Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Varför är det vanligare med olika diagnoser nuförtiden?

Cereal Killer skrev 2023-02-12 09:51:27 följande:

Diagnoskriterierna har förändrats så att de inkluderar fler. Det som lövet skriver är nog också väldigt sant.

Det tror jag inte. Inte vad jag har sett. Däremot har ICDs diagnoskriterierna alltid varit "bredare" än DSM. Man började nog använda sig av ICD i större utsträckning. 

Håller också med om lövets beskrivning. Jag har sett likande, dvs. att det fungerade bättre att integrera lite speciella människor. Ibland. Vissa gick det också dåligt för. 
  • AndreaBD
    Cereal Killer skrev 2023-02-12 20:03:40 följande:
    Förstår inte riktigt hur du menar. DSM II-III inkluderade exempelvis inte PDD/asperger, och kriterierna för autistiskt syndrom var snävare. Nu inkluderas alla dessa inom autismspektrat och då måste gruppen med autism rimligen bli större, allt annat lika. I takt med att diagnosen autism blivit mer inkluderande och incidensen ökat har också incidensen av vissa andra diagnoser, tex intellektuell funktionsnedsättning, gått ned vilket tyder på att fler som tidigare skulle ha diagnosticerats med IF nu diagnosticeras med autism. 
    Sorry, jag tänkte på ADHD. Bara ADHD. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-13 08:20:24 följande:

Klockren analys. 

Skolan borde reformeras, man behöver inte gå tillbaks till artonhundratalet men däremot till sjuttiotalet, när Sverige hade världens bästa skola. Dagens skola är ju knappast bra för någon, man behöver inte ha autism och ADHD för att må dåligt av dagens skola, men det slår ju naturligtvis ännu hårdare mot dessa grupper.

Folkhälsomyndigheten har ju också kommit fram till detta i sin analys för att ta reda på varför barnen idag mår sämre psykiskt generellt , de kom fram till att orsaken är skolan. 

Men vi måste också tänka på att skolan anpassar sig till behoven i arbetslivet. Det håller inte riktigt om vi sänker kraven i skolan och sedan, efter skolan, har ungdomarna inte kunskaperna som de behöver. Då kanske man måste börja i arbetsvärlden och tänka om där. Dvs. kanske behöver inte alla kunna göra allt. Det har blivit lite så. Alla ska vara så himla mångsidiga och har koll på allt. 

En lösning vore ju också att inte alla gör samma saker (allt) i skolan heller (helst efter att man har anpassat arbetslivet). Och det är ju så himla tabu i Sverige, att inte alla ska göra samma. Tyvärr. T.ex. kravet på ett ytterligare språk. Man ser elever som har svårt med både svenska och engelska, men som ska läsa ett språk till. En del skolor kör med en grupp som läser extra engelska/svenska - det är en bra idé. Har dock för mig att det egentligen inte riktigt är tillåtet, men jag blir aldrig klok på det där. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-13 11:07:29 följande:

Ja, det borde inte vara obligatoriskt att läsa moderna språk. De flesta klarar sig på engelska och svenska. Men det berikar att läsa moderna språk och man får meritpoäng till högskolan, vilket jag tycker är bra. Men de som kanske inte ens klarar godkänt i grundskolan, dem borde man absolut inte pressa till att läsa tyska eller spanska eller franska. 

Man borde också återinföra allmän och särskild matte. Allmän matte skall vara anpassad så att man får de kunskaper som behövs för att gå en praktisk gymnasielinje som det var förr.

Men även i lågstadiet borde man ändra. Min son lärde sig inte mycket de första åren, jag var med för att titta flera dagar under lågstadiet. De hade inga bänkar så min son skulle hämta allt materiel han behövde när lektionen började. Innan han hade fattat vilka saker han skulle ha, gå och hämta, förstå vad han skulle göra, då var lektionen slut! Inte konstigt att han inte lärde sig något. 

Samlingen hade man på golvet, självklart så busades det då något oerhört. Vad är det för något, att ha samling på golvet, det var ju ingen förskola. Det sänder fel signaler och inbjuder till bus och lek istället för koncentration.

Så börja med att återinföra den fantastiska uppfinningen skolbänken som vi hade sjuttiotalet. Då satt man lite avstånd till kompisarna och kunde inte sparka kompisarna i baken lika lätt. Och kunde ha alla sina böcker , block och pennor lätt tillgängligt. 
    Barn är inte små vuxna!

Allmän och särskild matte - absolut. Kanske även i andra ämnen. Det är så de kör i Tyskland i Gesamtschule, alltså där alla barn går tillsammans (annars är det ju uppdelat på tre skolformer). De har nivåindelningar då. 

Det finns säkert olika sätt att säkerställa att eleverna har sitt material tillgängligt. Det kan vara praktiskt med bänken, visst. Men det finns säkert andra varianter som funkar. En egen låda? Du tycker det blir mer stök om de sitter på golvet.  Jag tänkte tvärtom - om man först måste ställa stolarna i en cirkel, så blir det kanske en himla massa krångel runt det. Det blir oro, framför allt. Min egen erfarenhet som barn/ungdom var väl snarare att man kommer varandra närmare om man sitter på golvet. Inte så lätt att "inte vara med". 
Svar på tråden Varför är det vanligare med olika diagnoser nuförtiden?