Inlägg från: Anonym (Missionsprovinserska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Missionsprovinserska)

    Att bränna en bibel

    nihka skrev 2023-02-02 16:48:19 följande:
    Haha! Underbart! Själva syftet med en sådan aktion är att hitta knappen och trycka på den. Hårt!

    Sedan kan man konstatera att om man får en reaktion så behöver personen utsättas för mer av samma sak tills den inte reagerar mer

    Bara för att man får säga något innebär det inte att det automatiskt är en bra idé.
    Så du är för Jimmie-skändning,men inte koran-skändning? Är inte det dubbelmoral?
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Kleo) skrev 2023-02-02 17:16:19 följande:

    Sverige är extremt sekulärt, så om man sov på SO:n i skolan och aldrig ser på nyheterna eller intresserar sig för andra kulturer så blir det nog svårt att förstå reaktionerna på koranbränning och liknande händelser. 


    Kolla in Kunskapskanalens och UR:s program om religion och samhällskunskap så klarnar det nog efter ett tag. 


    Genom historien har kristna till och med slagit ihjäl varandra pga religion (protestanter vs katoliker). Läs om Gustav Vasa och hans söner eller nordirland. 


    Men kortfattat har etniska svenskar generellt en jättekonstig syn på religion jämfört med resten av världen. Normalt sett reagerar folk starkt på hädelser och blasfemi. 


    Vad bra att du jämför 1500-talets Sverige med mussar idag Tack!
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Jämföra) skrev 2023-02-02 17:48:28 följande:
    Det kan vara så att skillnaden inte ligger i religion, utan att vi här i Västvärlden är uppfödda med ett demokratiskt synsätt, som saknas i många muslimska länder. Det är därför kristna inte skulle reagera lika starkt på provokation/hädelse, eftersom kristendomen har tagit sig till det demokratiska stadiet, medan islam är kvar i ett diktatoriskt/auktoritärt/odemokratiskt stadium. Det finns som sagt inget muslimskt land som är en ren demokrati, vilket säger en hel del om islam som det ser ut idag.

    Jag tror att islam också kan utvecklas till att fungera tillsammans med demokrati, men vi är inte där riktigt ännu. Det krävs att några generationer av muslimer är uppvuxna med demokrati först.
    Nä, jag blir nog avstängd om jag skriver varför muslimska länder inte kan demokratiseras.  Det är av samma skäl som vissa afrikanska kristna/naturreligiösa länder inte kan det. Kommer inte att hända. Därför bör de köra sitt race i sina länder och inte här.
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Missionsprovinserska) skrev 2023-02-02 18:07:22 följande:
    Det bör du självklart få göra även om det där med Putin är fel rent faktamässigt: sverigesradio.se/artikel/undersokning-i-europaparlamentet-sd-mest-putin-kritiska-av-svenska-partier

    Bajset bör du låta bli av hygienskäl.  Att kasta bajs är andra folkgrupper grej...
    Minus det där med att göra det utanför barnens skola(eller utanför någon skola alls). Barn ska lämnas utanför.
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-02-02 18:27:29 följande:
    "Men människor är inte ämnade att leva ihop. Verklig mångfald uppnår man genom att bevara länder,kulturer och folk."
    Ditt inlägg är ett ypperligt exempel på rasistiskt  tänkande. Är du medveten om att är det är exakt samma tankäsätt som man hade i naziTyskland? Jag tror att du är det och ännu värre är att du verkar vara stolt över det. Vi normala människor kan leva sida vid sida med varandra utan några problem, men extremisterna av olika slag har problem med varandra. 
    Det är biologi. Källa det rasism om du vill. Människan kan aldrig må bra om vi lever mot vår natur. Vilken tur att du är så normal eftersom att du lever efter och tycker det som har varit normen de senaste två sekunderna i världshistorien(i väst). Alla andra måste haft fel hela tiden. 
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    nihka skrev 2023-02-02 18:29:01 följande:
    Varken eller faktiskt utan reagerar på att koranskändning verkar OK, men inte Åkesson-skändning. Är inte det dubbelmoral?
    Det lät så. Givetvis är båda okej, annars är det, som du säger, dubbelmoral.
    nihka skrev 2023-02-02 18:31:50 följande:
    Varför det? Tror du inte det finns muslimska barn som påverkas av att det eldas koraner?
    Det gör det säkert. Skillnaden är att utanför en skola så riktas handlingen mot barnen och de ska lämnas utanför. Men på gator och torg ska man få uttrycka sin yttrandefrihet.
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-02-25 15:59:29 följande:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Racism


    Det du beskriver är rasism -by the book- 
    sen kan du fundera var du drar gränsen. Ponera att du lyckas skapa kolonier för samer/ judar eller annat. Vad finns kvar då? Är alla lyckliga i sina kolonier? Nej, såklart inte. Finns alltid någon grupp att sortera bort. Folk som har favoritfärgen grön exempelvis 


    Jag beskriver biologin. Den stämmer såklart inte överens med allt vad vi fått lära oss de senaste årtiondena. Samma årtionden så människor mår sämre och sämre. 

    Vem har snackat om kolonier? Kolonier skapas för att det blandats från början och sedan ska avskiljas. Jag snackar om vart folk i SITT land. Människor kommer alltid att skapa konflikter, men konflikterna blir mindre om man omger sig med sina egna. Dvs människor som lika gärna kunde vara en själv. Man tar hand om saker, platser, natur osv som man antingen själv äger eller känner det som att man äger.
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-02-25 15:59:29 följande:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Racism


    Det du beskriver är rasism -by the book- 
    sen kan du fundera var du drar gränsen. Ponera att du lyckas skapa kolonier för samer/ judar eller annat. Vad finns kvar då? Är alla lyckliga i sina kolonier? Nej, såklart inte. Finns alltid någon grupp att sortera bort. Folk som har favoritfärgen grön exempelvis 


    Sedan kan  jag ju bara påpeka(eftersom att du tydligen missat PM:et) - ordet rasism är så urvattnat idag att i den bryr sig om att bli kallad rasist(eller nazze/kvinnohatare/antisemit/populist osv). För det betyder ingenting idag.
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-02-25 16:11:51 följande:
    Du kan ju kolla länken. Dina åsikter beskriver vad rasism är.
    Var argumenten slut? Jag är helt okej med att du tycker att jag är rasist, men några argument ligger väl bakom? Men du kör det vanliga MO:et - skam. Skammande till tystnad. Det är just därför det är så viktigt att inte skämmas eller skrämmas till tystnad. För gör man inte det så är man fri. Du kan inte bara tro att ett utslängt ord ska avsluta en debatt. Det du kär kanske för fem-tio år sedan, men sedan ni så totalt urvattnat ordet rasism så bryr sig ingen och det är ett eget verk. Överanvända inte ett ord, då laddar det ur.
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Wamamamba skrev 2023-02-25 16:27:16 följande:

    Som katolik så hade jag inte brytt mig om någon brände Bibeln. Det är inte mitt problem så länge de inte snodde en bibel från någon kyrka eller liknande för att bränna det.

    Enbart ömtåliga delikatessblommor som inte tål kritik som blir upprörda för liknande dåd, vilket också visar att deras värderingar strider direkt mot de svenska värderingarna.

    Vill man förbjuda detta så står det fritt fram att flytta till ett land som förbjuder just detta.


    Exakt.  Det finns över 50 muslimska länder. Varför lockar inte dessa mer än Sverige?
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Natta) skrev 2023-02-25 16:38:50 följande:
    Du har väl svar på den frågan redan?
    Yesbox
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Natta) skrev 2023-02-25 16:37:25 följande:
    Klart att du är okej med att kallas rasist. Det har väl aldrig varit ett skällsord för just dig?
    Egentligen är få saker kopplade till åsikter ett skällsord för mig. Exempelvis kommunist(som ju är väldigt långt ifrån var jag står) är inte ett skällsord och jag skulle inte ta illa upp om någon kallade mig så,  men jag skulle heller inte slänga sånt runt mig. Särskilt inte för att försöka tysta en debatt.

    Nej, jag tycker inte att rasist är ett skällsord. Det rinner av mig eftersom att jag inte identifierar mig som rasist(dvs att rent objektivt tycka att en ras är bättre än en annan). Sedan finns det ord som ofta används som okvädningsord som jag identifierar mig med(exempelvis kristen och nationalist), men som jag ändå inte tar illa upp av att kallas. Jag tycker ju att det är något bra. 
  • Anonym (Missionsprovinserska)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-02-25 17:09:13 följande:
    Anser du att muslimer inte ska finnas i Sverige?
    Inte som fastboende. Däremot ska man inte förbjuds konvertering eller ha en tvingande statsreligion.
Svar på tråden Att bränna en bibel