• Anonym (Vadhänder)

    Mobbad av psykopat på jobbet?

    Hej hur ska jag ta mig ur den här sitsen?

    Jag har jobbat på mitt jobb i dryga halvåret och har där en nära kollega som började strax innan mig. Hen är supertrevlig, social och presterar bra. Kompis med alla. Till en början kom vi skitbra överens men märkte att hen hade en tendens att baktala en annan kollega vilket gjorde mig lite obekväm. Till en början valde jag att svara undvikande men för några månader sedan valde jag att på ett fint sätt försvara den baktalade kollegan. Det verkade tas emot väl då, men nu tror jag att det är anledningen till att jag fått problem. Antingen det eller en budgetmiss från kollegans sida som jag påtalade tidigare. Inte säker.

    I alla fall. Igår insåg till min bestörtning att jag under en period successivt blivit mer och mer mobbad av den här kollegan. Jag borde ha insett det tidigare. Jag blir inte inbjuden till möten med leverantörer där jag förväntas delta, vilket leder till en del problem för mig. De första gångerna sa hen att hen glömt, vilket jag kan köpa om det händer en gång men inte 3- 4 gånger. När jag är på väg att säga något till kollegan kan hen skutta iväg till första bästa människa och inleda en kort och rakt av onödig konversation, komma tillbaka till min sida bara för att upprepa proceduren igen när jag åter öppnar munnen. Sen samma sak om och om igen tills jag ledsnar och går därifrån. Hen ser då så lyrisk och nöjd ut.

    Det finns många fler grejer som hänt, men vill inte ta upp för många exempel. Men en del kommentarer hen kläckt ur sig får det att vända sig i magen.

    Hur som helst, jag känner mig inte bekväm med att ta det här med vår chef eftersom de är bundisar. Nån som har nåt tips på hur jag ska ta mig ur det här på ett bra och smidigt sätt utan att behöva byta jobb? 

  • Svar på tråden Mobbad av psykopat på jobbet?
  • Anonym (Cleo)

    Jag tror absolut att du blivit utsatt av en sociopat. Jag ha också blivit det. Jag blev mobbad och insåg det inte först. De håller på hela tiden, de planerar det och är besatta av det. Och du kan inte få dem att sluta. Deras hela tillvaro är fejk, kom ihåg det. De känner inga äkta känslor utan allt är spel för galleriet.

    Mitt bestämda råd: skriv upp allt de gör. Med datum. Gå till chefen med det. Att prata med psykopaten gör ingen skillnad. Gör det om du vill men de har liksom redan planerat en konfrontation. Min mobbare satt och flinade. Hon sa till chefen att hon jättegärna ville lösa allt med mig och sen satt hon tyst och hånlog under vårt privata samtal. Hon ljög om mig, till mig och hela tiden om allt.

  • Anonym (E)

    Men det finns ju inget sätt ts! Du har bara två möjligheter: prata med chefen eller byt jobb! Om chefen inte lyssnar går du till facket.

  • Anonym (psychos)

    mitt råd gällande psykopater är 

    försvinn

    Hur bra relation ni än har..

    det går inte att ha att göra med dessa människor. för de kommer luska och snacka skit samt förhöra dig vilket är information som kommer att vändas emot dig sen. 

    hamna aldrig ensam med denna person är därför mitt råd.. och om, svara positivt på frågor.. t ex "visst är Kjell ett jävla kukhuvud?" svara "Kjell är bra" o s v. 

    I övrigt, prata bara jobb väder och vind.

  • FuckGoggleAskMe

    Det där om mötena, skriv en email till kollegan, kopiera chefen, och säg att du har upptäckt att det blivit missar vid 4 tillfällen på sista tiden (ge exempel) och påpeka att detta hindrar ditt arbete. Fråga om du kan göra något för att dessa misstag inte upprepas.  

  • Anonym (Vadhänder)

    Tack för tips! Det här är en jävligt störd situation, har aldrig varit med om nåt sånt här tidigare och det verkar ju inte direkt finnas nån handbok i hur man bör hantera det heller. Själva jobbet är lite av mitt drömjobb, därav oviljan att lämna.

    Cleo, jag har försökt citera dig men familjeliv bråkar. Hur slutade det för din del? Fick nån av er byta jobb eller vad hände?

  • Anonym (Cleo)
    Anonym (Vadhänder) skrev 2023-02-11 21:53:03 följande:

    Tack för tips! Det här är en jävligt störd situation, har aldrig varit med om nåt sånt här tidigare och det verkar ju inte direkt finnas nån handbok i hur man bör hantera det heller. Själva jobbet är lite av mitt drömjobb, därav oviljan att lämna.

    Cleo, jag har försökt citera dig men familjeliv bråkar. Hur slutade det för din del? Fick nån av er byta jobb eller vad hände?


    Jag hade sagt att jag söker nytt jobb innan, så de gav mig några månadslöner och lät mig gå och jag kunde inte tacka nej. Psykopaten var VÄLDIGT bra på att spela oskyldig. Hon vände kollegorna mot mig.

    Mitt tips: titta på youtube videos om psykopater. Där finns mycket att lära. Man märker snabbt att allt stämmer in på personen. Om psykopaten kommernoch säger att hen vill lägga allt bakom er, tro henne inte. Allt är spel och strategi.
  • Anonym

    Mobbing kräver per definition en mobb. En person kan inte ?mobba?.

  • Anonym (Ulla bakar heroina bullar?)
    Anonym (Cleo) skrev 2023-02-11 21:09:00 följande:

    Jag tror absolut att du blivit utsatt av en sociopat. Jag ha också blivit det. Jag blev mobbad och insåg det inte först. De håller på hela tiden, de planerar det och är besatta av det. Och du kan inte få dem att sluta. Deras hela tillvaro är fejk, kom ihåg det. De känner inga äkta känslor utan allt är spel för galleriet.

    Mitt bestämda råd: skriv upp allt de gör. Med datum. Gå till chefen med det. Att prata med psykopaten gör ingen skillnad. Gör det om du vill men de har liksom redan planerat en konfrontation. Min mobbare satt och flinade. Hon sa till chefen att hon jättegärna ville lösa allt med mig och sen satt hon tyst och hånlog under vårt privata samtal. Hon ljög om mig, till mig och hela tiden om allt.


    Jag hade också en psykopat på mitt feriejobb när jag var 15. Han var i min ålder. Han tyckte han var bäst på allt, snyggast, snackade skit om allt och alla, körde med folk och var jävligt lat. Jag opponerade mig mot honom eftersom jag aldrig tar skit. Och en dag så var min cykel som jag tog till jobbet punkterad. Misstänkte honom utan att ha bevis för det. Men inför hela gruppen ungdomar där, vi var kanske 8 pers, så skällde jag ut honom inför alla och sa att jag skulle skära av halsen på honom, jag sa att om han gör nått igen så avrättar jag honom på gatan. 
    Det var ju självklart ingen bra strategi, men i den åldern tänker man inte klart och man reder inte alltid ut sina problem på bästa sätt. Det var lite omoget, men man fick ju respekt i gruppen bland barn/ungdomar. 

    En annan gång hade jag ett sommarjob när jag var lite äldre, ungefär för 15 år sedan. En tjej som också sommarjobbade där snackade skit om mig till en anställd, eller i symbios med en anställd snarare. Detta störde mig något otroligt. Utan att gå närmare in på vart eller vilken arbetsplats så var det en plats med viss säkerhetstäk om man säger så. Man fick inte ha telefoner på den arbetsplatsen för vissa som absolut inte fick komma nära en mobil kunde få tag i den. I personalrummet hade alla sina väskor. Jag smög då dit och fick tag i henne mobil och smugglade in den till enn viss person som inte fick komma nära en mobil. Sedan påkallade jag en manlig  kollega och låtsades hitta den där av en slump. Hon anklagades då för insmuggling av mobilen då den var hennes, så hon blev av med jobbet omgående.   Guld i mun

    Att man alltid måste fly en psykopat är myt. Man kan utmanövrera de med list och ondska. Samma mynt tillbaks gånger 10. Men man måste spela sina kort väl. 
  • Anonym (Hänt mig)

    Jag hade en sådan chef en period. Jag bytte tjänst inom arbetsplatsen efter en omorganisation och chefen ägnade mycket tid åt att försöka sätta griller i huvudet på mig. Hen tog ofta upp det faktum att min kollega jobbat på samma position mycket längre än jag och därmed kände nyckelpersoner bättre. Chefen undrade ofta om jag inte tyckte att detta var problematiskt. Det spelade ingen roll vad jag sa, diskussionen kom upp gång efter annan.

    När jag fick i uppdrag att göra en presentation till en nyckelperson, var chefen på mig en vecka innan deadline och hälsade att nyckelpersonen var så stressad över min förmåga att leverera för att jag inte levererat något än. När jag sen pratade med aktuell nyckelperson, förstod hen inte alls var jag pratade om. Hen var helt lugn över min leverans. Nyckelpersonen har sedan agerat referens till senare jobb och har enligt senare arbetsgivare varit helt lyrisk över mina insatser.

    Problemet med den här typen av människor är att de som inte utsätts för dem, inte ser hur de agerar. De är ju jättetrevliga, arbetsamma och bryr sig bara! Chefens chef var helt betagen av chefens engagemang. Det var fler än jag som var utsatta för chefen och alla delade min bild. Jag slutade så snart jag hade möjlighet och det var en sådan befrielse att komma till en normal arbetsplats med normala människor.

  • Anonym (Ulla bakar heroina bullar?)
    Anonym (psychos) skrev 2023-02-11 21:11:48 följande:

    mitt råd gällande psykopater är 

    försvinn

    Hur bra relation ni än har..

    det går inte att ha att göra med dessa människor. för de kommer luska och snacka skit samt förhöra dig vilket är information som kommer att vändas emot dig sen. 

    hamna aldrig ensam med denna person är därför mitt råd.. och om, svara positivt på frågor.. t ex "visst är Kjell ett jävla kukhuvud?" svara "Kjell är bra" o s v. 

    I övrigt, prata bara jobb väder och vind.


    Nej fly inte. Embrace you inner evil istället.

    Alla människor har en stor portion ondska i sig. Vi är bara olika duktiga på att undertrycka den. Den är en del av oss och finns av en anledning. När man möter ondska så kan man inte applicera godhet, för då förlorar man. Vad man behöver göra är istället att ta fram en större portion ondska än den man har konflikt med har visat. Ondska handlar inte bara om att göra en destruktiv och primitiv handling som får förödande konsekvenser för en själv. Den handlar lika mycket om att använda list. Dupring, manipulation. Mna ska kontrollera situationen och styra den. Men för att göra dte måste man bilda sig en översikt av den situation man befinner sig i. Man ska aldrig agera impulsivt om det inte är nödvändigt, utan helst smida onda planer som man sedan sätter i verket. Man studerar och räknar ut hur hndlingen ska utföras och vika konsekvenser som finns, vilka motdrag den andra kan göra och vad som behövs för att få personen att inte kunna förverkliga de motdragen.    
  • Anonym (Ulla bakar heroina bullar?)

    Alla ni som utsätts för psykopater har redan en försprång. Psykopaten har gett sig på er eftersom den har underskattat er. Och underskattning är det farligaste som finns, den kan göra så att David vinner mot Goliat. 

    Utnyttja underskattningen till att utmanövrera er motstråndare. 

  • Anonym (Ulla bakar heroina bullar?)

    Ett bra sätt att förhålla sig i den här världen är att vara snällare mot de som är snäll mot dig, och att vara elakare mot de som är elaka mot dig. Det vinner man mycket på. En lärdom till er alla. En sån sak ni kan säga till era barnbarn när ni ligger på dödsbädden och vill ge de tips i livet. 

  • Anonym (Anna)

    Det finns två vägar att gå.


    Den enkla. Byt jobb


    Den svåra. Överlista psykopaten och vinna.  Kräver en del jobb och gråa hårstrån och fulspel från din sida. För att ta ditt exempel när psykopaten inte meddelat dej när du skulle närvarat. Ta det inte med psykpaten. I såna fall ber du om möte med chefen. Berättar vad som hänt. Ha bevis på papper. säger att du gissar att det beror på att psykopaten kanske har för mycket arbetsbelastning (nedvärdera lite kryptiskt) Att du inte accepterar att inte få den informationen och nu vill du ha en lösning för psykopatens del så det inte händer igen. Du ska låta bestämd och myndig och kräva åtgärd. Gör det vid varje fulspel från psykopaten  Och när hen går mitt i ett samtal. Myndiga stämman igen. Jag var inte färdig kom tillbaka. Går hen till en annan kollega. Prata till kollegan, Ursäkta  men psykopaten avbröt och  gick innan jag pratat färdig. Och till psykopaten. Jag accepterar inte att du går mitt i ett samtal. Kom tillbaka!


    Det finns egentligen bara ett sätt att hantera en psykopat, Som en hund man dresserar. Sitt, ligg, gå fint. Aldrig låta dom vika av med sina dumheter. Kräver ett sjuhelsikes jobb och man ska veta att man aldrig kan omvandla dom. Bara lära dom spelets regler mot den själv. 

  • Anonym (---)
    Anonym skrev 2023-02-11 22:23:02 följande:

    Mobbing kräver per definition en mobb. En person kan inte ?mobba?.


    Du tänker lite olyckligt här. Kalla det var du vill - manipulation/utfrysning etc. Spelar ingen roll vad det heter, TS kollega beter sig konstigt och fel. 
  • Anonym
    Anonym (---) skrev 2023-02-12 14:09:07 följande:
    Du tänker lite olyckligt här. Kalla det var du vill - manipulation/utfrysning etc. Spelar ingen roll vad det heter, TS kollega beter sig konstigt och fel. 
    Jag håller helt med om kollegan men inte om att man kan kalla saker för vad man vill. 
  • Anonym (vadbetyderdintwxt)
    Anonym (Vadhänder) skrev 2023-02-11 20:56:24 följande:
    Mobbad av psykopat på jobbet?

    Hej hur ska jag ta mig ur den här sitsen?

    Jag har jobbat på mitt jobb i dryga halvåret och har där en nära kollega som började strax innan mig. Hen är supertrevlig, social och presterar bra. Kompis med alla. Till en början kom vi skitbra överens men märkte att hen hade en tendens att baktala en annan kollega vilket gjorde mig lite obekväm. Till en början valde jag att svara undvikande men för några månader sedan valde jag att på ett fint sätt försvara den baktalade kollegan. Det verkade tas emot väl då, men nu tror jag att det är anledningen till att jag fått problem. Antingen det eller en budgetmiss från kollegans sida som jag påtalade tidigare. Inte säker.

    I alla fall. Igår insåg till min bestörtning att jag under en period successivt blivit mer och mer mobbad av den här kollegan. Jag borde ha insett det tidigare. Jag blir inte inbjuden till möten med leverantörer där jag förväntas delta, vilket leder till en del problem för mig. De första gångerna sa hen att hen glömt, vilket jag kan köpa om det händer en gång men inte 3- 4 gånger. När jag är på väg att säga något till kollegan kan hen skutta iväg till första bästa människa och inleda en kort och rakt av onödig konversation, komma tillbaka till min sida bara för att upprepa proceduren igen när jag åter öppnar munnen. Sen samma sak om och om igen tills jag ledsnar och går därifrån. Hen ser då så lyrisk och nöjd ut.

    Det finns många fler grejer som hänt, men vill inte ta upp för många exempel. Men en del kommentarer hen kläckt ur sig får det att vända sig i magen.

    Hur som helst, jag känner mig inte bekväm med att ta det här med vår chef eftersom de är bundisar. Nån som har nåt tips på hur jag ska ta mig ur det här på ett bra och smidigt sätt utan att behöva byta jobb? 


    Svårt att förstå vad du skriver, eftersom det är bara "hern" överallt, så man förstå inte vem du pratar om, eller det  är endast hbtq folket på ditt jobb? Är det 1 hbtqperson du talar om eller flera?
  • Anonym (Kämpa)
    Anonym (Vadhänder) skrev 2023-02-11 20:56:24 följande:
    Mobbad av psykopat på jobbet?

    Hej hur ska jag ta mig ur den här sitsen?

    Jag har jobbat på mitt jobb i dryga halvåret och har där en nära kollega som började strax innan mig. Hen är supertrevlig, social och presterar bra. Kompis med alla. Till en början kom vi skitbra överens men märkte att hen hade en tendens att baktala en annan kollega vilket gjorde mig lite obekväm. Till en början valde jag att svara undvikande men för några månader sedan valde jag att på ett fint sätt försvara den baktalade kollegan. Det verkade tas emot väl då, men nu tror jag att det är anledningen till att jag fått problem. Antingen det eller en budgetmiss från kollegans sida som jag påtalade tidigare. Inte säker.

    I alla fall. Igår insåg till min bestörtning att jag under en period successivt blivit mer och mer mobbad av den här kollegan. Jag borde ha insett det tidigare. Jag blir inte inbjuden till möten med leverantörer där jag förväntas delta, vilket leder till en del problem för mig. De första gångerna sa hen att hen glömt, vilket jag kan köpa om det händer en gång men inte 3- 4 gånger. När jag är på väg att säga något till kollegan kan hen skutta iväg till första bästa människa och inleda en kort och rakt av onödig konversation, komma tillbaka till min sida bara för att upprepa proceduren igen när jag åter öppnar munnen. Sen samma sak om och om igen tills jag ledsnar och går därifrån. Hen ser då så lyrisk och nöjd ut.

    Det finns många fler grejer som hänt, men vill inte ta upp för många exempel. Men en del kommentarer hen kläckt ur sig får det att vända sig i magen.

    Hur som helst, jag känner mig inte bekväm med att ta det här med vår chef eftersom de är bundisar. Nån som har nåt tips på hur jag ska ta mig ur det här på ett bra och smidigt sätt utan att behöva byta jobb? 


    Jag vet att det är svårt men försök fokusera på att göra ditt jobb så bra du bara kan och hitta andra kollegor att fika med. Denna idiot försöker få dig ur balans - gå inte på det.
    Var vuxen och tydlig. Om personen gör saker för att sabba så säg bara till lugnt  "nu glömde du igen att bjuda in mig till mötet. Inte ok. Detta kommer på sikt att få konsekvenser". Om personen går iväg när du pratar. Gå efter och säg färdigt. Om personen ignorerar, skrattar eller annat då så säg bara. Jag märker att du inte vill lyssna. Jättetråkigt att du gör så tycker jag.

    Och prata hela tiden snällt inom dig själv och säg att du är bra och ingenting av det här beror på dig.

    Det gäller att inte låta sig luras att hen har någon form av övertag. Hen har ingenting mer än ett skitbeteende. Med detta beteende försöker hen förminska kompetenta, normala kollegor för att hen inte själv har något liv av värde.
Svar på tråden Mobbad av psykopat på jobbet?