• Anonym (Rädd)

Skuld till dödsboet

Jag har valt att vara anonym då jag verkligen inte mår bra av detta. Min mamma har gått bort och mamma har hjälpt mig genom åren med tex ekonomi och krediter, jag har alltid betala räkningarna  som kommer i mammas namn då det är mina skulder. Jag har även hjälpt mamma med mycket saker tex handling, städa med mera. Jag hann inte betala alla skulder innan mamma gick bort 🥺. Och nu ska det bli bouppteckning om ett tag, jag är den som är bouppgivare, då mina syskon inte bryr sig. Mina syskon har inte haft så stor kontakt med mamma som jag hade. Jag prata med mamma flera gånger om dagen. Mina syskon (har tre) vet inte om att mamma har hjälpt mig genom åren. Jag hjälpe mamma att betala räkningar och hade fullmakt, min syster va på mig direkt när hon fick veta detta, " har du fullmakt" ja svarade jag, " du vet att den kommer försvinna nu svar hon" hon vill få mig till världens brottsling 🥺. Jag har redovisat allt för mamma när jag betala räkningar för henne.
    Jag har nu försökt få lån för att betala dom skulder som mamma har hjälpt mig med. Men får tyvärr inte låna pengar. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta och vet inte hur jag ska berätta för mina syskon 🥺. Dom jag prata med säger det din mamma gjorde innan hon gick bort har ingen med att göra. Men jag vet hur mina syskon fungerar tyvärr. Mår verkligen inte bra av detta.
  • Svar på tråden Skuld till dödsboet
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Annan) skrev 2023-02-05 20:05:37 följande:
    Säg det till ts. Det är hon som mår dåligt. 

"Ja jag vet att det kommer skrivas av, och det känns mindre kul att inte kunna göra rätt för sig" 

Hon skriver själv att hon inte "gjort rätt för sig" 
    Va, jag skriver att jag vill göra rätt för mig!!!
  • Anonym (Q)

Du har redan fått många bra svar. Om du nu vill göra rätt för dig så ta reda på hur stor skulden är. Dela skulden på hur många syskon ni är. Sen får du betala till dina syskon. Men?.Jag tycker att du ska strunta i det. Om dina syskon inte brydde sig om mammas ekonomi när hon levde, så behöver syskonen inte bry sig nu. Se det som en betalning för att du hjälpte mamma.

• Anonym (Annan)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-02-05 20:10:59 följande:
    Va, jag skriver att jag vill göra rätt för mig!!!
    Ja och det gjorde jag också. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Annan) skrev 2023-02-05 20:16:16 följande:
    Ja och det gjorde jag också. 
    Ursäkta läste galet
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Q) skrev 2023-02-05 20:14:40 följande:

Du har redan fått många bra svar. Om du nu vill göra rätt för dig så ta reda på hur stor skulden är. Dela skulden på hur många syskon ni är. Sen får du betala till dina syskon. Men?.Jag tycker att du ska strunta i det. Om dina syskon inte brydde sig om mammas ekonomi när hon levde, så behöver syskonen inte bry sig nu. Se det som en betalning för att du hjälpte mamma.

Mina syskon brydde inte sig om mamma tyvärr, den ena bröt kontakten med mamma under några år.
  • FruTe

TS, jag tycker inte du ska ha dåligt samvete alls. Din mamma valde att hjälpa dig med lån. Som du betalat av som du ska. Du har inte gjort något fel. 

• Anonym (Annan)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-02-05 20:19:41 följande:
    Ursäkta läste galet
    Lugnt. Du är uppenbart stressad...
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Annan) skrev 2023-02-05 20:25:49 följande:
    Lugnt. Du är uppenbart stressad...
    Tack
  • Anonym (Rädd)
    FruTe skrev 2023-02-05 20:24:52 följande:

TS, jag tycker inte du ska ha dåligt samvete alls. Din mamma valde att hjälpa dig med lån. Som du betalat av som du ska. Du har inte gjort något fel. 

Tack, 🥺
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Q) skrev 2023-02-05 20:14:40 följande:

Hur menar du nu?
    Varför ska TS betala skulden till syskonen? Det är ju den som lånat ut pengar som ska ha tillbaka pengarna i så fall.
    Se vad som en betalning? Det är ju ingen betalning från mamman, det är pengar som inte betalas tillbaka till den som lånade ut pengar. 
Svar på tråden Skuld till dödsboet