Inlägg från: Anonym (Funderar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Funderar)

Hon har ju skrivit testamente.

Men jag och en till som aldrig avskrev oss ifrån arvet är kallade till bouppteckningen då vi har laglig rätt att ärva.

Den andra personen bor även hon här i Sverige och hon är fundersam varför dom tjatat tidigare på oss att avsäga oss ifrån det för vi vet ju inte ens om det hon som skrivit det.
    Vi vet ju inte ens vad som finns att ärva..för det visar sig väl på bouppteckningen. 

lättast Är väl bara att skriva på..

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Elisa) skrev 2023-02-11 08:57:44 följande:

Att du glömde bort en så viktig handling som ett testamente säger mig att du redan då bestämt dig för att ta emot arvet.

Ja fast jag har ju inte det. 
    Det är därför jag undrar hur andra skulle tänka i sitsen.

Det finska språket förstör oxå då jag inte kan ett ord, så jag har googlat på orden i brevet.
    Känns lite osäkert att skriva på då jag egentligen inte ens vet vad jag skriver på.. 

• Anonym (Funderar)

Min moster som dog hade ett barn som är avliden så vi går i arvsled. Min mamma som oxå är död skulle ha gått i arvsordningen, så då står jag på tur.

problemet är att hon som sköter bouppteckningen är hon som ska ärva. Och hon har tidigare lurat sina andra syskon på arvet ifrån deras pappa, så det är nog därför man kan ana att saker inte kanske står rätt till.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Bibi) skrev 2023-02-11 09:26:40 följande:

Kontakta den som gjort boupptäckningen och be om information på svenska. Jag tycker faktiskt att det är konstigt att de skickat dig handlingar på finska. Svenska är ett av två nationalspråk i Finland och de ska kunna erbjuda information och handlingar på svenska. 

Håller med, dessutom i Helsingfors och där är väl Svenskan inget nytt.. 

Tycker det är konstigt. 
  • Anonym (Funderar)
    Jemp skrev 2023-02-11 10:20:55 följande:

Det låter konstigt att du antingen måste avsäga dig eller närvara. Att ta del via fullmakt borde väl funka även i Finland? 

Jag är kallad till en bouppteckning i Finland men i samma brev har man bifogat ett dokument där jag kan avsäga mig rätten till arvet och hennes önskan hon skrivit i testamentet.. och gör jag Det är saken ur värden. 

hon Dom står som arvtagare i testamentet och hennes dotter är de som min moster ville skulle ärva och de är de dom skött bouppteckningen..

• Anonym (Funderar)
    Kotten23 skrev 2023-02-11 10:32:11 följande:

Hur snål är du? 

Otroligt snål  
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Sisu) skrev 2023-02-11 10:37:34 följande:
    Det fungerar som i Sverige, var därför du fick ett brev om att avstå arv.

Från dagen du fått se testamentet har du sex månader på dig att klandra testamentet, du får din arvslott, svara på brevet behövde du inte göra, den kan man skicka ut när man vill, även vid 20 års ålder, sedan leva 80 år till.

Det gär dagen du fått tillgång till testamente som gäller, sedan 6 månader.

Nu är bostäder i en huvudstad ganska dyra, mest troligt är den betald i sin helhet.
    Tack, har rådfrågat en jurist över hur vi ska tänka men det lutar åt att vi skriver på så allt blir lugnt.
    onödigt att skapa kaos i en familj där blodsbanden inte finns och man knappt känner varandra.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 10:51:22 följande:

Vad är frågan?! Du funderar på om du på laglig väg ska stjäla en annan människas pengar, som hon inte vill att du ska ha?!

Självklart ska du handla efter den avlidnas vilja. Allt annat är om inte olaglig så moralisk stöld, vafan. Ni har inte ens haft kontakt? 

Fast riktigt så var det inte. Frågorna är lite för många om det gått rätt till.

Det finns ingen lag som säger att jag behöver godkänna min moster och hon som ärver som boupptecknare utan vi kan be någon annan göra det. 

Dels har mostern som sköter bouppteckningen och står som arvtagare redan en gång lurat dom när deras pappa dog..

klart att man funderar om den människan är att lita på.. 

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 10:51:22 följande:

Vad är frågan?! Du funderar på om du på laglig väg ska stjäla en annan människas pengar, som hon inte vill att du ska ha?!

Självklart ska du handla efter den avlidnas vilja. Allt annat är om inte olaglig så moralisk stöld, vafan. Ni har inte ens haft kontakt? 

nu lär du nog andas. Hur kan man LAGLIGT stjäl menar du?

jag stjäl inget, jag följer lagen 

och om du läser så ska vi skriva på. Så andas. 
Svar på tråden Testamente och arv