Inlägg från: Ragges morsa |Visa alla inlägg
  • Ragges morsa

    Treåring vill vara ensam

    Hej! 


    Jag har en treåring dotter. Många vuxna tycker att hon är rolig och observant. Hon är tidig språkligt och ställer alltid roliga frågor och har många funderingar. 

    Det som oroar mig är hennes sociala färdigheter. Hon är inte så bra på ögonkontakt och är väldigt blyg och inkännande. Hon kallar barn på förskolan sina kompisar men säger alltid att hon lekt ensam. När vi var på öppna förskolan här om dagen stod hon och höll mig i handen hela tiden, alternativt ville gå till en avlägsen plats på gården där andra barn inte var. När vi var på kalas med förskolekompisarna ville hon också stå i ett hörn och hålla mig i handen. 


    Efter förskolan, öppna förskolan och kalaset har hon varit glad och nöjd men jag undrar ändå om det är så att det här beteendet är vanligt för någon i hennes ålder eller om det är så att vi bör rådfråga BVC? Ska vi prata med förskolan och be dem hjälpa henne socialt? 


    Har någon här erfarenheter av en treåring som inte är så stark socialt? 

  • Svar på tråden Treåring vill vara ensam
  • Ragges morsa
    Stello skrev 2023-01-30 17:21:22 följande:

    Min ena dotter var supersocial och framåt som bebis och så. Kunde hoppa upp i famnen hos vem som helst, skrattade och log alltid osv Sen hände något vid 3 årsåldern och hon blev reserverad och väldigt blyg bland folk hon inte kände. Hemma var hon sitt vanliga sprudlande jag. Hon var också så på kalas, stod mest och tittade på och observerade men var ändå supernöjd och glad efter kalaset och sa att hon hade haft roligt. Så för henne räckte det med att få stå och titta och observera andra. Man är olika...vissa framåt, andra mer tillbaka och introverta. Nu är hon 12 och har börjat bli mer framåt igen. Tror nog inte att du behöver oroa dig!


     


    Tack för ditt svar! Min dotter har nog alltid varit reserverad, inkännande och skeptisk (alla sa alltid att oj, så skeptisk hon ser ut, när hon var bebis). 


    Hur ser det ut på kompisfronten för din dotter? Jag är så rädd att hon ska bli ensam. Om det är självvalt och hon är lycklig får det ju vara så, men jag är ändå lite rädd att hon missar sociala färdigheter som tränas nu på föris som kan vara a  och viktiga när hon blir äldre. 

Svar på tråden Treåring vill vara ensam