• Anonym (piffan)

Vilken är din favoritparfym?

Vilken är din favoritparfym?

• Svar på tråden Vilken är din favoritparfym?
  • Anonym (Maria)

Hittar en nätbutik som heter coolpriser med massa prover kan det funka eller är det bara fejk?

Vart får man tag i prover? 

• Kockobello

Jag gillar Marc Jacobs Decadence.

• Phalaenopsis

Amber of Yemen Skrattande
    Begrep inte varför jag hade så svårt att hitta parfymer jag gillade tills jag insåg att min nisch är de "orientaliska" - en sorgligt eftersatt doftgrupp i Europa. Lättare att beställa nu i och med en stor invandring till Europa. Många arabiska dofter är dessutom löjligt billiga när man jämför med de västerländska av samma kvalitet. Tyvärr finns de sällan att prova i butik och även parfymprover är trixigt.

• Anonym (piffan)

Vet någon om man kan beställa parfymprover eller miniflaskor?

• Phalaenopsis
    Anonym (piffan) skrev 2023-02-14 22:20:35 följande:

Vet någon om man kan beställa parfymprover eller miniflaskor?

Det finns en del på Notino. De verkar komma och gå en del, så prova igen senare om du inte hittar vad du är ute efter.

Småflaskor kan man ibland hitta billigt på Tradera/Sellpy.

Här finns en del nisch- och specialparfymer:
    www.perfumeriaquality.pl/en/

Allt möjligt från de stora västerländska märkena, men även en del arabiskt som lämpar sig för västerländska näsor:
    www.fragrantworldshop.com/

Här kan man köpa massor av billiga arabiska småflaskor - skickar från Sverige:
    arabianshoppingzone.com/

Mer arabiskt, fast man får stoppa in hela sidan i google översätt för att kunna handla:
    ottomania.pl/

Har också beställt ett dussin från Coolpriser. Fick exakt vad jag beställde, inga överraskningar där.

Sedan finns det Facebookgrupper där folk säljer sina gamla prover. Sök på parfym + splittar/samples, så dyker det upp några.

Är man mer intresserad av de vanliga parfymerna som ändå finns på Kicks och liknande så brukar jag gå in och ta en sprejning på handen. Sedan åker jag hem och sniffar på den i några timmar innan jag bestämmer mig. Det förutsätter naturligtvis att man vet ungefär vad man är ute efter. Man kan börja med att testa en eller ett par från de stora grupperna. Det brukar klarna ganska snart ungefär vad man gillar.

Vill du veta doftnoter och vad andra har tyckt om parfymen så är Fragrantica.com den stora sidan. Skriv bara in namn/märke i sökfunktionen så finns det massor av folk som gärna beskriver sina upplevelser. Man får bara ha i åtanke att de som gillar till exempel gröna parfymer generellt är mer benägna att skriva på gröna parfymer. Om någon skriver att den är fantastisk så är den antagligen välgjord, men personligen gillar jag ju inte gröna parfymer oavsett kvalitet.
    The Fragrance Wheel - Goodmart

• Avenia
    Phalaenopsis skrev 2023-02-14 22:10:14 följande:

Amber of Yemen Skrattande
    Begrep inte varför jag hade så svårt att hitta parfymer jag gillade tills jag insåg att min nisch är de "orientaliska" - en sorgligt eftersatt doftgrupp i Europa. Lättare att beställa nu i och med en stor invandring till Europa. Många arabiska dofter är dessutom löjligt billiga när man jämför med de västerländska av samma kvalitet. Tyvärr finns de sällan att prova i butik och även parfymprover är trixigt.

Var köper du dem? 
Svar på tråden Vilken är din favoritparfym?