• Anonym (Fundersam)

    Konstig grej med min sambo. Hon tar alltid så lång tid på sig hem?

    Hon brukar skriva saker som att nu kliver jag på tunnelbanan eller nu åker jag från den stationen osv. Det tar typ ganska exakt 20 min hem till den tunnelbanestation som ligger närmast där vi bor. Sen är det tio minuter till fots i normal promenadfart. Det blir 30 min. 

    Själv brukar jag skynda mig hem från jobbe. Skönt att kunna komma hem och slappna av? Ta av sig datorväskan och byta om till en collegetröja och ta en kopp kaffe.

    Men för min sambo tar det oftast 50 till 65 min hem? Hon går inte jättelångsamt heller som vissa människor gör. Det är aldrig hon är hemma på 35 min. Jag har börjat reagera lite på det.

  • Svar på tråden Konstig grej med min sambo. Hon tar alltid så lång tid på sig hem?
  • Anonym (Fundersam)
    VillaVillerkulla skrev 2023-01-31 08:04:24 följande:
    Jag vet inte hur din partner är, men sådär allmänt, så behöver många tid för sig själv för att varva ner. Har man ett jobb där man träffar mycket folk kan det vara skönt att få lulla på i sina egna tankar en stund innan nästa sociala situation tar vid. Hur vi gör det är lite olika.
    Jo men ibland berättar hon ju det. Att hon tog en lång promenad efter jobbet eller valde att strosa i ett köpcentrum en stund. För det var så skönt.. Det är ju inget hon döljer i så fall
  • Anonym (Kontrollbehov)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-01-31 08:07:05 följande:
    Jo men ibland berättar hon ju det. Att hon tog en lång promenad efter jobbet eller valde att strosa i ett köpcentrum en stund. För det var så skönt.. Det är ju inget hon döljer i så fall
    Hade min sambo varit så kontrollerande som du hade jag dragit mig för att komma hem överhuvudtaget. Bara för att DU vill komma hem så snabbt sommarläger betyder det inte att alla andra känner likadant.
  • Anonym (Kontrollbehov)
    Anonym (Kontrollbehov) skrev 2023-01-31 08:22:09 följande:
    Hade min sambo varit så kontrollerande som du hade jag dragit mig för att komma hem överhuvudtaget. Bara för att DU vill komma hem så snabbt sommarläger betyder det inte att alla andra känner likadant.
    Sommarläger = som möjligt.
  • Anonym (L)
    Anonym (C) skrev 2023-01-31 07:12:06 följande:
    Magkänslan brukar alltid stämma. 
    Tror det handlar om hur man är som person.

    Min vän är en orosmänniska. Hon läser alltid in sin oro och sina farhågor i situationer. Typ tittade inte chefen lite argt på henne-nu ska hon få sparken, är inte vänstra kinden lite mer svullen-det är nog cancer, sitter inte maken mer med mobilen-han är nog otrogen etc etc.
    Hennes magkänsla är 99.9% heeeeelt ute och cyklar. 

    Men jag som inte är särskilt orolig brukar faktiskt kunna lita på min magkänsla...Jag går inte heller runt och spekulerar och läser in massa, jag förutsätter t ex att den jag lever med vill vara med mig. 
    Om jag undrar något eller något skaver så tar jag reda på det.
    I detta fall skulle jag fråga. Känns svaret vettigt så skulle jag släppa det. Skulle jag känna att min sambo ljuger för mig så skulle det förmodligen innebära att det tar slut. Jag kan inte leva med massa tvivel...
    De två gånger jag gjort så har det sen kommit fram att mina partners varit otrogna så min magkänsla var spot-on.
    Samma med läkare. De få gånger jag går till läkaren har det funnits goda skäl att göra det...
  • Anonym (C)
    Anonym (L) skrev 2023-01-31 08:23:12 följande:
    De två gånger jag gjort så har det sen kommit fram att mina partners varit otrogna så min magkänsla var spot-on.
    Exakt. De gånger du har tvekat på förhållandet så har magkänslan funnits där. Och i 99% av fallen har det visat sig att något problematiskt har varit där. 
  • Anonym (Mannen)

    Min fru är obotlig tidsoptimist och jag vet att då hon messar att hon är på väg hem, satt sig i bilen etc så VET jag att hon fortfarande inte kommit dit hon säger att hon är. Sen blir det samtal i bilen vilket också kan resultera i planlöst körande i området eller sitter kvar i bilen på uppfarten. Jag har lärt mig detta sen många år och hon kommer då hon kommer. Du har världens enklaste fråga att ställa om hon kommer hem 30 minuter senare än vad du tycker hon borde... hej älskling, varför tog det så lång tid hem? Inget konstigt med den frågan. Hade jag varit du så hade jag bara släppt det.

  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Kontrollbehov) skrev 2023-01-31 08:22:09 följande:
    Hade min sambo varit så kontrollerande som du hade jag dragit mig för att komma hem överhuvudtaget. Bara för att DU vill komma hem så snabbt sommarläger betyder det inte att alla andra känner likadant.
    Jag håller verkligen med dig. Ts beteende är direkt obehagligt och jag hade definitivt dröjt så länge som möjligt innan man måste gå hem.

    Har levt med en sån partner, det är sjukligt.
  • Karl03
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-01-31 08:52:36 följande:
    Jag håller verkligen med dig. Ts beteende är direkt obehagligt och jag hade definitivt dröjt så länge som möjligt innan man måste gå hem.

    Har levt med en sån partner, det är sjukligt.
    50% av alla är otrogna 
  • Anonym (svårt med tid)

    Du lever uppenbarligen i en tidsvärld då en 30 minuters promenad tar 30 minuter... men min erfarenhet är att det finns fler människor som är ganska impulsstyrda och faktiskt inte är så strukturerade när det handlar om att "plocka ihop och ta sig hemåt". Hon kanske är pratglad och stannar upp en stund och pratar med folk. Eller köper sig en fika, eller pratar i telefon. Sitter på sociala medier. 

    Ibland handlar det om att man faktiskt vill ha och behöver en stund för sig själv och ibland handlar det om att man faktiskt inte tycker det är så viktigt att skynda hem. Eller rätt simpelt att man faktiskt tar lång tid på sig att göra saker när man inte är stressad.

    Jag tänker att det är rätt svårt att avgöra vad som är vad i en relation. Du verkar tycka att hennes resa tar 30 minuter... men i realiteten tar den ju uppenbart 50-65 minuter. Det kan ju vara allt från att hon passar på att vila på en bänk i 20 minuter, till att hon stannar upp och tittar på världen 14 gånger... Det kan vara allt från kläder, sociala medier, smink som tar tid och ju faktiskt gör det. Hon har helt enkelt inte bråttom på samma sätt som du. 

    Ju mindre bråttom man har, desto mer hinner man se och uppleva på vägen hem från jobbet.

  • Karl03

    Ja alltså är det 40 min dörr till dörr tar det väl i praktiken en timme.. 50 - 65 min låter ganska rimligt tycker jag. Men dels verkar TS osäker på magkänslan och den säger ju ändå något. Det behöver inte betyda att magkänslan är rätt men nåt spökar. Otrohet är dessutom inte så statistiskt ovanligt heller tyvärr. 


    Men jag undrar mest över tillit och kommunikation i TS förhållande 

Svar på tråden Konstig grej med min sambo. Hon tar alltid så lång tid på sig hem?