Inlägg från: lisaalisa |Visa alla inlägg
  • lisaalisa

    SKOLAN HOTAR ATT GÖRA OROSANMÄLLAN FÖR MIN SON

    Hej. Jag vänder mig främst till er som har barn som är 8år och äldre.
    Jag fick samtal från skolan att min son kom till skolan med liten fällkniv. Sådan som men kan lägga i fickan. Kniv, sax och massa andra fineser i en. De kallade mig till möte. Min son förklarade att han ville väsa pinnar och inget annat. Lärare tror på han för han är lung och snäll barn. Dessutom visste han inte att man får inte lov att komma med den till skolan.  Jag tycker helt ok att göra fel någon gång. De har skrivit rapport. För några veckor sen var det en till rapport på han. Att han googlade i skolan på skolans ipad "sexy girls"
    Jag hade lång samtal med lärare och förklarade att det är inget vi introduserar hemma. Vi brukar ha koll på saker han gör på sin Ipad. Jag pratade med sonen och har förstår och gör inte om. Rektor var jättearg och sa om det kommer en till fel så gör dem orosanmällan. Är det verkligen anledning att göra social anmällan?  Vår son får inte ila hemma. Vi är ordentlig familj med fina barn.  Vad är det för tid vi lever i? Kan inte barn göra misstag nu förtiden?
    Vad tycker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-01 01:08
    Jag tycker att det är inte ok att komma till skolan med en kniv och det har jag förklarat för sonen och jag har aldrig försvarat honom eller visat att jag är på hans sida i dessa fall.

  • Svar på tråden SKOLAN HOTAR ATT GÖRA OROSANMÄLLAN FÖR MIN SON
  • lisaalisa
    Maggena skrev 2023-02-01 00:43:25 följande:

    Vad som oroar mig är att ni tycker det är ok att han springer runt med en fällkniv. Spelar liksom ingen roll att han bara ska tälja lite pinnar. 


    Har jag skrivit att jag tycker det är ok? Det händer första gången och jag har pratat med sonen hemma efteråt och förklarat att det är INTE ok.  Men eftersom skolan själv berättar inte sådana reglar för barnen kan de inte heller anklaga dem. Barn kan inte veta allt i livet. 
  • lisaalisa
    Anonym (Fel) skrev 2023-02-01 00:45:55 följande:
    Var säger TS att det är ok? Hon säger att "det är ok att göra fel någon gång" = det var fel att ta med kniven.
    Det är inte ok. Jag förklarat det till sonen.  Mit barn har inte skadat någon och inte heller planerat. Är det ok att ha sax i skolan? Alla barn håller sax i handen. Man kanske behöver inte överdriva med allt. Jag vet att här finns massor med människor son älskar att hitta fel på andra. Men min fråga var om detta är anledning att göra en orosanmälan. 
  • lisaalisa
    Anonym (K) skrev 2023-02-01 00:56:31 följande:

    Hej! 

    Jag tycker att man ska uppfostra barnen och inte försvara. Hellre för hård uppfostran än tvärtom. 

    Tala om att ni står på skolans sida och han måste anpassa sig. Det är för hans skull i längden. 

    Jag minns som barn att jag snattade och jag fick ordentlig uppläxning av vakterna. Just då var det fruktansvärt men när jag tänker tillbaka på det så var det bra. Troligen hade jag fortsatt om det inte gav konsekvenser 


    Vi uppfostrar och pratar och förklarar. Vi berättar att det han har gjort är inte ok. Får han illa för det? Ska man som lärare  göra en orosanmällan då?
Svar på tråden SKOLAN HOTAR ATT GÖRA OROSANMÄLLAN FÖR MIN SON