• yaaniz

vart hittar man billiga hundar?

vi har bestämt oss för att vi vill ha en hund..men då vi inte har råd med en stor klumsumma letar vi efter en som man inte behöver betala så mycket för..

både jag och sambon har gaft hund förut..men nu vill vi ha en liten hund som inte är så krävande och helst inte valp och nån hund spm är van och gillar barn.

letat som en dåre tycker jag men hittar ingenting..

• Svar på tråden vart hittar man billiga hundar?
  • Wonka

Halstabletten-

Ditt sista råd var ett jättebra råd till TS, hoppas hon tittar förbi och ser det. Hundvärlden är stor, det vet iallafall dom som varit på utställningar, tävlingar etc. Hon borde kunna få hjälp på djuraffären i sin stad också att få konatkt med tex brukshundsklubb eller annan hundklubb i sin stad

• babyblomma

Tittade in för att jag blev lite nyfiken..
    Kan ge er alla ett råd
    Vare sig du köper en billig blandras eller en super fin dyr renrasig hund, så blir ofta hunden det du/ni gör den till.........
    Själv är jag ägare till världens finaste blandras kille och han kostade mig bara 1500kr..Fann honom på blocket och uppfödaren till honom vara super seriösa..
    Till dig som letade billig hund kolla på blocket eller lila tidningen..
    Lycka till!!!

Skit i alla de som tror dom vet bäst..

• Bemma

Babyblomman: Jovisst..men vissa raser kräver mer eller mindre träning, olika sorters träning. Vissa hundar kan man få olika problem med, som tillhör rasen, de måste tränas bort. Såklart går det men det kan bli en helsikes massa jobb...så det är inte alltid lätt att få hunden att "bli" det man själv vill.

halstabletten: super bra råd!!

• babytrin

babyblomma: Visst blir den det, men det är lite svårt att göra om gener och i vissa fall traumatiska bakgrunder. Hur tråkigt skulle det t,ex inte vara om som sagt har köpt en stulen hund?

Om man ringer till en (t,ex) rasklubb, och dom hänvisar en till en uppfödare, så kan man man vara ''säker'' på att denna inte missköter, avlar på sjuka hundar, har hundar som är stulna mm.. Man hör större säkerhet att få en bra hund genom en seriös uppfödare än att köpa på blocket!

(för att förtydliga: du kan även hitta en bra hund på blocket om du har TUR, och det betyder INTE heller att inte blandraser, oreggade hundar mm inte skulle kunna vara lydiga, fina mm! )

Men varför chansa?

Att äga hund kostar mycket pengar, renras som blandras. Skillnaden i pengarna du lägger ut kommer endast att vara några tusen, varför inte satsa på en hund med dokumenterad bakgrund och en uppfödare som stödjer och kan svara på frågor i alla lägen?

• babyblomma

Om man nu ska skaffa hund så ska man ha inställningen att jobb ger färdighet..Man kan inte säga att hunden kommer med en massa problem, oftast uppstår den när brister mellan hund och ägare...Allt går att arbeta bort mer eller mindre..Tråkigt att du inte ser det så.....Alla hundar är krävande på sitt sätt

• smaragden

Jag blev fodervärd, de betalar försäkringar etc.
    Nu efter 2 år har jag fått min älskling efter en valpkull....

Kostar dig mat, hundbajspåsar och massor med kärlek/tid..

• babyblomma

Jag har inte chansat när jag köpte min hund...
    Jag vet precis vad jag köpte, en härlig blandning...Det kunde inte bli bättre...
    Kan inte påstå att kennlar skulle sköta sig bättre än andra uppfödare...Finns bra och dåligt av allt..

• halstabletten

Babyblomma- Visst ger jobb färdighet! Men olika hundraser har trots allt olika egenskaper, och lämpar sig bättre för vissa än för andra. En rottweiler kan vara helrätt för en person men hur galet som helst för en annan. Du kan inte "arbeta bort" hundens inneboende egenskaper, däremot kan du arbeta MED dem- det är en stor skillnad.

• babytrin

babyblomma: Visst ger jobb färdighet! Men det jag menar är att du kan inte ''jobba bort'' hundens gener (dom fysiska, och även i vissa fall psysiska)

Jag ser verkligen inte en hund som ett problem, tvärtom! Och jag står helt för att det är ägaren som formar hunden. Med kunskap och intresse kan man ändra på det mesta (men dock inte t,ex sjukdomar)

Men min dröm är att alla oseriösa som föder upp hundar, stjäl hundar mm ska försvinna! Och det kommer dom inte göra så länge folk köper av dom. Att rekomendera någon att köpa en ''billig hund'' på blocket, är ge dom motivation att fortsätta med det dom gör!

Ska man köpa en hund så tycker jag fortfarandes att man ska tänka till ordentligt.... Och välja med omsorg!

• halstabletten

Babyblomma-

Anledningen till att det är mer säkert att köpa från kennlar är för att de är beroende av sitt rykte för att bedriva sin verksamhet. Sedan finns det emr och mindre seriösa uppfödare, det säger jag ingenting om.

Visst var du inställd på att få en "härlig blandning" och nu var det ju jättekul att ni hittade en hund som ni trivs med- MEN så är inte fallet alla gånger. Jag har vänner med stor hundvana som köpt blandraser med varierade resultat. Du kan omöjligt veta vilka egenskaper från respektive raser som kommer att bli dominanta hos just din hund- DÄRFÖR är det en chansning. Men givetvis så finns det fina blandrashundar- det står jag för.

Svar på tråden vart hittar man billiga hundar?