• Anonym (Rädd)

Skuld till dödsboet

Jag har valt att vara anonym då jag verkligen inte mår bra av detta. Min mamma har gått bort och mamma har hjälpt mig genom åren med tex ekonomi och krediter, jag har alltid betala räkningarna  som kommer i mammas namn då det är mina skulder. Jag har även hjälpt mamma med mycket saker tex handling, städa med mera. Jag hann inte betala alla skulder innan mamma gick bort 🥺. Och nu ska det bli bouppteckning om ett tag, jag är den som är bouppgivare, då mina syskon inte bryr sig. Mina syskon har inte haft så stor kontakt med mamma som jag hade. Jag prata med mamma flera gånger om dagen. Mina syskon (har tre) vet inte om att mamma har hjälpt mig genom åren. Jag hjälpe mamma att betala räkningar och hade fullmakt, min syster va på mig direkt när hon fick veta detta, " har du fullmakt" ja svarade jag, " du vet att den kommer försvinna nu svar hon" hon vill få mig till världens brottsling 🥺. Jag har redovisat allt för mamma när jag betala räkningar för henne.
    Jag har nu försökt få lån för att betala dom skulder som mamma har hjälpt mig med. Men får tyvärr inte låna pengar. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta och vet inte hur jag ska berätta för mina syskon 🥺. Dom jag prata med säger det din mamma gjorde innan hon gick bort har ingen med att göra. Men jag vet hur mina syskon fungerar tyvärr. Mår verkligen inte bra av detta.
  • Svar på tråden Skuld till dödsboet
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Annan) skrev 2023-02-05 19:11:25 följande:
    Det finns en risk här också. Det är att någon undrar var mammas nya soffa är? Hon får ju naturligtvis ge dig en soffa om hon vill men frågor kan uppstå över hennes beteende.   Bubbleroom/Ellos ( hittar på nu) vad har hon köpt där? 
    Du är ju inte helt säker från frågor. 
    Jag kan bevisa att det är jag som betala detta från mitt konto varje månad via kontoutdrag från min bank. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Rädd) skrev 2023-02-05 19:18:02 följande:
    Jag har gjort allt för att kunna ta över detta eller få ett lån så jag kan betala
    Ja det är nog bara trassligt.
    Tacka och ta emot, skulden avskrivs och du behöver inte betala mer. 
    Detta är inte till någon nackdel för dina syskon och du behöver inte må dåligt pga dem. 

Jag beställde en gång en ganska dyr sak med tillbehör som levererades hem. Fick 2 paket och tyckte det var underligt förpackat, men det visade sig att de skickat mig 2 likadana saker trots att jag bara beställt en. Det kostade mycket möda och tid för mig att få företaget att förstå vad som var fel och få dem att hämta upp det andra paketet. De var mest förvånade och sa inte rent ut att det varit enklast för dem om jag bara behållit allt, men det märktes tydligt att jag bara var till besvär med min ärlighet. 
  • Anonym (Annan)
    Tomelilla15 skrev 2023-02-05 19:16:47 följande:

Du fattar nog inte. Man kan säga att mamman bara lånat ut sitt namn. Mamman har aldrig haft pengarna. Ingen transaktion har skett mellan mamman och dottern. Dottern har betalat av månatligen på det lån mamman satte sitt namn på. Det enda dödsfallet leder till är att en skuld som egentligen skulle fortsätta betalas av dottern bara försvinner.

Samt att hon har ev. har  kvar prylar. (Om det var saker hon köpte. Det kan vara körkort, resor, kläder) Ts har inte berättat vad som köpts utöver en soffa. 
  • Anonym (Annan)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-02-05 19:26:05 följande:
    Jag kan bevisa att det är jag som betala detta från mitt konto varje månad via kontoutdrag från min bank. 
    Jag förstår att du mår dåligt. Att du har grejer som inte är färdigbetalda förstår jag också annars vore skulderna borta. 
    Det är en jobbig sits du sitter i för ditt samvetes skull. Men betala är det ingen som kan kräva. Krediterna står i mammas namn och de skrivs av nu. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Annan) skrev 2023-02-05 19:28:24 följande:
    Samt att hon har ev. har  kvar prylar. (Om det var saker hon köpte. Det kan vara körkort, resor, kläder) Ts har inte berättat vad som köpts utöver en soffa. 
    Och?
    Detta har inget med, mamman, dödsboet eller syskonen att göra. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Annan) skrev 2023-02-05 19:32:22 följande:
    Jag förstår att du mår dåligt. Att du har grejer som inte är färdigbetalda förstår jag också annars vore skulderna borta. 
    Det är en jobbig sits du sitter i för ditt samvetes skull. Men betala är det ingen som kan kräva. Krediterna står i mammas namn och de skrivs av nu. 
    Ja jag vet att det kommer skrivas av, och det känns mindre kul att inte kunna göra rätt för sig.
  • Anonym (Rädd)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-05 19:26:28 följande:
    Ja det är nog bara trassligt.
    Tacka och ta emot, skulden avskrivs och du behöver inte betala mer. 
    Detta är inte till någon nackdel för dina syskon och du behöver inte må dåligt pga dem. 

Jag beställde en gång en ganska dyr sak med tillbehör som levererades hem. Fick 2 paket och tyckte det var underligt förpackat, men det visade sig att de skickat mig 2 likadana saker trots att jag bara beställt en. Det kostade mycket möda och tid för mig att få företaget att förstå vad som var fel och få dem att hämta upp det andra paketet. De var mest förvånade och sa inte rent ut att det varit enklast för dem om jag bara behållit allt, men det märktes tydligt att jag bara var till besvär med min ärlighet. 
    Ja, jag har verkligen försökt att få detta på mig, men det går tydligen inte. Jag vill göra rätt för mig
  • Anonym (Rädd)

Jag kunde lika gärna hållit tyst till mina syskon och dessa skulder, och sagt nej jag vet inget om detta. Men är inte sån jag vill vara ärlig!!

• Anonym (Annan)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-05 19:32:57 följande:
    Och?
    Det har ingen betydelse för nån annan än henne. Hon har grejer som hon inte betalat klart eller alls. Men för bouppteckningen, nej. 
  • Anonym (Annan)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-05 19:32:57 följande:
    Och?
    Säg det till ts. Det är hon som mår dåligt. 

"Ja jag vet att det kommer skrivas av, och det känns mindre kul att inte kunna göra rätt för sig" 

Hon skriver själv att hon inte "gjort rätt för sig" 

Svar på tråden Skuld till dödsboet