lövet2 skrev 2023-02-11 13:05:12 följande:
Skolan har förstås en stor del av ansvaret, men det är inte lätt när de motarbetas av föräldrarna. Jag har ett exempel från ett av mina barns klass:
Eleverna fick inte ha mobilerna på lektionerna, utan de skulle lämnas in till läraren i början av lektionen. En elev vägrade. När läraren ringde hem, så sade mamman att han måste ta fel. Deras dotter fick inte ha mobilen i skolan, så självklart hade hon inte det heller. Nästa dag beslagtog läraren mobilen när lektionen började. Flickan hotade då honom med att hon skulle säga att han tafsat på henne. Läraren ringde hem och mamman blev arg - på honom. Cirkusen fortsatte, flickan anmälde läraren för sexuella trakasserier och han blev förflyttad.
Hur skapar man ordning i klassrummet, när det finns föräldrar som anser att deras barn aldrig ska behöva ta konsekvenserna av sina handlingar? När föräldrarna går över huvudet på läraren och vänder sig till rektorn, skolinspektionen, tidningarna?
Det är det här som är största problemet. Jag har visserligen inte råkat ut för såna extrema saker, men några mindre grejer förekommer hela tiden. Att elever hotar att ljuga för att sätta dit läraren - det har jag varit med om .... två gånger. En gång var det: Jag säger att du har slagit mig! Och en gång var det hotet att berätta att jag gett en elev i 9:an cigaretter. Just det, det var förstås sant. Men tjejen var van rökare och vi satt fast i flera timmar pga oväder på en klassresa.
Sedan har man varit med om krävande föräldrar, och såna som inte ställer krav på sina barn. Eller som säger negativa saker om skola, lärarna eller inlärning i allmänhet och sedan blir upprörda över att barnet är omotiverad i skolan, och kräver att skolan ska fixa det.
En kollega råkade ut för att en pojke kallade henne för h...ordet. Hon ringde mamman och mamman ansåg inte alls att det var hennes bord, utan tyckte att det var upp till skolan att sätta sig i respekt. Hur ska skolan göra det, om elevens mamma uppenbarligen tycker att det är okej att han kallar läraren för h......