• Anonym (H)

    Joakim Lundell har rätt. Varför har folk behov av att hylla sin partner offentligt?

    Är folk såhär dumma på riktigt att dom frågat varför han inte lagt ut nåt om Jonna  på alla hjärtans dag? 


    helt ärligt så har jag och sambon ett jättebra förhållande. Det finns mkt att skryta om när det kommer till honom. Men jag gör inte det öppet, dels för att jag inte har nåt behov av det och dels för att jag har många ensamma vänner och tycker  inte att dom behöver höra hur bra vi har det. Vi har vart ihop i 24 år Sen vi var väldigt unga. 


    men till saken; varför lägger man ut på sin insta eller Facebook skryt om sin partner som inte ens har sociala medier? behöver man hylla sin partner inför andra? 


    jag känner alltid ångest om jag lagt upp bilder som kan anses som skryt. Inte resebilder dock för det är kul, men om man äter eller dricker nåt fint och dyrt. Det känns bara så pinsamt! 


    man kan väl berömma sin partner i verkligheten? varför ett behov av att göra det inför alla? 

  • Svar på tråden Joakim Lundell har rätt. Varför har folk behov av att hylla sin partner offentligt?
  • Tinkerbell73
    Anonym (H) skrev 2023-02-15 10:40:47 följande:
    Men är det viktigt att göra det inför andra? Främst på sociala medier t.ex.  jag kanske tänker konstigt det här med alla ensamma personer jag känner som vart singlar i 10 år och aldrig träffat bra killar. Det känns som att strö salt i såren. Dock tror jag inte att dom skulle känna missunnsamhet på nåt sätt, men jag har inget behov av att göra det. Inte minst då han inte har Instagram eller fb där jag är mest aktiv. 
    Jag tycker det är viktigt att bekräfta min man på olika sätt, ETT av de sätten är att lyfta honom inför andra. 

    Tycker det är lite märkligt att ta någon bakvänd hänsyn till att andra inte är ihop med någon eller att andra inte har det bra i sina förhållanden. Det är ju som att min chef aldrig skulle få berömma någon på jobbet (för usch om andra känner sig sämre) eller att aldrig få säga till någon att ens barn gjort något bra. Eller inte kunna berätta att man beställt en resa, för ojoj om den man pratar med inte kan resa, osv...

    När jag varit singel i mitt liv har jag aldrig känt mig avundsjuk på att mina vänner har det bra i sina relationer, jag missunnar dem inget och blir bara glad att höra att de har det bra - liksom jag lyssnat och stöttat om det gått på tok i deras relationer. Tycker det är fint när jag hör dem eller deras partners bekräfta varandra och tar det absolut inte som "skryt". Tar man illa upp av att höra människor ha det bra - oavsett vad det handlar om - så kanske det är något att jobba på. Varför stör det ens?

    Sedan har nog Lundell och jag olika syn på det här. Han påstår att de som säger att de har det bra egentligen låtsas. Så har jag aldrig upplevt det i min bekantskapskrets; de som verkar ha det bra har det bra - de som haft det dåligt (och med tiden gjort slut) har tystnat mer och mer om sin relation. Men det kan säkert se olika ut i olika bekantskapskretsar.
  • Anonym (H)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-15 10:52:32 följande:
    Ja, det är viktigt att göra saker inför andra, eftersom människor är flockdjur. Samtidigt påbjuder flockens hierarki att om fel personer gör saker inför andra ska dessa stötas ut och/eller häcklas.
    Pendeln har svängt från fulinfluencers som Jocke och Jonna via fininfluencers som sett det som en väg in i bättre ansedda rum tillbaka till att fulinfluencers är det som blir kvar. Därför beskrivs det beteende som tbh varenda kotte hade ett tag att posta allt, ju mer ju bättre, numera som något motbjudande och anticlassy. Influencers beskrivs inte längre som starka unga kvinnor utan som säljare, vilket har en sämre klang. 
    Jag är väldigt fascinerad över hur fort folk "glömmer", eller snarare försöker sopa undan spåren av sina handlingar då de deltog i flockinsta. 

    Vad är det för fel på mig då som inte har det behovet att dela med mig av vår kärlek inför andra? 


    känns inte alls som nåt vackert att dela med mig av utan bara töntigt. 


    i övrigt håller jag med om synen på influensers. Det har fått en mer negativ klang. Alla dessa är helt ointressanta för mig. Ju mer dom liknar försäljare. 

  • Fröken Allvar
    Mandel skrev 2023-02-15 10:49:30 följande:

    Är inne på samma linje på många andra inlägg också. Om du älskar ditt barn dela detta inlägg. Om du hatar cancer dela detta inlägg. Jag har alltid min dörr öppen för den som känner sig ensam osv.
    När jag skriver om detta på sociala medier så får jag alltid mothugg att det ena behöver ju inte utesluta det andra, nej, men GÖR något fysiskt istället irl istället för att dela en massa så det ska se bra ut eller vad nu syftet är.

    Jag älskar mina barn och talar om det för dem flera gånger dagligen, jag skänker pengar till cancerforskning och så råkar jag vara ofrivilligt ensam och vet att som ensam så vill man inte störa alla människor som är upptagna med sina egna liv även om de skriver på nätet att deras dörr alltid är öppen. Har de inte tid att höra av sig till mig eller andra ensamma i sin omgivning och "bjuda" hem oss/hitta på aktiviteter, hur sjutton ska vi då känna att de kan ta sig tid när vi står där utanför deras dörr?


    Tack för att du reder ut, självklart sägs mycket, på nätet och utanför, för att det ska se bra ut. Jag undrar hur man känner sig därinne?  Har inte vågat fråga, men det måste vara som att gå bort sig i en labyrint över sin egen självbild. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (H) skrev 2023-02-15 10:56:37 följande:

    Vad är det för fel på mig då som inte har det behovet att dela med mig av vår kärlek inför andra? 


    känns inte alls som nåt vackert att dela med mig av utan bara töntigt. 


    i övrigt håller jag med om synen på influensers. Det har fått en mer negativ klang. Alla dessa är helt ointressanta för mig. Ju mer dom liknar försäljare. 


    Jag tror inte att det är något fel på dig, tvärtom!
    Det beror på hur omgivningen beter sig. När jag hade konto i sociala medier så var många av mina "vänner" av sorten som gärna visade upp sig, så jag påverkades av flocken och gjorde detsamma. Jag skäms inte direkt över vad jag gjorde. Jag berättade vad jag såg eller tyckte om det ena eller andra, men jag ångrar majoriteten av mina lajks. De var helt oförtjänta. Barn, lajk. Middag, lajk. Du i soffan på jobbet, lajk. Det var en mycket märklig tid, men det var just som en period man får förstå det. 
  • Anonym (H)
    Tinkerbell73 skrev 2023-02-15 10:55:51 följande:
    Jag tycker det är viktigt att bekräfta min man på olika sätt, ETT av de sätten är att lyfta honom inför andra. 

    Tycker det är lite märkligt att ta någon bakvänd hänsyn till att andra inte är ihop med någon eller att andra inte har det bra i sina förhållanden. Det är ju som att min chef aldrig skulle få berömma någon på jobbet (för usch om andra känner sig sämre) eller att aldrig få säga till någon att ens barn gjort något bra. Eller inte kunna berätta att man beställt en resa, för ojoj om den man pratar med inte kan resa, osv...

    När jag varit singel i mitt liv har jag aldrig känt mig avundsjuk på att mina vänner har det bra i sina relationer, jag missunnar dem inget och blir bara glad att höra att de har det bra - liksom jag lyssnat och stöttat om det gått på tok i deras relationer. Tycker det är fint när jag hör dem eller deras partners bekräfta varandra och tar det absolut inte som "skryt". Tar man illa upp av att höra människor ha det bra - oavsett vad det handlar om - så kanske det är något att jobba på. Varför stör det ens?

    Sedan har nog Lundell och jag olika syn på det här. Han påstår att de som säger att de har det bra egentligen låtsas. Så har jag aldrig upplevt det i min bekantskapskrets; de som verkar ha det bra har det bra - de som haft det dåligt (och med tiden gjort slut) har tystnat mer och mer om sin relation. Men det kan säkert se olika ut i olika bekantskapskretsar.

    Om chefen ofta berömde kollegan  inför andra skulle jag tycka att det vore jättemärkligt. 


    jag kan ha haft missunnsamma vänner omkring. Ingen aning om det är därför jag känner så för dom jag hade verkade inte så glada för min skull att jag slutade berätta om det gått bra ekonomiskt t.ex.  hade en vän som alltid jämförde sig med mig. Hon hade det alltid mkt jobbigare för hon var ensamstående. Hon sa det inte men man kände hennes pikar. 


    jag tycker inte att det är fel att hylla sin partner inför andra. Har bara inte behovet. Tycker mest det ser löjligt ut på Facebook att skryta om sin partner som inte ens har fb. 

  • Anonym (H)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-15 11:01:31 följande:
    Jag tror inte att det är något fel på dig, tvärtom!
    Det beror på hur omgivningen beter sig. När jag hade konto i sociala medier så var många av mina "vänner" av sorten som gärna visade upp sig, så jag påverkades av flocken och gjorde detsamma. Jag skäms inte direkt över vad jag gjorde. Jag berättade vad jag såg eller tyckte om det ena eller andra, men jag ångrar majoriteten av mina lajks. De var helt oförtjänta. Barn, lajk. Middag, lajk. Du i soffan på jobbet, lajk. Det var en mycket märklig tid, men det var just som en period man får förstå det. 
    okej 👍
    Ja sant. 
  • Tinkerbell73
    Anonym (H) skrev 2023-02-15 11:01:43 följande:

    Om chefen ofta berömde kollegan  inför andra skulle jag tycka att det vore jättemärkligt. 


     


    jag tycker inte att det är fel att hylla sin partner inför andra. Har bara inte behovet. Tycker mest det ser löjligt ut på Facebook att skryta om sin partner som inte ens har fb. 


    Jag tycker inte det är konstigt att beröm kan ges till en viss kollega mer än till andra om hen faktiskt gjort en bra insats och fortsätter göra så. Har ett par på mitt jobb som ligger i mer än andra och då förtjänar de cred tycker jag. Jag är inte en av dem, jag är numera ganska leds mitt jobb

    Men du, nu väljer du orden "skryta om sin partner" igen - varför inte kalla det "uppskatta sin partner"? Sedan tror jag inte någon gör det på sociala medier VARJE dag, utan ibland. Men det är klart; har du 200 bekanta på FB och alla ger offentlig uppskattning en gång i månaden åt sin partner, då ser det väl ut i flödet som att det är ofta.

    Jag har få vänner på FB numera (har rensat bort alla bekanta), så därav vet jag att de som är där är sanna och snälla människor som blir glada av att se att jag har det bra de gånger jag lägger ut något. 

    Men man får tycka olika - dock onödigt att lägga energi på att störa sig tycker jag. Jag blir inte det minsta störd av att människor INTE skriver snälla saker om sin partner offentligt, det får väl alla göra som det passar dem tycker jag
  • Anonym (H)
    Tinkerbell73 skrev 2023-02-15 11:14:10 följande:
    Jag tycker inte det är konstigt att beröm kan ges till en viss kollega mer än till andra om hen faktiskt gjort en bra insats och fortsätter göra så. Har ett par på mitt jobb som ligger i mer än andra och då förtjänar de cred tycker jag. Jag är inte en av dem, jag är numera ganska leds mitt jobb

    Men du, nu väljer du orden "skryta om sin partner" igen - varför inte kalla det "uppskatta sin partner"? Sedan tror jag inte någon gör det på sociala medier VARJE dag, utan ibland. Men det är klart; har du 200 bekanta på FB och alla ger offentlig uppskattning en gång i månaden åt sin partner, då ser det väl ut i flödet som att det är ofta.

    Jag har få vänner på FB numera (har rensat bort alla bekanta), så därav vet jag att de som är där är sanna och snälla människor som blir glada av att se att jag har det bra de gånger jag lägger ut något. 

    Men man får tycka olika - dock onödigt att lägga energi på att störa sig tycker jag. Jag blir inte det minsta störd av att människor INTE skriver snälla saker om sin partner offentligt, det får väl alla göra som det passar dem tycker jag

    Okej. Jag har nog alldeles för många bekanta 😄
    ja men det låter vettigt. 


     


     

  • Fröken Allvar

    Tinkerbell, du talar om något jag förstått att flera än du gjort, rensat bort så att man har sina vänner på sociala medier och inga andra. Om man har ett mindre nätverk är det säkert praktiskt att lägga upp bilder från gemensamma händelser i flödet. Men det blir också ett tryck på att om man väl lägger upp något så "måste" andra kommunicera med en lajk eller en kommentar. Det är inte så att jag vill missunna någon att lägga upp en video det tredje barnets första steg på kontot, men det blir en aning repetetivt även i en mindre krets. Å andra sidan har jag aldrig varit särskilt intresserad av till exempel andra människors semesterbilder vare sig före eller efter sociala medier så det kan vara jag som är den konstiga i sammanhanget. Vad gäller Alla hjärtans dag och inlägg om det måste det vara bland de mest ointressanta inläggen med för andra och bland det viktigaste för de som är förälskade. Glappet i intresse blir för stort. De reaktioner som kommer är nog bland de falskare. 

  • Tinkerbell73
    Fröken Allvar skrev 2023-02-15 11:27:12 följande:

    Tinkerbell, du talar om något jag förstått att flera än du gjort, rensat bort så att man har sina vänner på sociala medier och inga andra. Om man har ett mindre nätverk är det säkert praktiskt att lägga upp bilder från gemensamma händelser i flödet. Men det blir också ett tryck på att om man väl lägger upp något så "måste" andra kommunicera med en lajk eller en kommentar. Det är inte så att jag vill missunna någon att lägga upp en video det tredje barnets första steg på kontot, men det blir en aning repetetivt även i en mindre krets. Å andra sidan har jag aldrig varit särskilt intresserad av till exempel andra människors semesterbilder vare sig före eller efter sociala medier så det kan vara jag som är den konstiga i sammanhanget. Vad gäller Alla hjärtans dag och inlägg om det måste det vara bland de mest ointressanta inläggen med för andra och bland det viktigaste för de som är förälskade. Glappet i intresse blir för stort. De reaktioner som kommer är nog bland de falskare. 


    Fast så är det ju i "verkliga livet" också; inte pratar mina vänner alltid om sådant som egentligen intresserar mig och vice versa. Jag har tex en vän som just nu pratar väldigt mycket om bröllopet hennes son snart ska ha - jag har aldrig träffat sonen och är otroligt inte intresserad. Likväl så lyssnar jag och ger respons, för det är ju viktigt för henne.

    Själv är jag jätteintresserad av aktier och kan tjata om det en god stund till vänner som skiter i sparande överhuvudtaget Brukar försöka hejda mig innan de börjar gäspa, men det är väl inte alltid man lyckas med det

    Inte ens min karl pratar alltid om sådant som intresserar mig, men det är ju en del av livet. Jag lyssnar för att det är viktigt för de som berättar, för att DE är viktiga. Jag "lajkar" saker som är viktiga för andra, för att DE är viktiga, de gör detsamma för mig. Det känns inte falskt för mig, det jag bekräftar med min lajk är att jag fattar att det är betydelsefullt för dem

    Intressant ämne detta, nu måste jag dock dra till jobbet och försöka anstränga mig lite där  
Svar på tråden Joakim Lundell har rätt. Varför har folk behov av att hylla sin partner offentligt?