• Anonym (Ts)

Har skolan ansvaret för att skapa ordning och studiero på lektionerna?

Vårt barn går i högstadiet i en skola som verkligen profilerar sig med att det ska vara lugnt och trygg och fritt från mobbning och stök.

Dock så är det verkligen inte lugnt. Vårt barn är duktig i skolan och har höga betyg men det är verkligen kaos just nu i den årskursen, med ett antal elever som skapar oordning. Och just med tanke på att skolan så slår sig för bröstet med att det ska vara ordning och reda så har vi föräldrar lite svårt att förstå detta. Hur kan det vara så här? Om man profilerar sig på det viset borde man ju veta exakt vilka verktyg som behövs. Och ha de verktygen och använda dem. 

Men som förälder har jag ingen aning om vilka verktyg det är... Skolan verkar tycka att problemet uppstått sedan det började ett antal nya elever i den årskursen i höstas... 

• Svar på tråden Har skolan ansvaret för att skapa ordning och studiero på lektionerna?
  • Anonym (Alicia)

Eleverna själva måste ju vara de som ger studiero, tyvärr är ju lärare rätt bakbundna, säger de till på skarpen får de föräldrarna på sig för deras lille gullunge är ju inte en sån som stör och dessutom har de rätt att göra som de vill!

Vad som borde göras är att uppförande blir en del av betyget, inte som eget betyg utan att det påverkar alla betyg! Bråkar du på matten så får du inget betyg i matte helt enkelt.

• PH76

Skolan är ansvariga för att skapa förutsättningarna och driva på för detta, men det är föräldrarna som ansvarar för att deras barn beter sig korrekt i skolan.

• Tecum

Skolan har definitivt ansvaret för att skapa studiero på lektionerna! Att tro att eleverna ska göra det är bara naivt. Det var samma på 70-talet när jag gick på högstadiet, minsta lilla som läraren släppte på kontrollen blev det kaos. Och många av de ungarna var hårt hållna hemma, inga curlingföräldrar där inte.

Skolan måste helt enkelt se till att det fungerar, använda de sanktioner som står till buds. I synnerhet när man profilerat sig på det området. Är det möjligt kan några föräldrar närvara på lektionerna men i dagens samhälle när alla jobbar är det inget man kan kräva.

• lövet2

Skolan har förstås en stor del av ansvaret, men det är inte lätt när de motarbetas av föräldrarna. Jag har ett exempel från ett av mina barns klass:

Eleverna fick inte ha mobilerna på lektionerna, utan de skulle lämnas in till läraren i början av lektionen. En elev vägrade. När läraren ringde hem, så sade mamman att han måste ta fel. Deras dotter fick inte ha mobilen i skolan, så självklart hade hon inte det heller. Nästa dag beslagtog läraren mobilen när lektionen började. Flickan hotade då honom med att hon skulle säga att han tafsat på henne. Läraren ringde hem och mamman blev arg - på honom. Cirkusen fortsatte, flickan anmälde läraren för sexuella trakasserier och han blev förflyttad.
    Hur skapar man ordning i klassrummet, när det finns föräldrar som anser att deras barn aldrig ska behöva ta konsekvenserna av sina handlingar? När föräldrarna går över huvudet på läraren och vänder sig till rektorn, skolinspektionen, tidningarna?

• enola

I den åldern har barnen själva ett stort ansvar för hur de beter sig under lektionerna. Men det är lärarnas, i vissa fall i samarbete med föräldrarna, ansvar att tillhandahålla de verktyg och skapa de förutsättningar eleverna behöver för att klara det. 
    Sen är det så klart allt det där med bristande resurser, (och i vissa fall bristande kunskaper om hur man bemöter barn med t.ex npf-problematik) som försvårar situationen. Men det är en annan historia.

• enola
    lövet2 skrev 2023-02-11 13:05:12 följande:

Skolan har förstås en stor del av ansvaret, men det är inte lätt när de motarbetas av föräldrarna. Jag har ett exempel från ett av mina barns klass:

Eleverna fick inte ha mobilerna på lektionerna, utan de skulle lämnas in till läraren i början av lektionen. En elev vägrade. När läraren ringde hem, så sade mamman att han måste ta fel. Deras dotter fick inte ha mobilen i skolan, så självklart hade hon inte det heller. Nästa dag beslagtog läraren mobilen när lektionen började. Flickan hotade då honom med att hon skulle säga att han tafsat på henne. Läraren ringde hem och mamman blev arg - på honom. Cirkusen fortsatte, flickan anmälde läraren för sexuella trakasserier och han blev förflyttad.
    Hur skapar man ordning i klassrummet, när det finns föräldrar som anser att deras barn aldrig ska behöva ta konsekvenserna av sina handlingar? När föräldrarna går över huvudet på läraren och vänder sig till rektorn, skolinspektionen, tidningarna?

Galet! Men tyvärr finns det ju gott om föräldrar som vägrar tro att deras små änglar skulle kunna göra nåt fel, och i det läget är ju lärarna rätt maktlösa.
  • Anonym (Eländigt)

Om detta nu stämmer så är det ju galet farligt att som man jobba med dessa manipulerande kids som är vana vid att få som dom vill. Man blir mörkrädd.
  • Anonym (Knas)

Jag undrar samma sak, fast gällande lågstadiet. Det är också rörigt i klassen, vårt barn blir stört och läraren säger att hon får ta hand om det själv. Skolan skickade senast den här veckan ut mejl om att vi föräldrar har ansvar för att se till att våra barn är lugna i klassen. Jag skulle gärna sitta med i klassrummet och se till att stökiga barn är tysta, men är som förälder inte välkommen till skolan. Moment 22...

• AndreaBD

Det är det här som är största problemet. Jag har visserligen inte råkat ut för såna extrema saker, men några mindre grejer förekommer hela tiden. Att elever hotar att ljuga för att sätta dit läraren - det har jag varit med om .... två gånger. En gång var det: Jag säger att du har slagit mig! Och en gång var det hotet att berätta att jag gett en elev i 9:an cigaretter. Just det, det var förstås sant. Men tjejen var van rökare och vi satt fast i flera timmar pga oväder på en klassresa. 

Sedan har man varit med om krävande föräldrar, och såna som inte ställer krav på sina barn. Eller som säger negativa saker om skola, lärarna eller inlärning i allmänhet och sedan blir upprörda över att barnet är omotiverad i skolan, och kräver att skolan ska fixa det. 

En kollega råkade ut för att en pojke kallade henne för h...ordet. Hon ringde mamman och mamman ansåg inte alls att det var hennes bord, utan tyckte att det var upp till skolan att sätta sig i respekt. Hur ska skolan göra det, om elevens mamma uppenbarligen tycker att det är okej att han kallar läraren för h......
  • Anonym (Y)

Ja det finns överallt från lågstadiet till högstadiet. Har också ett barn i lågstadiet som störs av alla ljud och behöver studiero. Hon är duktig i skolan och tar det på allvar men väldigt många ungar som stör hela tiden. Tips från lärare , ha på sig hörlurar, gå in i ett annat rum ibland. Snark

Svar på tråden Har skolan ansvaret för att skapa ordning och studiero på lektionerna?