida 10 har två siffror, sida 11 har två siffror osv?

    Tack för hjälpen på förhand!Skäms

  • Svar på tråden Hjälp med barnets matteläxa
  • EnAnonumius

    Jag får det till 17 sidor också...🤔

    1-9 har ju bara 9siffror

    Sedan så gjorde jag så här resten..

    sidan 10= (2siffror) 11siffror
    sidan 11= (2siffror) 13siffror
    sidan 12= (2siffror) 15siffror
    sidan 13= (2siffror) 17siffror
    sidan 14= (2siffror) 19siffror
    sidan 15= (2siffror) 21siffror
    sidan 16= (2siffror) 23siffror
    sidan 17= (2siffror) 25siffror


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (idiotuppgift)

    En normal tidning kan inte ha 17 sidor. Den måste ha ett sidantal som är jämt delbart med fyra. 

    Bortser man från det blir det 17 sidor. Vilket är helt omöjligt då en sida kommer sakna baksida.

  • EnAnonumius
    Anonym (idiotuppgift) skrev 2023-01-26 17:14:32 följande:

    En normal tidning kan inte ha 17 sidor. Den måste ha ett sidantal som är jämt delbart med fyra. 

    Bortser man från det blir det 17 sidor. Vilket är helt omöjligt då en sida kommer sakna baksida.


    Visst är det idiotisk matteuppgift i grunden baserat på reel fakta som du skriver.

    Och det borde ju faktiskt TS påtala till läraren om den felaktigheten med matteuppgiften som du skriver här.😁
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Spucks

    Om du vill ha det som en uträkning, kan du ränka såhär: eftersom de första 9 sidorna har en siffra var, återstår 16 siffror (25-9) som är två och två, alltså 16:2=8. 8+9=17

Svar på tråden Hjälp med barnets matteläxa