• Anonym (Singeltjej)

Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?

Jag spenderade ca 2500 kronor i mataffären förra månaden. Är det så fruktansvärt mycket? Försöker dra ner på utgifterna och fått höra av många att jag spenderar lika mer än vad två vuxna som bor tillsammans gör. Många undrar vad jag köper egentligen. Tänk på att allt inte är mat, toapapper, rengöringsmedel mm köper jag också i mataffären. 

Hur mycket lägger ni ner? Har ni tips på hur jag kan minska utgifterna. Jag köper redan på extrapris, handlar på matsmart och köper saker som snart ska gå ut. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-18 18:55
    Jag köper bara rent kött och kyckling om det är på extrapris annars blir det köttfärs. Jag kunde äta mer bönor och linser.
  • Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?
  • Anonym (Singeltjej)
    Anonym (Liv) skrev 2023-02-18 19:10:28 följande:

Konsumentverket räknar på ca 3200 kr för en ensam vuxen. Tycker 2500 låter helt normalt.

Tack! Jag tänkte inte alls på att kolla där. 
  • Anonym (Singeltjej)
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-18 20:13:36 följande:
    Äta ute kostar minst det dubbla, på de billigaste ställena eller AW.
    Nej, det går att få runt 100 kronor. En vanlig lunchrestaurang kostar 125 vid lunchtid på vardagar och på alka snabbmatskedjor får du ett meal för under hundralappen 
  • Anonym (Singeltjej)
    Aniiee skrev 2023-02-18 19:24:41 följande:

Nej, det är det inte men det tror jag inte att du tror heller. 

Varför skulle jag annars starta en tråd och fråga? 
  • Anonym (Singel tjej)

Tycker det låter lågt.

• Ccplus
    Anonym (Singeltjej) skrev 2023-02-18 18:53:59 följande:
    Jag spenderade ca 2500 kronor i mataffären förra månaden. Är det så fruktansvärt mycket? Försöker dra ner på utgifterna och fått höra av många att jag spenderar lika mer än vad två vuxna som bor tillsammans gör.  
    Vem är det som påstår det? Med dom matutgifterna så äter du för lite till och med........

Anledningen till att saker skenar iväg i pris nu är pga alla prishöjningar på räkningar. Jag satt nyss och kollade elräkningar från denna tiden förra året, och för mig hoppade det mellan 3-4 hundra, för att nu vara uppe i 6-700.. Det vill säga en hundraprocentig ökning på typ precis allt. 

Och dom har även börjat höja hyrorna för mig med.. 
  • Ccplus

Det som händer med din plånbok just nu, om du tycker att du har för lite pengar, är det som kallas för "många bäckar små".

• Anonym (Singeltjej)
    Anonym (ensam är dyrare) skrev 2023-02-18 19:27:48 följande:

Det är relativt lite beroende på kost så klart. Är man vegetarian och lever på bönor och linser är det ju inte lika svårt som om man lever på köttprodukter av relativt hög klass, alltså inte falukorv och annan utspädd mat.

Likadant om du vill få i dig ekologisk och nyttig mat kan det vara svårt att klara sig på 2500 kr i matkostnader. Jag har levt väldigt fattig länge och är också vegetarian men 2500 räcker knappt för mig även om jag sparar hårt och har helt tomt på kontot sista veckan och knappt äter.

Beror klart också på var man bor och hur många lågpriskedjor man kan handla på. Jag bor i storstad med relativt bra butiker men mat är generellt dyrare i Stockholm. Tror min vänner ligger på bra mycket mer än 2500 per person och månad. De äter ute också ofta något jag aldrig nånsin gör. Vissa lägge liskom 2500 på en utekväll så allt är relativt beroende på inkomst och levnadsvillkor.

Jag har tur det ligger fyra stora matbutiker nästan bredvid varandra där jag bor så man kan lätt gå mellan för att plocka av lockvarorna. Jag bor i en Stockholmsförort inne i stan är det svindyrt. 
  • Anonym (Singeltjej)
    Ccplus skrev 2023-02-18 21:32:34 följande:

Det som händer med din plånbok just nu, om du tycker att du har för lite pengar, är det som kallas för "många bäckar små".

Jag har försökt dra in på alla småköp och onödiga saker vet inte vad mer jag ska göra. 

Ccplus skrev 2023-02-18 21:31:17 följande:
    Vem är det som påstår det? Med dom matutgifterna så äter du för lite till och med........

Anledningen till att saker skenar iväg i pris nu är pga alla prishöjningar på räkningar. Jag satt nyss och kollade elräkningar från denna tiden förra året, och för mig hoppade det mellan 3-4 hundra, för att nu vara uppe i 6-700.. Det vill säga en hundraprocentig ökning på typ precis allt. 

Och dom har även börjat höja hyrorna för mig med.. 

Folk jag känner, mest andra studenter. Hyran ska höjas här också jag hoppas de är klara med förhandlingarna snart så det inte blir en så stor smäll när man ska betala i efterskott. 

• Anonym (ja)
    Anonym (Singeltjej) skrev 2023-02-18 18:53:59 följande:
    Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?

Jag spenderade ca 2500 kronor i mataffären förra månaden. Är det så fruktansvärt mycket? Försöker dra ner på utgifterna och fått höra av många att jag spenderar lika mer än vad två vuxna som bor tillsammans gör. Många undrar vad jag köper egentligen. Tänk på att allt inte är mat, toapapper, rengöringsmedel mm köper jag också i mataffären. 

Hur mycket lägger ni ner? Har ni tips på hur jag kan minska utgifterna. Jag köper redan på extrapris, handlar på matsmart och köper saker som snart ska gå ut. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-18 18:55
    Jag köper bara rent kött och kyckling om det är på extrapris annars blir det köttfärs. Jag kunde äta mer bönor och linser.
    Personligen tycker jag att det låter mycket; jag vet inte riktigt hur mycket jag lägger på mat PLUS andra förbrukningsartiklar, men enbart maten lägger jag 550:-/månad på, som ensamstående utan barn. Sen är jag å andra sidan billig i drift, men ändå; 2500 låter mycket i mina öron.
  • Anonym (Singeltjej)
    Anonym (ja) skrev 2023-02-18 21:39:16 följande:
    Personligen tycker jag att det låter mycket; jag vet inte riktigt hur mycket jag lägger på mat PLUS andra förbrukningsartiklar, men enbart maten lägger jag 550:-/månad på, som ensamstående utan barn. Sen är jag å andra sidan billig i drift, men ändå; 2500 låter mycket i mina öron.
    Det är inget du klarar dig på i längden man får näringsbrist rätt fort. 
Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?