-
Jag har nu försökt få lån för att betala dom skulder som mamma har hjälpt mig med. Men får tyvärr inte låna pengar. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta och vet inte hur jag ska berätta för mina syskon 🥺. Dom jag prata med säger det din mamma gjorde innan hon gick bort har ingen med att göra. Men jag vet hur mina syskon fungerar tyvärr. Mår verkligen inte bra av detta.
-
Svar på tråden Skuld till dödsboet
-
Jag tycker inte du ska ska sköta bouppteckningen. Det blir ofta bråk mellan syskon även om de från början har god kontakt. Er situation låter redan kaotiskt. Lämna bort det till ett proffs.Anonym (Rädd) skrev 2023-02-05 14:04:59 följande:Skuld till dödsboetJag har valt att vara anonym då jag verkligen inte mår bra av detta. Min mamma har gått bort och mamma har hjälpt mig genom åren med tex ekonomi och krediter, jag har alltid betala räkningarna som kommer i mammas namn då det är mina skulder. Jag har även hjälpt mamma med mycket saker tex handling, städa med mera. Jag hann inte betala alla skulder innan mamma gick bort 🥺. Och nu ska det bli bouppteckning om ett tag, jag är den som är bouppgivare, då mina syskon inte bryr sig. Mina syskon har inte haft så stor kontakt med mamma som jag hade. Jag prata med mamma flera gånger om dagen. Mina syskon (har tre) vet inte om att mamma har hjälpt mig genom åren. Jag hjälpe mamma att betala räkningar och hade fullmakt, min syster va på mig direkt när hon fick veta detta, " har du fullmakt" ja svarade jag, " du vet att den kommer försvinna nu svar hon" hon vill få mig till världens brottsling 🥺. Jag har redovisat allt för mamma när jag betala räkningar för henne.Jag har nu försökt få lån för att betala dom skulder som mamma har hjälpt mig med. Men får tyvärr inte låna pengar. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta och vet inte hur jag ska berätta för mina syskon 🥺. Dom jag prata med säger det din mamma gjorde innan hon gick bort har ingen med att göra. Men jag vet hur mina syskon fungerar tyvärr. Mår verkligen inte bra av detta.
Ang. Dina skulder....om det kommer fram eller du väljer att berätta så måste du stå för det och då kommer det dras bort från din del ifall det finns något att ärva.Att någon är skyldig den avlidne pengar utgör en fordran (krav på betalning) för den avlidne. Fordringar ska tas upp i bouppteckningen som en tillgång. Det innebär att det du lånat av din far ska tas upp som en tillgång i bouppteckningen och du är alltså skyldig dödsboet efter din far dessa pengar. -
Tack, jag kommer inte göra bouppteckningen det är en som kommer göra den. Jag är bouppgivare bara
-
Bra. Var beredd på att allt kommer uppdagas, framför allt om hon haft ologiska utgifter som egentligen var dina.Anonym (Rädd) skrev 2023-02-05 14:29:29 följande:
Tack, jag kommer inte göra bouppteckningen det är en som kommer göra den. Jag är bouppgivare bara
Det är meningslöst att mörka nu eftersom det vore bedrägeri. -
Finns det tillgångar i dödsboet så du har ett arv att vänta?
I så fall är det rimliga att din skuld dras från arvet, dvs dina syskon får ut lite mer och skulden betalas på så sätt. I så fall ingen anledning att ta lån separat. -
Nej det finns inget värde i boet.Jemp skrev 2023-02-05 14:35:42 följande:
Finns det tillgångar i dödsboet så du har ett arv att vänta?
I så fall är det rimliga att din skuld dras från arvet, dvs dina syskon får ut lite mer och skulden betalas på så sätt. I så fall ingen anledning att ta lån separat.
-
Skulle aldrig mörka, jag är bara orolig för hur mina syskon ska sägaAnonym (Annan) skrev 2023-02-05 14:33:30 följande:Bra. Var beredd på att allt kommer uppdagas, framför allt om hon haft ologiska utgifter som egentligen var dina.
Det är meningslöst att mörka nu eftersom det vore bedrägeri.
Jag har till och med försökt få över dessa skulder på mig, för att göra rätt för mig 🥺 -
Vad som gäller rent juridiskt får du ta med boupptecknaren.Anonym (Rädd) skrev 2023-02-05 14:57:53 följande:Skulle aldrig mörka, jag är bara orolig för hur mina syskon ska säga
Jag har till och med försökt få över dessa skulder på mig, för att göra rätt för mig 🥺
Men din mamma har gjort ett val att hjälpa dig medan hon levde. Om inget värde finns i boet oavsett så är det här inget dina syskon påverkas av i praktiken. -
Förstod inte riktigt detta "Vad som gäller rent juridiskt får du ta med boupptecknaren."Jemp skrev 2023-02-05 15:05:14 följande:Vad som gäller rent juridiskt får du ta med boupptecknaren.
Men din mamma har gjort ett val att hjälpa dig medan hon levde. Om inget värde finns i boet oavsett så är det här inget dina syskon påverkas av i praktiken. -
Finns det inget av värde i boet så kommer skulderna endast skrivas bort. Inget som påvekar dina syskon alls.
-
TS är ju skyldig dödsboet pengar, och den summan (när allt är betalt) delas mellan TS och syskonen.mammatill6 skrev 2023-02-05 16:06:09 följande:
Finns det inget av värde i boet så kommer skulderna endast skrivas bort. Inget som påvekar dina syskon alls.