• yaaniz

vart hittar man billiga hundar?

vi har bestämt oss för att vi vill ha en hund..men då vi inte har råd med en stor klumsumma letar vi efter en som man inte behöver betala så mycket för..

både jag och sambon har gaft hund förut..men nu vill vi ha en liten hund som inte är så krävande och helst inte valp och nån hund spm är van och gillar barn.

letat som en dåre tycker jag men hittar ingenting..

• Svar på tråden vart hittar man billiga hundar?
  • isa bella

Hej!! Har inte läst hela tråden men verkar finnas en del skrämmande fall.  Vi har en rottis som vi köpte för fem tusen. Hon kostar ca 200 i månaden. Köper rätt bra foder av en kontakt vi har.  Har aldrig haft några problem med henne på något sätt.   Vi har valt att inte ha henne försäkrad för rottweiler  är bland de dyraste raser att försäkra. Sedan när något händer var det 1700 i självrisk(har jag för mig) sen betalade de bara 70% av vad allt kostar ändå. Vi har alltid sparade pengar så skulle något hända (säg ca 8000kr) så har vi redan tjänat in de pengarna på att inte försäkra henne,hon är tre år nu!!    Billiga hundar finns bla på blocket eller i nån dax tidning med annonser i. Sätt även upp lappar i någon affär så kanske nån hör av sig!!  Lycka till med hundköpet!!!!         

• Bemma

Hmmm..ser att du bojkottade tråden Ts men eftrersom jag ändå har något att säga så hoppas jag att du ändå tittar in.....fodervärd verkar väl vara ett bra alternativ....

Du skriver inte (tror jag) hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga ut på vovven men då jag själv har en liten hund kanske jag kan komma med några förslag!
    Jag har ju en foxterrier ( vilket inte är en ras jag rekomenderar till dig dock eftersom du vill ha en hund som inte är så krävande..DET är INTE foxen ..jätte svår ras men mysig ras) och det är en liten hund!
    Ska du köpa skulle jag nog ändå rekomendera en Kennel, just för att det är LÄTTARE att ta reda på vad man får ( där inte menat att blandisar eller andra skulle vara sämre). Små hundar är ju ofta lite billigare, min kostade 6000kr...kanske inte jätte billigt men inte jätte dyrt heller...sen är han inte jätte dyr i försäkring heller, ca 900/år. Helt ok tycker jag!! Lägger nog ut ca 300 kr i mat på honom ungefär varje eller varannan månad och då får han ibland samma mat som vi.
    Han har haft ett större veterinärbesök på grund av att han bröt en klo. Små hundar brukar oxå ha mindre ledskador o sådant..men det vet du väl redan.
    Det som min hund har kostat är kurser o sådant som jag velat gå på och som han har behövt!
    Så..vad jag vill komma fram till är att med en liten hund kan det va bättre att köpa lite dyrt från en kennel eftersom den i långa loppen kan kosta lite mindre än en stor.
    Sådär...märk att detta bara är MIN erfarenhet jag delar med mig av och inget som gäller alla raser...stora eller små...

• guldklimp

jag tror att många reagerade starkt bara på rubriken... och allt det ni vet om TS står ju inte i hennes första inlägg...

vissa får ju panik och tänker men herre gud....
    klaart man får respons på en sådan rubrik, och ett sådant inlägg. Vi vet inget om henne. Vi som älskar hundar vill bara försökra oss om att hon vet vad hon gör, och även informera andra som går i samma tankar att man inte bara ska kasta sig över viken hund som helst, bara för att den är billig.

Sluta klaga, vi förstår ju varandra, båda sidor.
    Aldrig kan man vara FÖR tydlig med information när det gäller de små liven... eller??

• babytrin

Strunta i det jag skrev.. det är nog ingen som försod det rätt iaf.

Och för att förtdliga igen, Jag tycker inte att hundar som har kostat en mindre peng är mindre värda en dom som kostat mer!!!!

Jag tycker inte det är särskillt specificerat om hur hunden ska vara eller annat, men hoppas att du (TS) hittar en bra kennel som kan låta dig ta en omplacering eller foderhund.

• guldklimp

det är väl jättebra att det kommer fram alla sidor av problem som TS kan tänka på. Inte bara bra saker. Alla här inne vill ju bara försära sig om att hon vet vad hon ger sig in på. Både för OCH nackdelar. det hör till ämnet att diskutera det, var hon kan ta, varför inte där, o.s.v.

• babytrin

eller jo, guldklimpen förstod

• Gisse the one and only

En liten hund, en vuxen hund, en billig hund, kostar alla lika mycket i sjukvårdskostnader när de blir sjuka som en dyr, valp, stor hund.

Så, om man inte har råd med en hund som kostar vad de brukar kosta, ca 6000kr och uppåt, för en fin hund med stamtavla, så ska man inte ge sig på en billig heller.

Alltså, vad gör vederbörande om hunden blir sjuk och inga pengar finns??

Gisse

• babytrin

Gislöv: Håller med dig!

Var hos veterinär för ett tag sedan, dexie hade växtvärk och en knöl på halsen som dom fick ta bort... Det var en stor summa pengar som jag har fått slänga ut på det i mediciner, smärtstillande, vård, och att komma dit och hem 4 ggr. (tur man har en bra försäkring )

En olycka, eller som i detta fallet ''sjukdom'' kan komma så snabbt, och det är DYRT! Säger som jag sagt innan, välj hund med omsorg!!

• majzzan

Jag skaffade mig en 'billig' hund.... hittade en annons på Blocket.. skrev å väntade på att säljaren skulle höra av sig.. till slut så gjorde hon det... hon hade fått massor med svar... så hon sållade, kollade bjöd hem folk som var intresserade... sen ringde hon upp mig igen efter ett par dar.. och bjöd upp oss... vi körde 15 mil... å föll med engång... hon var lite skeptisk till att vi hade småbarn för det var inte hunden van vid... men vi kom överens att 'köpa' honom.... å vi ångrar inte en sekund... han är helt underbar.... lite 'olydig' kanske.. men vi lär honom smått å gott hela tiden... barna är det inga problem med heller...
    vi föll hunden föll för oss..... gamla ägaren har jag veckovis kontakt med... och hon är överlycklig att hon 'sållade' bort dom andra.... nu var ju inte priset det viktigaste... så vi fick han 'billigt'... hade ringt på en massa olika omplaceringar... men fått ärliga raka svar att tyvärr så funkar inte hunden med småbarn.. eller katter... eller andra hundar.... väntar man bara så dyker det upp....................

min Buster är eb blandras... morfar var 50%rottis/50%schäfer... sen har det bara varit rottisar... han är lik en rottis (även hans kullsyskon) å han är 11 månader!!!!
    bild finns i mitt galleri

lycka till

• halstabletten

Jag vill själv inget hellre än att ha en hund (har vuxit upp med hundar, mina föräldrar har för närvarande 4 st) men det skulle aldrig falla mig in att köpa en hund innan jag har råd med "klumpsumman". Dels så är det viktigt för mig att veta vad hunden har för bakgrund men sedan är jag även väl medveten om de löpande kostnaderna. Visst kan man tycka att det är onödigt att lägga ut några extra tusenlappar på en renrasig "seriös" hund, men samtidigt betalar jag hellre den summan mot att få veta vad det är jag får.

Vissa förslag i den här tråden gör mig mörkrädd.

-Att inte försäkra sin hund är oansvarigt. Varför tror du att självrisken ligger på 1700? Skulle något hända så skulle du få ångra dig bittert.

-Att rekommendera TS att köpa smuggelhundar är inte hellre speciellt bright. Ger man sådana förslag är man inte speciellt brydd om hundars välmående och då säger jag direkt att de personerna inte är seriösa för fem öre.

-På Blocket kan man visst hitta helt okej hundar, men där finns även smuggelhundar, stulna hundar m.m. Jag skulle personligen inte göra det.

-Blandraser är lite som ett lotteri. Man kan få en superfin hund men man kan även få en hund med egenskaper man inte väntat sig alls.

-Sist men inte minst, skulle jag vilja köpa en fullvuxen bra familjehund så skulle jag höra mig för i hundkretsar, inte på internet. Internet är, låt oss inte glömma, anonymt och man vet aldrig vem det är som erbjuder råd. Har man haft hund tidigare antar jag att man har en del kontakter inom "hundvärlden", då är väl det ett bra ställe att börja. Det kan ju tex vara någon som måste omplacera sin hund pga allergi, då kan det ju ändå vara en helt okej hund.

Svar på tråden vart hittar man billiga hundar?