Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

    Tips ang. förlovningsringar/vigselringar

    Solrosfrö27 skrev 2023-02-15 19:26:20 följande:
    Tips ang. förlovningsringar/vigselringar

    Har ni vigselringen längst ut eller längst in?

    Vilken slags stil har ni?/ vill ni ha?

    Jag tycker bäst om solitärtingar och alliansringar. Vilket tycker ni blir finast att ha som förlovningsring och vilket som vigselring?

    För övrigt tycker jag bäst om guld och klassisk stil. 


    💕


    "Alliansring"; ett snyggare namn för vigselring.

    Förlovningsringen skall sitta inners och alliansringen överst. Man förlovar sig ju först och gifter sig sedan.

    Gillar vitguld och silver. Vanlig guld färg tycker jag inte är så fint.
    Själv föredrar jag så nära det klassiskt som möjligt med ringar.
    När jag var förlovad (sedan gift) så hade jag en slät förlovningsring, förutom en fasadkant som hade ett diskret mönster. I enlighet med  svensk  tradition trogen så hade mitt ex en likadan förlovningsring... 
    Alliansringen hade små små diskreta diamanter.. Alla tre ringarna var i vitguld.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Cereal Killer skrev 2023-02-17 00:32:42 följande:

    40% av Sveriges yngre befolkning har utländsk bakgrund, vilket antagligen innebär att minst en i paret har det i majoriteten av fallen. Så jag har svårt att se att det skulle vara mer självklart att följa svenska traditioner än att inte göra det. Svensk tradition innebär väl för övrigt, på tal om fri vilja, att kvinnan är omyndig och mannen ber kvinnans giftoman (dvs hennes far) om lov att gifta sig med henne. 


    "Svensk tradition innebär väl för övrigt, på tal om fri vilja, att kvinnan är omyndig och mannen ber kvinnans giftoman (dvs hennes far) om lov att gifta sig med henne. "

    Fel.. 
    Det du beskriver är så långt från "svensk tradition" man kan komma. Det är vanligt bland anglosaxarna som mannen går till fadern och ber om dotterns hand.

    I Sverige, så har vi Augsburgska bekännelsen (en del av Evangeliska-Lutherska läran), vilket innebär att vi i Sverige har som tradition att  mannen fråga kvinnan direkt om hon ville gifta sig med honom. Och enligt svensk tradition så går bruden och brudgummen tillsammans ned för altargången fram till prästen..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Cereal Killer skrev 2023-02-17 20:32:01 följande:
    Giftermålsbalken (1734), kap 1 paragraf 2 och 3. Tror jag :-/
    Det Giftabalken år 1734, tar upp är om myndighet och egendom.. Bara för att en kvinnan var omyndig, så betyder det inte att mannen gick till fadern  och frågade om lov att få gifta sig med henne. Dock så hade fadern rätten att hindra bröllopet OM han inte gillade mannen hans dotter ville gifta sig med då han var dotterns förmyndare.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Tips ang. förlovningsringar/vigselringar