• Anonym (Singeltjej)

Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?

Jag spenderade ca 2500 kronor i mataffären förra månaden. Är det så fruktansvärt mycket? Försöker dra ner på utgifterna och fått höra av många att jag spenderar lika mer än vad två vuxna som bor tillsammans gör. Många undrar vad jag köper egentligen. Tänk på att allt inte är mat, toapapper, rengöringsmedel mm köper jag också i mataffären. 

Hur mycket lägger ni ner? Har ni tips på hur jag kan minska utgifterna. Jag köper redan på extrapris, handlar på matsmart och köper saker som snart ska gå ut. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-18 18:55
    Jag köper bara rent kött och kyckling om det är på extrapris annars blir det köttfärs. Jag kunde äta mer bönor och linser.
  • Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (ja) skrev 2023-02-18 21:39:16 följande:
    Personligen tycker jag att det låter mycket; jag vet inte riktigt hur mycket jag lägger på mat PLUS andra förbrukningsartiklar, men enbart maten lägger jag 550:-/månad på, som ensamstående utan barn. Sen är jag å andra sidan billig i drift, men ändå; 2500 låter mycket i mina öron.
    Du äter för 18-20 kronor om dagen? Hur är det ens möjligt? 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Singeltjej) skrev 2023-02-18 21:42:48 följande:
    Det är inget du klarar dig på i längden man får näringsbrist rätt fort. 
    Tjae, jag har inte fått nån näringsbrist än så länge iaf (och då har jag ändå ätit så här under hela mitt vuxna liv, vilket är många år), men visst - jag fattar vad du menar. Men att det skulle kosta fyra ggr så mycket att äta "sundare" känns ändå lite mycket.
  • Anonym (Singel tjej)
    Anonym (ja) skrev 2023-02-18 21:51:13 följande:
    Tjae, jag har inte fått nån näringsbrist än så länge iaf (och då har jag ändå ätit så här under hela mitt vuxna liv, vilket är många år), men visst - jag fattar vad du menar. Men att det skulle kosta fyra ggr så mycket att äta "sundare" känns ändå lite mycket.
    Vad äter du för att klara dig på den kostnaden?
  • Anonym (Singeltjej)
    Anonym (ja) skrev 2023-02-18 21:51:13 följande:
    För de pengarna får man inga grönsaker eller frukt. Det är pasta utan ketchup och havregrynsgröt utan mjölk. 
  • Ccplus
    Anonym (Singeltjej) skrev 2023-02-18 21:37:35 följande:

Jag har försökt dra in på alla småköp och onödiga saker vet inte vad mer jag ska göra. 

Ccplus skrev 2023-02-18 21:31:17 följande:
    Vem är det som påstår det? Med dom matutgifterna så äter du för lite till och med........

Anledningen till att saker skenar iväg i pris nu är pga alla prishöjningar på räkningar. Jag satt nyss och kollade elräkningar från denna tiden förra året, och för mig hoppade det mellan 3-4 hundra, för att nu vara uppe i 6-700.. Det vill säga en hundraprocentig ökning på typ precis allt. 

Och dom har även börjat höja hyrorna för mig med.. 

Folk jag känner, mest andra studenter. Hyran ska höjas här också jag hoppas de är klara med förhandlingarna snart så det inte blir en så stor smäll när man ska betala i efterskott. 

kombinera recepten så att du aldrig behöver slänga mat.

Poängen är att det inte är ditt fel, utan det allt annat som på riktigt börjat kosta som fan. 
    Röker du, så kan du även pröva på att sluta med o röka. 
  • Anonym (Jennie)
    Anonym (Singeltjej) skrev 2023-02-18 21:56:13 följande:
    För de pengarna får man inga grönsaker eller frukt. Det är pasta utan ketchup och havregrynsgröt utan mjölk. 

Du får lätt ett helt kilo pasta/havregryn/ris för under 20 kronor, så lite olja, lök, morötter och krossade tomater kan man nog slänga med och ändå klara budget och äta sig mätt. Inte för att jag är särskilt sugen på att leva så själv, men visst går det!
  • Anonym (Jennie)

Jag vill tillägga att jag tycker att 2500 i månaden låter fullkomligt normalt för en normalaktiv kvinna som äter som folk gör mest. Att det går att komma undan billigare ifall man anstränger sig betyder inte att man måste.

• Rebbys

Jag är också singel och jag spenderar betydligt mer på matinköp varje månad. Jag har dyra vanor, det ska erkännas. 

Egentligen så ska man nog inte fokusera på beloppet i sig, utan på hur stor andel av ens inkomst man spenderar på mat. 

Har man en låg inkomst så kan 2500 vara mycket, har du en hög inkomst så är det troligen ett lågt belopp. 

Jag själv lägger strax under 10% av det jag får ut efter skatt på inköp i matbutiken. Då ingår även inköp av toalettpapper, diskmedel, tvättmedel, hygienartiklar och så vidare. Om cirka 10% är ett rimligt belopp vet jag dock inte. 

I will not regret anything I can forget.
  • PH76

Vi lägger ca 12k i månaden på mat (inte inräknat restaurang) på två vuxna och två barn på 7 och 10 år.

Vi snålar inte men lyxar inte heller, inga snabbvaror och lagar allt från bas.

• Nutid

Låter inte som mycket vi handlar för 8-9000 per månad i en familj på fyra.

Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?