• Anonym (Ångest)

Ångest över misstag

Hej! Tjej på 27 år, fylld av ångest skam och skuld.

Jag har varit tillsammans med min man i snart 5 år. Jag har ett ex sedan snart 10 år tillbaka som jag tänker på då och då. Jag har inte känslor för honom, men första kärleken är speciell. 

Hans mamma och jag stod väldigt nära varann då, och vi har fortsatt att ha sporadisk kontakt genom facebook under alla dessa år. 

Nu är det så att mitt ex har fått barn och lever ett helt annat liv än vi gjorde för 10 år sedan. Häromkvällen skrev jag till honom, ?tjena läget! Ser att du blivit farsa, kul etc etc? 

Jag hade druckit lite för mycket vin på min lediga kväll och samtalet rullade på väldigt neutralt. Tillslut ber han att få lägga till mig på Snapchat, vilket jag ger ok till. 

Väl där börjar samtalet gå i en annan riktning, och plötsligt skickar han en bild på sig själv? ansiktet. Jag skickar en tillbaka, när jag står och borstar tänderna och en tumme upp. 

Det dröjer inte länge förrän jag får en dickpic?, och där fryser allt till. Han ber mig om en bild då han faktiskt skickat en, och jag vet inte varför men jag skickar en på mina bröst. När jag tryck sänd så ångrar jag mig i ögonblicket. Vad håller jag på med?! 

Samtalet avslutas då han ska sova. Morgonen därpå, nykter, vaknar jag till med den grövsta ångest jag någonsin känt. Jag skriver det åt honom, att jag inte alls hade denna intention när jag skrev och ville höra läget efter alla dessa år... 

Han säger att jag inte kan berätta. Att jag kommer första allt för både han och mig. Att jag ska tänka att det hade kunnat vara värre = fysiskt. 

Han som också har sambo; och dessutom barn verkar inte så påverkad. Han säger att alla tar snedsteg, och att detta lilla snedsteget bara har fått en att uppskatta sin sambo ännu mer. Han bedyrar att detta inte kommer hända igen. Jag blockar honom överallt men är nu kvar här med en ENORM ångest och känsla av att jag har svikit min älskade partner. Stort. Jag fattar inte hur jag kunde göra så?

Jag har knappt ätit på 2 dygn, går bara runt med hjärtklappningar och kallsvettningar. Googlat och funderat. Min sambo är den finaste människan jag någonsin mött. Han om någon förtjänar inte detta.

Jag har aldrig gjort något sådant här förut.

Jag tror jag måste berätta, men jag vet inte hur. Och sen är jag så jävla rädd för konsekvenserna, som jag ju tyvärr måste ta och leva med? 

antar att jag mest ville skriva av mig? 

någon som har några tankar?

mvh 

• Svar på tråden Ångest över misstag
  • Myten7891
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-29 01:08:00 följande:

Som du går in för att bagatellisera otrohet så är du ju knappast oskyldig. 

Ja, dom kände varandra för 10 år sedan och det första dom gör är att skicka bilder på sina kroppar till varandra. Går inte jämföra med porr överhuvudtaget.

För 10 år sedan ja..  nej men tycker inte man har varit otrogen för att man tittar på en bild/film ? Eller har en fantasi i huvudet? Jag och väldigt många har nog fantiserat om ngn Annan när man har sex med sin partner.. det bara händer. Är man i ditt mått otrogen då med fast man har  fysiskt sex med den man är tillsammans med?
    tur världen är olika och man får tycka olika.. 
    John
  • Spy

Enligt min mening har du varit otrogen.
    sen att du gjorde med alkohol i kroppen gör att jag undrar hur du är annars när du dricker blir du flörtig mot andra om du skulle se en intressant kille eller så på en fest eller krogen?
    varför gav du efter att läta han övertala dig att skicka en nakenbild?

det är en fråga vi kanske inte få svar på....
    MEN om du nu älskar din partner som du verkara göra så gör du det rätta och berättar vad som hänt hela förloppet
    och med vem du skrivit med

Du berättar oxå hur ångerfull du är och VERKLIGEN LOVAR att de ALDRIG SKALL HÄNDA igen. 

sen är tips till tänk dig för när du dricker, eftersom du släpper på vissa spärrar med alkohol i kroppen så skulle ja ta det väldigt lugnt framöver med de så de inte händer igen.. 

för allvarligt talat tror inte jag du gått med på detta i nyktert tillstånd.

När du berättat all så är det självklart upp till din köra sambon att avgör er framtid.

önskar dig lycka till ❤️

• Anonym (Läxan)
    Anonym (Ångest) skrev 2023-01-29 00:42:23 följande:
    Jag hade gärna besparat han ilskan, sorgen och allt som hör till genom att inte berätta. Men jag tror inte jag kommer kunna leva med att jag gått bakom hans rygg? hade du kunnat göra det?, om du var jag. 
    Du har två val. Antingen berättar du eller så gör du det inte. Båda valen innebär dock att du behöver släppa det här. Du har typ inte gjort nåt alls. Du har grym ångest. Din fd behandlade dej illa. Han borde verkligen inte skickat en dickpick och bett dej skicka nåt tillbaka. Din ångest borde handla om det. Du blev utnyttjad. Ta några psykologsamtal om det här. Du har nästan inte gjort nåt fel alls. Du behöver bli lite bättre på gränsdragning. Du behöver bli lite mindre naiv. Du behöver dricka lite mindre alkohol. Jag är inte du men det här hade jag släppt. Vad hjälper det att ha ångest? Du lärde dej en läxa. Vissa erfarenheter kostar lite mer än andra. Alla har gjort fel. Du inser att du gjort fel. Det räcker Hjärta
  • Anonym (ööö)

TS: Du skriver att det var du som kontaktade honom först. Varför gjorde du det? Det är nog det du måste komma underfund med. 
    Du fick veta av din mamma att han hade fått barn? Ok, sånt får man veta då och då, men inte kontaktar du väl "alla" för det? 
    Visst, man kan tycka att det är ok att kontakta ett ex för att gratulera men sen händer något som gör att du dras med i en karusell.

Nu verkar ju den här mannen inte främmande för att skicka dick pic nästan out of the blue. Han har säkert gjort det till andra eftersom det gick så smidigt för honom att göra det. Han var lurig: bad dig först om en vanlig bild, sen om något mer privat "eftersom ju han skickat dick pic till dig" -  där kände du någon slags skyldighet att ge något tillbaka. Jag hoppas du lärt dig av detta nu att så måste man inte alls göra. 
    Han pressade dig till att ge dig in i den här "leken", och när han säger att du inte får berätta för det kan äventyra hans relation med sambon - ja det är ju han som orsakar det i så fall, eftersom han skickade först, drev på det hela. 
    Du har ett eget ansvar absolut, men det är rätt tydligt att detta inte hade hänt om inte han hade börjat skicka egna bilder. 
    Bra att du nu blockat och lär dig nu läxan att inte snicksnacka med andra killar. 

• Anonym (Inio)
    Anonym (Ångest) skrev 2023-01-28 23:46:06 följande:
    Ångest över misstag

Hej! Tjej på 27 år, fylld av ångest skam och skuld.

Jag har varit tillsammans med min man i snart 5 år. Jag har ett ex sedan snart 10 år tillbaka som jag tänker på då och då. Jag har inte känslor för honom, men första kärleken är speciell. 

Hans mamma och jag stod väldigt nära varann då, och vi har fortsatt att ha sporadisk kontakt genom facebook under alla dessa år. 

Nu är det så att mitt ex har fått barn och lever ett helt annat liv än vi gjorde för 10 år sedan. Häromkvällen skrev jag till honom, ?tjena läget! Ser att du blivit farsa, kul etc etc? 

Jag hade druckit lite för mycket vin på min lediga kväll och samtalet rullade på väldigt neutralt. Tillslut ber han att få lägga till mig på Snapchat, vilket jag ger ok till. 

Väl där börjar samtalet gå i en annan riktning, och plötsligt skickar han en bild på sig själv? ansiktet. Jag skickar en tillbaka, när jag står och borstar tänderna och en tumme upp. 

Det dröjer inte länge förrän jag får en dickpic?, och där fryser allt till. Han ber mig om en bild då han faktiskt skickat en, och jag vet inte varför men jag skickar en på mina bröst. När jag tryck sänd så ångrar jag mig i ögonblicket. Vad håller jag på med?! 

Samtalet avslutas då han ska sova. Morgonen därpå, nykter, vaknar jag till med den grövsta ångest jag någonsin känt. Jag skriver det åt honom, att jag inte alls hade denna intention när jag skrev och ville höra läget efter alla dessa år... 

Han säger att jag inte kan berätta. Att jag kommer första allt för både han och mig. Att jag ska tänka att det hade kunnat vara värre = fysiskt. 

Han som också har sambo; och dessutom barn verkar inte så påverkad. Han säger att alla tar snedsteg, och att detta lilla snedsteget bara har fått en att uppskatta sin sambo ännu mer. Han bedyrar att detta inte kommer hända igen. Jag blockar honom överallt men är nu kvar här med en ENORM ångest och känsla av att jag har svikit min älskade partner. Stort. Jag fattar inte hur jag kunde göra så?

Jag har knappt ätit på 2 dygn, går bara runt med hjärtklappningar och kallsvettningar. Googlat och funderat. Min sambo är den finaste människan jag någonsin mött. Han om någon förtjänar inte detta.

Jag har aldrig gjort något sådant här förut.

Jag tror jag måste berätta, men jag vet inte hur. Och sen är jag så jävla rädd för konsekvenserna, som jag ju tyvärr måste ta och leva med? 

antar att jag mest ville skriva av mig? 

mvh 

Jag tycker du ska berätta. Då vet han att han kan lita på dig även om han blir sur för stunden.
    Dessutom kommer det att skava hos dig som det verkar om du inte berättar. Att ha ångest och inte dela orsaken med partnern är ingen bra idé.
  • Anonym (Inio)
    Anonym (Läxan) skrev 2023-01-29 06:39:17 följande:
    Du har två val. Antingen berättar du eller så gör du det inte. Båda valen innebär dock att du behöver släppa det här. Du har typ inte gjort nåt alls. Du har grym ångest. Din fd behandlade dej illa. Han borde verkligen inte skickat en dickpick och bett dej skicka nåt tillbaka. Din ångest borde handla om det. Du blev utnyttjad. Ta några psykologsamtal om det här. Du har nästan inte gjort nåt fel alls. Du behöver bli lite bättre på gränsdragning. Du behöver bli lite mindre naiv. Du behöver dricka lite mindre alkohol. Jag är inte du men det här hade jag släppt. Vad hjälper det att ha ångest? Du lärde dej en läxa. Vissa erfarenheter kostar lite mer än andra. Alla har gjort fel. Du inser att du gjort fel. Det räcker Hjärta
    Klart hon har gjort något fel  men det är överkomligt.

Man måste dock medge sina misstag för att ta sig framåt. Egentligen saknar det intresse vad han gjorde. Hon gjorde fel.

Om jag vore TS sambo och hon hoppat in i offerroll en hade min sympati för henne försvunnit väldigt fort. Om hon däremot tagit fullt ansvar hade jag fått större respekt. Det är sambons sak att avgöra om exets beteende är en förmildrande omständighet för honom. Men för TS själv så är det fullt eget ansvar för beteendet som gäller.
  • elin1989

Berätta inte men gör inte om det. Just nu leker du bara martyr och gräver ner dig i skuldkänslor för att tycka synd om dig själv. Om du seriöst älskar din sambo och vill vara med honom så sätter du hela den här grejen långt långt bak i minnet och går vidare. Skärp dig.

• Anonym (Hycklande Helena)
    Anonym (Ångest) skrev 2023-01-28 23:46:06 följande:

Det dröjer inte länge förrän jag får en dickpic?, och där fryser allt till. Han ber mig om en bild då han faktiskt skickat en, och jag vet inte varför men jag skickar en på mina bröst. 

mvh 

Det är vanligt att tjejer vill visa bild på sina bröst. Också vanligt att tjejer säger att killar är ytliga och bara tänker på en sak.
  • Anonym (B)
    "Berätta inte men gör inte om det. Just nu leker du bara martyr och gräver ner dig i skuldkänslor för att tycka synd om dig själv. Om du seriöst älskar din sambo och vill vara med honom så sätter du hela den här grejen långt långt bak i minnet och går vidare. Skärp dig."

Varför säger folk jämt liknande som "sluta tyck synd om dig" när någon gjort något som ger den ångest? Så himla utjatat.

Till TS: hade du själv velat att din partner berättade om han gjorde något sådant?
  • Anonym (IQ)

Att du ens skickade bild på dina bröst efter att hans dickpics är en gåta. De som skickar dickpics är för mig lågbegåvade, så du skulle blockat honom där och då.

Men det är en skitsak så glöm det och gå vidare med ditt liv.

Svar på tråden Ångest över misstag