• Anonym (Rutger)

Vilka namn har ni aldrig gillat?

Jag fattar att det kan va taskigt att lista, men jag gör skillnad på namn och person. Jag gillar dessutom inte mitt eget namn heller, och som sagt ett namn är bara ett namn. Men jag har aldrig gillat 

Monica
    Ebba
    Lisbet

Sebastian
    Tommy
    Jörgen

• Svar på tråden Vilka namn har ni aldrig gillat?
  • Anonym (Sara)

Oj, hade jag listat alla namn jag inte gillar skulle jag få hålla på hela natten och hela dagen i morgon. Men för att nämna några:

Rutger, Örjan, Börje, Göran, Bengt, Hubert, Finn, Kim, Hampus, Rasmus, Gunnar, Torbjörn, Tage, Sten, Stig, Kurt, Knut, Lennart, Ulrik, Peter, Frans, Kurt, Jim, Dag, Max, Sture, Leif, Markus, Waldemar 

Ulla, Maj, Inger, Gerd, Gerda, Charlotte, Kerstin, Ulrika, Ylva, Sigrid, Margit, Marit, Märta, Marit, Petronella, Petra, Berit, Barbro, Doris, Daisy, Dagmar, Dagny, Inga, Gun, Britt, Hervor,  Elvira, Kim, Åsa, 

• Lenobia
    Anonym (Sara) skrev 2023-02-06 22:13:41 följande:
    Oj, hade jag listat alla namn jag inte gillar skulle jag få hålla på hela natten och hela dagen i morgon. Men för att nämna några:

Rutger, Örjan, Börje, Göran, Bengt, Hubert, Finn, Kim, Hampus, Rasmus, Gunnar, Torbjörn, Tage, Sten, Stig, Kurt, Knut, Lennart, Ulrik, Peter, Frans, Kurt, Jim, Dag, Max, Sture, Leif, Markus, Waldemar 

Ulla, Maj, Inger, Gerd, Gerda, Charlotte, Kerstin, Ulrika, Ylva, Sigrid, Margit, Marit, Märta, Marit, Petronella, Petra, Berit, Barbro, Doris, Daisy, Dagmar, Dagny, Inga, Gun, Britt, Hervor,  Elvira, Kim, Åsa, 
    Varför gillar du inte Ylva och Elvira? Bara nyfiken. Solig
  • Anonym (Sara)

Hmm, svårt att ge ett bättre svar än att jag inte tycker att det låter fint när man uttalar det. Men de allra flesta namn som finns gillar jag inte. Men jag gillar Ylva mer än Elvira om jag måste välja. 

• Anonym (Li)
    Oskar, som också är min mans namn! Aldrig gillat det namnet, tror det härrör från en jobbig kille från lågstadiet. Men sen gubben kom in i bilden har jag börjat tycka att namnet är mer ok.
  • Anonym (Rutger)
    Anonym (Sara) skrev 2023-02-06 22:13:41 följande:

Flera av dom namnen du radar upp tycker jag antingen är riktigt fina eller helt okej. Men ok jag gillar inte heller

Örjan Finn Kim Leif Margit Petra Berit är inte några favoriter nej. Fula namn. Margot är ändå värre än Margit.

Peter är så oerhört tråkig. Sveriges tråkigaste mansnamn Peter

• Anonym (Maria)

Håkan har jag alltid ogillat/på något sätt äcklats av. Men börjat vänja mig lite mer sista åren.

• Fjäril kär

Alla dessa nya och påhittade namn som ibland dessutom uttalas på ett helt annat sätt än det stavas. Det känns som att barnen blir en karaktär, karikatyr eller seriefigur istället för en människa.

Diddelee, Älvaylva, Hallonpersika, Mindra-Lo, Fille-Love, Villewalle, osv... Ja ni fattar grejen... Ohyggligt... Och det blir snäppet värre när föräldrarna gör ett försök att låta hittepånamnet klinga lite överklass/utländskt  med apostrofer och instoppade "y" och "h" lite här och där.. Gräsligt! 

Svar på tråden Vilka namn har ni aldrig gillat?