• Anonym (Ledsen mamma)

    Min dotter dog och hennes sambo har redan hittat en ny

    Min dotter dog av en sjukdom för ungefär tre månader sedan, och hennes sambo har redan hittat en ny flickvän. Kan inte låta bli att känna mig ledsen över detta. Det känns otroligt tidigt. Visst, jag förstår att livet går vidare och man hittar någon ny förr eller senare, men tre månader?? Det är otroligt snabbt. Kunde han inte ha väntat lite längre åtminstone..

  • Svar på tråden Min dotter dog och hennes sambo har redan hittat en ny
  • Anonym (F)

    Jag har hört detta citat från en relationscoach: Women mourn, men replace. Han sörjer kanske på sitt vis genom att försöka fylla tomrummet?

  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (F) skrev 2023-02-02 16:46:37 följande:

    Jag har hört detta citat från en relationscoach: Women mourn, men replace. Han sörjer kanske på sitt vis genom att försöka fylla tomrummet?


    Kanske, eller så är han bara respektlös och ersätter henne med någon ny direkt. 
  • Anonym (Juni)

    Beklagar sorgen. 


    Var hon sjuk länge? Han kanske var på väg att lämna under sjukdomsperioden - kanske redan innan dess - men valde att stanna av medmänsklighet och de varma känslor han hade för henne trots att attraktionen tagit slut. Kärleken till en partner kan ju övergå till en vänskaplig kärlek. 


    Om en person är sjuk kan det bli som ett utdraget farväl och när döden kommer har man redan gått igenom en stor del av sorgeprocessen. 


    Jag hade dock legat lågt med en ny flickvän ett tag, av respekt för andra anhöriga. 

  • Anonym (L)

    Oj. Ja, det var snabbt. Givetvis måste livet få gå vidare, men att skaffa någon ny redan efter tre månader är enligt mig alldeles för snabbt. Är han fortfarande i sorg och väldigt ledsen och saknar din dotter mycket så är det ju bara dumt mot den nya tjejen. Han borde inte ge sig in i något nytt om han inte är redo för det, och har han redan sörjt färdigt så tror jag inte att han älskade din dotter särskilt mycket. 


    För mig finns det inte att jag skulle träffa någon ny redan efter bara några månader. Min sambo är mitt allt och jag älskar honom oerhört mycket. Om han skulle dö så skulle jag gå sönder och behöva sörja en lång tid innan jag skulle kunna ge kärlek till en ny person. Det är också för att visa respekt till den döde, visa att kärleken man delade betyder mer än att man redan gått vidare med någon annan efter några månader. 

  • EpicF

    Kan ju hända att förhållandet var dåligt redan innan. 

    Att han har sörjt färdig redan. Relativt vanligt att man redan har sörjt färdig när någon dör sv sjukdom. 

    Om tre mpnader är snabbt eller inte är individuellt. Låt han göra som han vill. Du behöver inte ens ha kontakt med din fd svärson om du inte vill. Och absolut inte om du inte kan acceptera att han har gått vidare. 

  • Anonym (F)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-02-02 16:48:18 följande:
    Kanske, eller så är han bara respektlös och ersätter henne med någon ny direkt. 
    Ja kanske, men du måste släppa det "sveket" i så fall. Det gagnar dig inte att bli arg, ledsen eller annat å hennes vägnar.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Juni) skrev 2023-02-02 16:55:04 följande:

    Beklagar sorgen. 


    Var hon sjuk länge? Han kanske var på väg att lämna under sjukdomsperioden - kanske redan innan dess - men valde att stanna av medmänsklighet och de varma känslor han hade för henne trots att attraktionen tagit slut. Kärleken till en partner kan ju övergå till en vänskaplig kärlek. 


    Om en person är sjuk kan det bli som ett utdraget farväl och när döden kommer har man redan gått igenom en stor del av sorgeprocessen. 


    Jag hade dock legat lågt med en ny flickvän ett tag, av respekt för andra anhöriga. 


    Tack!

    Hon var inte sjuk lång tid, och jag uppfattade det som att de tyckte väldigt mycket om varandra och att det var starka känslor mellan dem, inte bara vänskaplig kärlek. De förlovade sig efter att vi fick reda på att hon var sjuk, så jag har väldigt svårt att tänka mig att han ville lämna henne egentligen. Min och andras uppfattning är att de hade ett jättefint förhållande. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    EpicF skrev 2023-02-02 17:03:55 följande:

    Kan ju hända att förhållandet var dåligt redan innan. 

    Att han har sörjt färdig redan. Relativt vanligt att man redan har sörjt färdig när någon dör sv sjukdom. 

    Om tre mpnader är snabbt eller inte är individuellt. Låt han göra som han vill. Du behöver inte ens ha kontakt med din fd svärson om du inte vill. Och absolut inte om du inte kan acceptera att han har gått vidare. 


    Deras förhållande var absolut inte dåligt. Hon var inte sjuk lång tid, och jag uppfattade det som att de tyckte väldigt mycket om varandra och att det var starka känslor mellan dem, inte bara vänskaplig kärlek. De förlovade sig efter att vi fick reda på att hon var sjuk, så jag har väldigt svårt att tänka mig att han ville lämna henne egentligen. Min och andras uppfattning är att de hade ett jättefint förhållande. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    EpicF skrev 2023-02-02 17:03:55 följande:

    Kan ju hända att förhållandet var dåligt redan innan. 

    Att han har sörjt färdig redan. Relativt vanligt att man redan har sörjt färdig när någon dör sv sjukdom. 

    Om tre mpnader är snabbt eller inte är individuellt. Låt han göra som han vill. Du behöver inte ens ha kontakt med din fd svärson om du inte vill. Och absolut inte om du inte kan acceptera att han har gått vidare. 


    Ingen har sagt att han inte får göra som han vill och jag vill inte ha kontakt med honom, däremot vill han ha kontakt med mig. 
Svar på tråden Min dotter dog och hennes sambo har redan hittat en ny