• Tukt

    Min fru har inga fantasier

    Anonym (Hans Göran) skrev 2023-01-28 08:38:30 följande:
    Min fru har inga fantasier

    Jsg har några gånger öppnat mig och berättat sexuella fantasier i hopp om att även hon ska göra det.
    Jag får till svar att hon inte har några sexuella fantasier.
    Finns verkligen ni kvinnor som inte fantiserar om något?


    Tror man ska akta sig för att tro att fantasier har något med kön att göra. Det finns både män och kvinnor med bristande fantasi.
    Detta beror i regel på att de antingen har så extrema fantasier, att de inte vill berätta. Eller så har de sämre förmåga till fantasi, och lata. Vilket gör att de inte anstränger sig eller jobbar med oförmågan.
  • Tukt
    sextiotalist skrev 2023-01-28 11:07:04 följande:
    Lata?
    Det är ett ord som många brukar använda i sådana sammanhang när en annan person inte lever upp till förväntningar som ställs av andra.
    Själv har jag inga fantasier inom sexlivet, varför skulle jag ha det.
    Nu lever jag med en man som aldrig satt press på mig, inte i sexlivet och inte annars heller. Men jag ser ingen anledning att ha fantasier bara för att. 
    Drömmar har man väl alltid. Men det kan vara olika. 
    Lever man ensam eller i en mer platonisk relation så spelar såklart inget någon roll.
    Men finns det en partner, vars behov av sex är påtaglig, så finns det i mitt tycke en överenskommelse. 
    Alltså.... en kärleksrelation med någon förväntas innehålla vissa saker som allt från ömsesidig respekt, att ta hand om varandra, till att viska kärlek och ha åtrå och sex till varandra. Tar en bort det, så är det "bara" vänskap. Sedan är det såklart fritt fram att "avtala" bort delar av det också. Men som grund är det jut de faktorerna som definierar en kärleksrelation.
    Om den ena låter bli att jobba på något av de här områdena, bara för att den tycker det är svårt eller jobbigt. Ja då är man i mitt tycket "lat" eller bekväm.
  • Tukt
    New Dawn skrev 2023-01-28 16:26:15 följande:
    Fast nu blandar du ihop, och byter ämne. 
    Du skrev att det är lathet att inte ha fantasier. 
    Man kan ha jättemycket sex, åtrå och kärlek utan fantasier.

    Den utan fantasier kan ju tom vara kåtare än den med massa trista fantasier. Det är ju en smaksak, olika preferenser bara. 

    En person som måste krångla till sex med diverse fantasier, är ju ett hinder för den kåta partnern som bara vill ha sex, närhet och njutning utan speciella fantasier. 
    Det har jag i ärligheten svårt att tro. Fantasin är kreativitetens moder. Utan kreativitet blir saker mest statiska. Sedan kan man såklart rent fysiskt känna kåthet. Men leklustan bygger på kreativitet. 
  • Tukt
    Anonym (hemliga rum) skrev 2023-01-28 18:06:52 följande:
    Fast New Dawn har en poäng i att många sjuka fantasier knappast har med kreativitet att göra. De är snarare ett tecken på något osunt och kanske en brist i att kunna vara intim.

    Jag upplever i hög grad att desto mer leksaker och yttre attribut, fantasiutlevnader osv man ägnar sig åt, kan vara tecken på avsvalnade känslor och tillräcklig attraktion.

    Under förälskelsestadiet tex när den intima relationen är som störst behövs inga leksaker eller fantasier, för att man är helt hundra procent närvarande i stunden och den andra personen. Men när relationer svalnar av behövs ofta triggers och hjälpmedel för att få lust. Likaså kan fantasier få abnorma proportioner hos människor som lever i avsaknad av intima kontakter och verklighetsförankring.

    Fantasier är inte bara något bra, de kan också vara en extrem verklighetsflykt och skapa barriärer mot riktiga upplevelser och utveckling.
    Svårt att svara på det där. Sjukt och osunt kan onekligen betyda rätt olika saker.
  • Tukt
    New Dawn skrev 2023-01-28 19:43:54 följande:
    Det är tråkigt med människor som inte kan acceptera olikheter, och tror att det finns någon typ av mall för hur sex fungerar. 

    Du kanske inte kan ha skönt och värdefullt sex utan fantasier. Du kanske har lätt att bli statisk, eftersom du tror att det är så det fungerar, men om du fick se en glimt av vårat sexliv skulle du definitivt inte skrivit som du gör. 

    Vad är det för något som är statiskt i att njuta av varandras kroppar?

    Nu byter du ämne igen och börjar prata om kreativitet och lekfullhet. Det behöver inte ha med fantasier att göra. 

    Jag ger några exempel. När jag håller om min man i köket brukar jag stoppa handen under tröjan och smeka hans vackra bröstkorg. Rätt ofta brukar jag dessutom "busa" lite och skicka på hans bröstvårtor.  Ibland när han står och gör något stoppar jag in handen mellan benen bakifrån och känner på hans kuk. När vi sitter i soffan brukar jag sätta mig gränsle i hans knä, dra av tröjan och blotta brösten framför honom. Ofta går jag och sätter mig gränsle i hans knä när han sitter på en stol. Jag börjar suga honom i sängen, vid köksbordet, och när jag gör det tar jag tag i hans hand och för den mellan mina ben och säger "känner du vad du gör med mig". Inga märkvärdiga saker alls och troligen värdelöst för dem som tycker att sex ska bygga på fantasier. Även om du och andra skulle dömma ut det vi gör som statiskt och trist, så känns det lättsamt och lekfullt för oss. Att sexet är oemotståndligt skönt gör det väldigt, väldigt, väldigt svårt att uppfatta som statiskt. Inget av det jag skriver om här har jag fantiserat om. Jag bara får olika infall och agerar på min kärlek, åtrå och kåthet.

    Det finns, i mina ögon, många supertrista män som har många fantasier från porr och annat, som jag absolut inte kopplar ihop med kreativitet och som bara är avtändande och trist(för mig) . Vad finns det för kreativt att vilja göra sådant man sett på 1000 tals gånger. Det är ju ofta inget alls de kommit på själv.
    Det handlar inte om att acceptera olikheter. Frågan handlar ju om bristande fantasi.
    Nu fick jag en halv sexnovell av dig på köpet. Men har svårt tro att det du beskriver inte bottnar i kreativitet och fantasi.
    Frågan blir då snarare vad din syn på fantasi är?
  • Tukt
    New Dawn skrev 2023-01-28 19:58:42 följande:
    Så svårt är det inte... 
    Prova läs texten och svara på det andra hon skrivit. (om du bortser från meningen osunt och sjukt) 

    Om man bara vill ha grövre och grövre sex, och inte man inte mår bra, och lätt blir uttråkad, eller kanske har sex mer som ångestlindring kan man kalla det sjukt och osunt tex. 
    Det där är ju en föreställningsvärd att grov sex med automatik leder till grövre sex. Att sex som inte är mainstream vanilj per automatik bottnar i att det är destruktivt.
    Men när du uttrycker dig som ovan, förstår jag det kan bli knepigt att hantera det med fantasier.
  • Tukt
    New Dawn skrev 2023-01-28 21:57:26 följande:
    Så som du skriver är det ganska tydligt att du inte tror på att man kan vara kåt och kreativ utan sk fantasier, och att frånvaro av dessa är en lathet. 

    Jag har aldrig sagt att jag inte är kreativ, men de handlingar jag gör är infall jag får pga kärlek, åtrå och kåthet och som jag aldrig tänker på innan, mer än några sekunder. Kallar du det fantasier så har vi väldigt olika uppfattning om innebörden av det. 

    Du uppfattade det som en "sexnovell" men det var en beskrivning om vårat vardagliga sexliv på ett delvis lekfulltsätt, utan att handla om fantasier. 

    Det är ingen fantasi att smeka min man. Det är ingen fantasi att ta på hans kuk. Det är min verklighet som jag gör hela tiden, i princip varje dag. 
    Min syn på fantasi är att ägna tankar åt något man vill göra och som man tänker på, och ev planerar. 
    Vad är din syn på fantasi?
    Nu har jag tidigare i ett inlägg till dig poängterat att man nog visst kan vara kåt och upphetsad utan fantasier.
    Det jag däremot säger är att det är svårt att bejaka ett sexliv om man lämnar hjärnan utanför. Det är ju hjärnan som producerar de fantasier man sedan kan omsätta i verkligheten.
    Och ja, du beskriver fantasier precis som jag gör. Men personligen vill jag hävda att fantasierna behövs för att utvecklas.
    Det är som att jämföra ett jobb på Mc Donalds där du vet precis hur du ska göra, och vad du får. Med att stå hemma själv och fnula i hop en romantisk middag utan recept.
    Det första är helt enkelt mat, det andra är så mycket mer.
  • Tukt
    New Dawn skrev 2023-01-29 13:29:37 följande:
    Det vore intressant att veta vad du anser om annan njutning, som tex att njuta av att bli smekt eller masserad på kroppen.
    Måste det också komma ur fantasier? Måste sådan njutning också utvecklas via fantasier.
    Om du nu tror att denna njutning funkar utan fantasier som grund, varför kan inte kåthet och lust växa fram genom smekningar som inkluderar erogena zoner och könen, som då inte grundar sig i någon fantasi? Varför kan man inte utveckla kåthet och njutning på det sättet? Att bara hänge sig?

    Tänk att någon har en fantasi om tex analsex, eller sex på köksbordet. Det kan ju vara så att det inte blir bättre än det  sexet man haft tidigare . Kanske blir det sämre. Det finns inget som säger att en fantasi i förlängningen utvecklar sexlivet. Vissa kanske tycker det verkar häftig och sexigt att ha sex på köksbordet, men när man väl testat det kanske det bara hämmar njutning. (Så är det för mig. Det är oerhört hårt och obekvämt) Andra kanske tycker det kryddar. 
    Detta med bondage kan också vara något som känns spännande, men för andra kanske det bara är obekvämt och hindrar njutning , så även om man har fantasier kan det bara leda till att sexet blir sämre. 
    Jag har ingen speciell syn på smekningar och massage. Men åter igen där. Om inget får kombineras med fantasier så riskerar det mest bli statiskt.
  • Tukt
    Anonym (Fia) skrev 2023-01-31 22:24:37 följande:

    Jag är också av sorten som lever i nuet och kan hänger mig totalt i sexet. Fantasier stör och skapar avstånd om de ska tränga sig på. Lite som att regissera ett möte eller samtal som annars kunde haft fritt spelrum om det inte först skulle sättas som en scen. Ser det lite som en oförmåga att njuta att det måste finnas fantasier eller annat som stör magin och nuet. 

    Men människor är olika och det finns säkert många som den som kräver fantasier kan finna njutning med.

    Jag föredrar män som kan njuta av och i verkligheten. Och som inte måste flytta gränserna för vad som är tillräckligt förbjudet tex för att kunna tända. Jag tänder inte på adrenalinpåslag. Tvärtom, jag tappar tändningen och kan inte komma om man har nåt störningsmoment som tex att behöva undgå upptäckt eller smärta eller nåt som tar över nuet som att spela en roll. 

    Jag njuter som mest när jag kan låta kroppen ta över och slappna av fullständigt och njuta helt av nuet. 


    Fast vad är det som säger att fantasierna behöver vara närvarande i samma stund som sex utövas? Inte i trådstarten i alla fall.
  • Tukt
    Anonym (Fia) skrev 2023-01-31 22:58:28 följande:

    Men det blir ju ett skådespel. Inte sex som kommer naturligt i nuet och med och av total närvaro. I mina ögon...

    Men precis som den som måste koppla in fantasier för att njuta, kan ha svårt att förstå hur sex utan fantasi kan vara helt mind blowing, så är det samma sak med motsatsen för någon annan. Det bästa är väl om vi alla kan acceptera att vi är olika? 

    Men tantriskt sex kan ja gå absolut tänka mig att testa. Mer närvarande än så blir det inte. 

    Kanske något för trådskaparen att fråga sin partner om. Man kan och bör inte tvinga någon att fantisera eller hitta gränser att flytta, om denne inte vill det. 


    Jag har absolut inget problem med att folk fungerar olika. Det jag blir nyfiken på är avfärdandet av fantasier som något negativt. När jag hör dig och andra diskutera funderar jag om det egentligen inte mer handlar om definitionen "fantisera" än något annat.
    För att fantisera är ju för mig att tänka. Att någon gång tänka tankar runt sex.
    På samma sätt som en både kan njuta av exempelvis  av mat utan att för den saken skull analysera sönder måltiden. Men samtidigt planerat, gjort inköp och kanske också sett fram emot  måltiden. Är måltiden äcklig och värdelös om en gjort det innan då?
  • Tukt
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-01 08:47:26 följande:

    Kan inte citera dig Tukt. Det finns i inlägget av TS en vilja att frun ska dela fantasier som sannolikt ska iscensättas eller göras verklighet av för att flytta lite gränser i relationen. Det vill inte alla. Annars skulle TS fru säkert ha berättat om det var något hon ville testa.

    Det finns också många som det  låser sig för om det finns förväntan på sex om det ska planeras inför. Jag är en av dem. Att handla och fixa som inför en middag blir ju rätt uppstyrt, inget jag vill. 


    Fast det är för mig rätt stor skillnad på att inte ha fantasier och att inte vilja dela med dessa med den som förväntas stå en närmast. Eller dela med dom i den män som känns okej.
  • Tukt
    New Dawn skrev 2023-02-01 16:38:21 följande:
    Men du kommer ändå med slutsatsen att människor som inte har fantasier är LATA. 
    Dessutom skriver du att sex som inte kombineras med fantasier riskerar det att bli statiskt

    Det är två negativa fördomar som tydligt visar att du inte accepterar olikheter.  Inte på något positivt sätt. Eller menar du att du inte har problem med att vissa har är lata och har ett statiskt sexliv?
    Tukt skrev 2023-02-01 07:26:05 följande:
    Det jag blir nyfiken på är avfärdandet av fantasier som något negativt. 
    Nej det var DU som var negativ mot de som inte fantiserar. Du inledde dina inlägg med denna attityd. Det fanns inget nyfiket alls i det.Så du menar alltså att svaret på frågan "har du fantasier" lika gärna kan vara att man tänker "i kväll kanske vi kan ha sex när barnen somnat," och försöker få undan kvällsarbetet, för att kunna ha härligt sex inom ramen för det som man brukar. 
    Om en person får frågan om hen har fantasier, tror jag de flesta tror att det ska handla om något annat än den typ av sex man brukar ha. 
    Tukt skrev 2023-02-01 07:26:05 följande:
    På samma sätt som en både kan njuta av exempelvis  av mat utan att för den saken skull analysera sönder måltiden. Men samtidigt planerat, gjort inköp och kanske också sett fram emot  måltiden. Är måltiden äcklig och värdelös om en gjort det innan då?
    Skribenten du svarar tycker ju att det är okej att människor fungerar lika.
    Det är ju du som inte kan tänka dig att man kan ha ett levande, rikt, och njutbart sexliv  utan fantasier.
    Det är du använda ord som statiskt, lathet och dessutom inte ens tror att en person utan fantasier kan vara kåtare än någon med fantasier. 

    Jag finner det föga givande att fortsätta diskutera med dig, vilket jag utgår från att du förstår då jag slutat svara dig.
    Men en sak... sluta tjata om att jag inte accepterar andras sexualitet. Det här är ett diskussionsforum, och här vänder man och vrider på saker. Det är det forumet är till för. Det gör inte att man inte respekterar eller accepterar andras olikheter, bara att man är nyfiken på andra människor.
  • Tukt
    New Dawn skrev 2023-02-01 19:58:51 följande:
    Ja, eller hur... Det låter veeerkligen som att du är nyfiken när du skriver att personer utan fantasier är LATA

    ... Nej du, den gubben går inte... 
    Jag lämnar den här diskussionen (igen nu) Det börjar blir tämligen OT, och för mig personligen ska diskussionerna vara givande, inte tjafsiga. 
    Så får tacka för meningsutbytet.
  • Tukt
    Anonym (hemliga rum) skrev 2023-02-11 14:06:01 följande:
    När jag läser tråden och ser hur olika du och New Dawn t ex ser på detta med fantasier tänker jag att det finns fler perspektiv på fantasier.

    För mig kan en fantasi vara en avlägsen sådan, som en dröm om att uppleva en viss sak, kanske uppnå en viss känsla vid sex, vara med vissa typer av människor, utseenden ex. Det kan också vara en fantasi som handlar om mig själv, att jag har en personlighet som jag velat agera ut vid sex. Det kan också vara svävande tankar och intryck som kommer medan jag har sex. B ilder och tankar som tränger sig in när jag njuter som mest, eller har svårt att njuta i vissa fall.
    Plötsligt kommer det en bild av någon jag attraherats av på stan, någon jag kanske tidigare varit med eller nån riktigt sexig jag sett på film eller tv. Dessa kan kan utlösa en stark njutning eller orgasm utan att det har med min faktiska partner att göra, trots att det är denne jag ligger med.

    Det kan andra gånger vara detaljerade bilder av partnerns ansiktsuttryck, rörelser, kroppsdelar som spelas upp när jag sluter mina ögon, saker jag verkligen tänder på hos denne eller något nästan förbjudet på gränsen till perverst som intensifierar kåtheten i kroppen.

    Fantasier är nog ofta just så här för mig snarare än saker jag går och planerar större projekt som ska involvera en massa yttre attribut eller tekniska utsvävningar även om det förekommer. Men det är vanligare att jag tänker att jag vill förföra någon på en viss plats, i en viss miljö, på ett visst sätt som jag kanske aldrig gjort tidigare eller skapa en viss stämning för att sex ska bli kittlande.

    Jag har alltid tagit för givet att människor jag har sex med har privata fantasier precis som jag när de sluter sina ögon. Att inte alla handlar om mig även om det ju klart är något som hade varit trevligt, men så funkar inte folks hjärnor. Vi är visuella varelser och får ständigt nya intryck som påverkar inom oss tränger sig på både med och utan vår egen vilja.

    Kanske det är detta du menar med att man inte kan styra andras fantasier?

    Att alla har några även om de inte vill erkänna dem alltid något New Dawn kanske inte vill befatta sig med eller inse eftersom hon inte funkar så själv.

    Det finns ju klart en sårande aspekt med att partners ligger och fantiserar om andra medan man har sex., men man ska nog inte blunda för att sådant förekommer, säkert oftare än man hoppas.
    Det var lite det som jag initialt tyckte var intressant med tråden. För mig är det faktum att man inte har fantasier, i princip att säga att man inte har några tankar alls. Det kanske kan finnas, men ganska ovanligt och kanske främst hos asexuella.
    Men sedan verkar det, i alla fall tidigare i tråden, som att folk ser på fantasier på olika sätt. Någon tänker att det är sådan en gör vid onani, någon annan för att förstärka känslan vid sex, en tredje ett sätt att kanske mer eller mindre planera utlevnad. 
  • Tukt
    Anonym (hemliga rum) skrev 2023-02-11 15:01:41 följande:
    Ja faktiskt..som att man vore ett blankt papper. Men ibland när jag läser här tänker jag att vissa ( får faktiskt säga män till stor del), saknar förmåga till inlevelse och inte ger tecken på att vara i kontakt med sin sinnlighet, kanske också i relationer med kvinnor. Då slår de på stort med avancerade, utsvävande fantasier. trekanter, swingersklubbar eller ägnar tankar åt ganska extrema fetischer som avskärmar dem ytterligare från det intima, fysiska och sinnliga. Man ser det också i relationer som gått på tomgång ett tag, dar slentrian tagit över, att sexlivet blir mer och mer extremt, därför att den egentliga och initiala attraktionen och kåtheten försvunnit.

    Visst kan man vilja experimentera och utforska nya terränger med sin partner men inte sällan är det ett uttryck för förlorade känslor och sinnlighet när det blir ett behov snarare än en krydda.
    Du tror inte delvis det beror på att män är mer visuellt orienterade? I alla fall brukar det ju sägas så.
    Alltså att en kan se sin partner framför sig i olika situationer och tända på det.
    Men tänker också att det du skriver om sinnlighet... Kanske är det också därför det kraschar med sexet i många relationer. Kvinnor, rent generellt, söker det där "sinnliga". Men eftersom det kräver rätt bra förutsättningar för att uppstå, så uteblir sexet. Medan män tycker man kan ha ett sexliv trots dammtussar i hörnena, stressigt jobb och ett barn som vägrar somna.
  • Tukt
    Anonym (hemliga rum) skrev 2023-02-11 15:55:56 följande:
    Nej det tror jag inte, vad gäller att män är mer visuella. Jag tolkar kvinnor mer eller minst lika visuella fast på olika sätt.

    Kvinnor verkar ha en större känslighet vad gäller utseendet och stil på mäns kläder tex, vilket brukar bli tydligt väldigt tidigt in i en relation då kvinnor direkt ska in och ändra på mäns frisyrer, val av kläder, raka av dem skägget osv, och tydligt kritiserar och visar sitt missnöje.

    Något sådant har jag aldrig upplevt hos män. De verkar mer nöjda med kvinnan som hon är och deras sexlust verkar inte påverkas av att kvinnan är osminkad, slarvigt klädd eller glömt raka sig. Och precis som du skriver i sista meningen.

    De kan i princip ha sex när som helst och hitta sin inre lust och kåthet oavsett utseende och situation, och verkar istället befriade av visuella intryck förutom de fysiska och könsliga aspekterna och de bilderna som uppstår.

    En fitta i en kuk, bröst som guppar, skinkor som dallrar, en mun som ser sugvänlig ut. Det är visuella intryck av den sexuella akten mer än personlig påverkan kan jag uppleva. Män blir liksom kåta av det visuella med sex.  Kvinnor blir kåta på mannens utseende, miljön, hans utstrålning i kombination med hans handlingar och kropp, hur han rör sig mm. Visst kan även jag som kvinna tända på porriga bilder och lite könskontakt men om inte mannen är visuellt tilltalade för övrigt så lär det inte väcka min lust till sex med honom.
    Kan tänka mig det är problemet i många relationer. Som du beskriver...kvinnan ändrar mannen. Mannen kanske blir mer stilmässigt rätt, men samtidigt tappar han delar av sin manlighet då han blir hunsad så där... så är en tillbaks på ruta ett.
    Men i vilket fall, så med ditt resonemang så verkar du vara på linjen att på snudd de festa kan fantisera?
  • Tukt
    Anonym (JimKinnefeldt) skrev 2023-02-11 22:49:02 följande:
    "jag är trött". Ja, än sen då. Kan man inte ha sex även om man är trött?
    Resonemanget byggde väl på att kvinnor oftare vill ha "sinnlighet" än män. (inte jag som sade det) Alltså att komma i rätt stämning, få en fin känsla och liknande. Till skillnad på män som mer skulle tända på enklare fysiska attribut. 
    Så det jag menade var att det kanske var enklare för män att vara tända, då det "bara" är ren kåthet och inte så viktigt med stämningen. Och för att få den där sinnliga stämningen så är det nog bra att inte vara för stressad eller för trött.
Svar på tråden Min fru har inga fantasier