• Anonym (Jag)

Har han rätt att veta att det finns en annan?

Vi ska skiljas... Bara precis i början av allt än. Vi har haft många problem länge och jag har äntligen vågat ta steget att säga att det inte fungerar längre.

Jag har träffat en annan som fått mig att inse hur mycket jag missat genom att bara nöja mig och låta livet rulla på. Min nuvarande man känner inte till honom och jag vill heller inte säga något. Det känns onödigt och jag vill inte att han ska tro att jag lämnar honom för en annan... För det är inte så. Det handlar inte om det. Jag ville lämna långt innan vi ens kände varandra, men har inte orkat påbörja processen med allt vad det innebär.

En vän som känner till hela historien tycker att han har rätt att veta... Men är det verkligen så? Skiftar inte det fokus från annat?

• Svar på tråden Har han rätt att veta att det finns en annan?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jen) skrev 2023-02-14 10:58:25 följande:
    Inte varit otrogen? Ts har ju varit otrogen i 6 månader men väljer att avsluta nu när hon har fått veta att känslorna är besvarade.
    Jag har aldrig nekat till att jag inte är trogen känslomässigt, men fysiskt har jag inte ens kramat honom. Känslor kan man inte klandras för, det är vad man gör av dem.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Lotta) skrev 2023-02-14 11:10:57 följande:
    Jag anser inte att hon varit otrogen eftersom hon inte agerat på sina känslor .

Och? TS får väl lov att lämna ditt dåliga äktenskap när hon vill. 
    Sitt dåliga äktenskap 
  • Anonym (anonym)

Herregud vilka påhopp på ts. Hon har ju bara fått känslor för en annan utan att agera på det. 

Ts, med tanke på den bakgrund du beskriver med misshandel i förhållandet skulle jag inte berätta något för honom. Jag skulle dock råda dig att låta bli att träffa den andre mannen alltför snart efter separationen.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Jag) skrev 2023-02-13 06:24:55 följande:
    Har han rätt att veta att det finns en annan?

Vi ska skiljas... Bara precis i början av allt än. Vi har haft många problem länge och jag har äntligen vågat ta steget att säga att det inte fungerar längre.

Jag har träffat en annan som fått mig att inse hur mycket jag missat genom att bara nöja mig och låta livet rulla på. Min nuvarande man känner inte till honom och jag vill heller inte säga något. Det känns onödigt och jag vill inte att han ska tro att jag lämnar honom för en annan... För det är inte så. Det handlar inte om det. Jag ville lämna långt innan vi ens kände varandra, men har inte orkat påbörja processen med allt vad det innebär.

En vän som känner till hela historien tycker att han har rätt att veta... Men är det verkligen så? Skiftar inte det fokus från annat?

Personligen skulle jag inte säga något. Känns som att en separation kan vara jobbig nog, man måste ju inte medvetet göra det värre och gnugga salt i såret liksom... Och om du ändå ville skilja dig innan du träffade den andre är det ju ytterligare en anledning att inte säga något.

Se bara till att sköta allt snyggt och diskret så lär det nog gå bra.
  • Anonym (Jen)
    Anonym (Jag) skrev 2023-02-14 11:12:38 följande:
    Jag har aldrig nekat till att jag inte är trogen känslomässigt, men fysiskt har jag inte ens kramat honom. Känslor kan man inte klandras för, det är vad man gör av dem.
    Ber om ursäkt,  då missuppfattade jag. Skadad av mina ex som hållt mig kvar tills de hittat en ny. Det ÄR värre att berätta om en ny. Dessutom om han är fysiskt elak mot dig. Bra att du lämnar och lycka till med den nya.
  • Anonym (Nej)

Jag har varit i en liknande situation. Min före detta man led av psykisk sjukdom som han inte tog tag i, vilket istället ledde till psykisk misshandel av mig. De sista åren av vårt äktenskap, gick all min tid åt att fundera på vilket humör han var på, hur jag skulle agera för att inte få honom på dåligt humör och när han senast ätit, eftersom minsta hunger fick honom att bli väldigt aggressiv. Jag träffade en annan och även om det inte hände något, s och insåg att det fanns normala män. Det fanns män man kunde prata med, utan att oroa sig för att använda fel ton, eller svara fel, så att han argt skulle marschera ifrån mig och skälla ut mig bland folk, till exempel. 

När jag efter skilsmässan berättade att jag träffat en ny, blev han vansinnig och menade att jag bedragit honom, fastän absolut ingenting hänt. Det enda mannen hade gjort (det var inte honom jag blev tillsammans med sen), var att få mig att inse att det fanns en annan typ av liv. Man kunde leva i en annan sorts relation.

Så nej, det finns inget bra med att berätta för honom!

• fornminne

Vissa i tråden har uppenbarligen inte läst alla TS inlägg.

I normala fall förtjänar partnern att man lämnar på ett snyggt sätt, vare sig man berättar om en ny partner eller ej.

Men TS lämnar en relation där hon i många år har farit illa och blivit misshandlad av sin man. Han förtjänar inte ett skit.

Att hon har fått känslor för en annan är inte så konstigt, men jag tycker att hon ska vänta med att berätta, dock inte för mannens skull, utan för sin egen skull. Vem vet hur han reagerar, han låter ju ganska instabil och elak. Dessutom måste de kunna samarbeta kring barnen.

Ta en sak i taget TS. Tids nog lär ditt ex få reda på din nya. Han behöver inte få veta än.

• Anonym (Kvinna)
    fornminne skrev 2023-02-14 21:15:09 följande:

Vissa i tråden har uppenbarligen inte läst alla TS inlägg.

I normala fall förtjänar partnern att man lämnar på ett snyggt sätt, vare sig man berättar om en ny partner eller ej.

Men TS lämnar en relation där hon i många år har farit illa och blivit misshandlad av sin man. Han förtjänar inte ett skit.

Att hon har fått känslor för en annan är inte så konstigt, men jag tycker att hon ska vänta med att berätta, dock inte för mannens skull, utan för sin egen skull. Vem vet hur han reagerar, han låter ju ganska instabil och elak. Dessutom måste de kunna samarbeta kring barnen.

Ta en sak i taget TS. Tids nog lär ditt ex få reda på din nya. Han behöver inte få veta än.

TS kan ju fortfarande lämna på ett snyggt sätt, utan att berätta om den nye för sitt blivande ex? 

Tycker inte att TS ska inleda något med den nye innan hon avslutat med sin man, däremot behöver hon som sagt inte berätta om att hon fått känslor för någon annan. 
  • Anonym (Nina)

Stort lycka till, TS! Hjärta

Den man du lämnar, som behandlat dig illa och som
    snart är ett ex, har givetvis inte någon som helst rätt att få veta detaljer om ditt känsloliv. Inte heller om du innan alla papper är klara skulle ?agera på otroheten? behöver han veta. Vad skulle det tjäna till?

Alla som säger saker som ?Varför har du inte redan lämnat? och liknande behöver du inte lyssna på, de vet inte vad det innebär att leva i en destruktiv relation.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Nina) skrev 2023-02-21 05:37:25 följande:

Stort lycka till, TS! Hjärta

Den man du lämnar, som behandlat dig illa och som
    snart är ett ex, har givetvis inte någon som helst rätt att få veta detaljer om ditt känsloliv. Inte heller om du innan alla papper är klara skulle ?agera på otroheten? behöver han veta. Vad skulle det tjäna till?

Alla som säger saker som ?Varför har du inte redan lämnat? och liknande behöver du inte lyssna på, de vet inte vad det innebär att leva i en destruktiv relation.

Har själv levt i en destruktiv relation med både fysiskt och psykiskt våld och är fullt medveten om hur svårt det är att ta sig ur en sådan. 

Vet även hur eftervåldet från en sådan kan te sig.

Håller med om att TS inte har några som helst skyldigheter att berätta för sitt blivande ex, däremot kommer hon inte må bättre av att inleda något innan hon avslutar sitt gamla.

Troligtvis kommer hon ge sig själv skuld och tvivel för annat utan att för den sakens skull behöva skapa ytterligare "fel" på sig själv (nej, anser inte att TS gör fel, däremot kommer hon troligtvis lägga en del på sig själv oavsett, vilket är stor risk att man gör efter ha kommit ur denna typ av relation trots att man inte står i skuld öht).

För sitt eget mående så ska och bör hon lämna och om den nya är en orsak till att hon slutligen vågar ta det slutet, toppen! Men skriv på papper (man kan göra det med hjälp av e-legitimation, bodelning osv går ändå på datum man skrivit på så det går att orda sen). Så är det biten klar, i annat fall så kan det lätt bli att hon får tillfällig energi och gnista hos den nye, men kommer aldrig till skott att verkligen avsluta. 

Så att det inte blir så att man lever på det lilla andetag man får, får man då lite konstgjord andning här och var så tror man att man mår bra och väljer att inte ta steget fullt ut och drar ut på lidandet. 
  • Anonym (Pelle)

Det skulle vara intressant att höra din mans version av ert förhållande.

• fornminne
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-21 11:32:59 följande:

Det skulle vara intressant att höra din mans version av ert förhållande.

Knappast relevant för tråden, även om du säkert tror att han är ett oskyldigt offer och TS den elaka.
  • Anonym (Pelle)
    fornminne skrev 2023-02-21 11:35:46 följande:
    Knappast relevant för tråden, även om du säkert tror att han är ett oskyldigt offer och TS den elaka.
    Hur kan det inte vara relevant att höra mannens version när tråden heter "Har HAN rätt att veta att det finns en annan?"?

Och nej, jag tycker varken att mannen är oskyldigt offer eller att TS är den elaka. Säger bara att det vore intressant att höra vad mannen tycker om allting. 

Och hur kan du vara säker på att kvinnan är den oskyldiga och mannen den elaka om du inte har någon aning om vad mannen tycker om allting? Vi fick höra bara kvinnas version. Varför tycker du att tom kvinnans vän, som känner till hela situationen, tycker att mannen har rätt att veta att det finns en annan? Vet kanske vännen något vi inte vet?
Svar på tråden Har han rätt att veta att det finns en annan?