• Anonym (Singeltjej)

Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?

Jag spenderade ca 2500 kronor i mataffären förra månaden. Är det så fruktansvärt mycket? Försöker dra ner på utgifterna och fått höra av många att jag spenderar lika mer än vad två vuxna som bor tillsammans gör. Många undrar vad jag köper egentligen. Tänk på att allt inte är mat, toapapper, rengöringsmedel mm köper jag också i mataffären. 

Hur mycket lägger ni ner? Har ni tips på hur jag kan minska utgifterna. Jag köper redan på extrapris, handlar på matsmart och köper saker som snart ska gå ut. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-18 18:55
    Jag köper bara rent kött och kyckling om det är på extrapris annars blir det köttfärs. Jag kunde äta mer bönor och linser.
  • Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?
  • ElPralin
    Anonym (Jennie) skrev 2023-02-19 10:06:54 följande:

Jag vill tillägga att jag tycker att 2500 i månaden låter fullkomligt normalt för en normalaktiv kvinna som äter som folk gör mest. Att det går att komma undan billigare ifall man anstränger sig betyder inte att man måste.

Håller med och det beror ju också vad man väljer att köpa. Nu ser det ut som att TS väljer billiga varor så 2500 mat och div annat är ganska billigt skulle jag vilja säga.
  • Anonym (Challe)

Spenderar i snitt 10000 per månad för en familj på tre. Att du lyckas få ner matkostnader till 2500 är fantastiskt.

• Anonym (guldsked)

Men det du får höra TS säger väl mest att din omgivning är fattiga som kyrkråttor, jag vet ingen som lägger så lite på mat.

• Tow2Mater
    Anonym (Liv) skrev 2023-02-18 21:47:12 följande:
    Du äter för 18-20 kronor om dagen? Hur är det ens möjligt? 
    Man kanske glömmer bort att nämna den där utelunchen varje dag på jobbet, och att mamma bjuder på mat en dag i veckan, och särbon ju brukar ta med sig hämtmat då han kommer varje fredag....
  • Anonym (Liv)
    Tow2Mater skrev 2023-02-19 21:47:12 följande:
    Man kanske glömmer bort att nämna den där utelunchen varje dag på jobbet, och att mamma bjuder på mat en dag i veckan, och särbon ju brukar ta med sig hämtmat då han kommer varje fredag....
    Haha ja då är det förstås ingen konst att lägga 550 kr på mat/månaden om någon annan köper resten av maten.
  • Anonym (Singeltjej)
    Anonym (guldsked) skrev 2023-02-19 18:19:08 följande:

Men det du får höra TS säger väl mest att din omgivning är fattiga som kyrkråttor, jag vet ingen som lägger så lite på mat.

Jag är inte rik heller, har 12 000 i månaden att röra mig med. Så mycket som Konsumentverket rekommenderar (3600) skulle aldrig fungera med min ekonomi. 

Rebbys skrev 2023-02-19 12:26:45 följande:

Jag är också singel och jag spenderar betydligt mer på matinköp varje månad. Jag har dyra vanor, det ska erkännas. 

Egentligen så ska man nog inte fokusera på beloppet i sig, utan på hur stor andel av ens inkomst man spenderar på mat. 

Har man en låg inkomst så kan 2500 vara mycket, har du en hög inkomst så är det troligen ett lågt belopp. 

Jag själv lägger strax under 10% av det jag får ut efter skatt på inköp i matbutiken. Då ingår även inköp av toalettpapper, diskmedel, tvättmedel, hygienartiklar och så vidare. Om cirka 10% är ett rimligt belopp vet jag dock inte. 

Jag har 12 000 i månaden att röra mig med. Att bara lägga så lite som 10% på mat låter helt fantastiskt. Tack för att du delar med dig, jag flyttade hemifrån för några månader sen för att plugga i en annan stad så att göra matbudget, handla och planera utgifter är nytt fortfarande. Blev chockad när jag såg hur dyrt mat var. 

• Anonym (...)

Detta är så typiskt folk på familjeliv. TS berättat en HELT NORMAL summa att lägga på mat varje månad, men helt plötsligt blir det någon slags bisarr tävling i "vem kan spendera minst". TS får höra att "OJOJOJ vad du spenderar!" när jag tror att alla innerst inne vet att det inte är oekonomiskt eller slösaktigt att spendera ca 80:- om dagen på mat/förbrukningsvaror - speciellt inte med de priser som är idag!

2500:- är en helt normal summa! Och som ni sa - konsumentverket räknar med 3600:- för ett singelhushåll så ni som gnäller på att TS spenderar "för mycket" har ju svart på vitt där?

Svenska samhället är helt sjukt idag med priserna vi har och stor del av svenska befolkningen går på knäna och får vända på varenda krona. Det blir så löjligt när folk som redan är utsatta ska "lära" sig ekonomi genom att se vad de kan göra "annorlunda" med deras redan väl planerade inköp. Det är inte individens fel utan snarare systemets!

• Anonym (Liv)
    Anonym (...) skrev 2023-02-20 08:52:26 följande:

Detta är så typiskt folk på familjeliv. TS berättat en HELT NORMAL summa att lägga på mat varje månad, men helt plötsligt blir det någon slags bisarr tävling i "vem kan spendera minst". TS får höra att "OJOJOJ vad du spenderar!" när jag tror att alla innerst inne vet att det inte är oekonomiskt eller slösaktigt att spendera ca 80:- om dagen på mat/förbrukningsvaror - speciellt inte med de priser som är idag!

2500:- är en helt normal summa! Och som ni sa - konsumentverket räknar med 3600:- för ett singelhushåll så ni som gnäller på att TS spenderar "för mycket" har ju svart på vitt där?

Svenska samhället är helt sjukt idag med priserna vi har och stor del av svenska befolkningen går på knäna och får vända på varenda krona. Det blir så löjligt när folk som redan är utsatta ska "lära" sig ekonomi genom att se vad de kan göra "annorlunda" med deras redan väl planerade inköp. Det är inte individens fel utan snarare systemets!

Det är EN person i tråden som tycker att ts handlar för mycket, en person som påstår sig lägga 550 kr/mån på mat.

Alla andra säger att de själva lägger mycket mer på mat än vad ts gör. Var ser du de här inläggen du pratar om att folk tycker att ts spenderar för mycket när alla utom en tycker tvärtom?
  • Anonym (M)
    Anonym (Singeltjej) skrev 2023-02-18 18:53:59 följande:
    Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?

Jag spenderade ca 2500 kronor i mataffären förra månaden. Är det så fruktansvärt mycket? Försöker dra ner på utgifterna och fått höra av många att jag spenderar lika mer än vad två vuxna som bor tillsammans gör. Många undrar vad jag köper egentligen. Tänk på att allt inte är mat, toapapper, rengöringsmedel mm köper jag också i mataffären. 

Hur mycket lägger ni ner? Har ni tips på hur jag kan minska utgifterna. Jag köper redan på extrapris, handlar på matsmart och köper saker som snart ska gå ut. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-18 18:55
    Jag köper bara rent kött och kyckling om det är på extrapris annars blir det köttfärs. Jag kunde äta mer bönor och linser.
    Nej, det är inte speciellt mycket, normalt snarare. Men den viktiga frågan är vad du själv har råd med och vill lägga på mat, för en del är mat en onödig kostnad som de vill hålla så lågt som bara möjligt, själv tycker jag mat är en del av livets goda så det tillhör det sista jag snålar in på, det finns annat jag hellre drar in på (kläder, resor t.ex).
  • Anonym (K)
    Anonym (ja) skrev 2023-02-18 21:39:16 följande:
    Personligen tycker jag att det låter mycket; jag vet inte riktigt hur mycket jag lägger på mat PLUS andra förbrukningsartiklar, men enbart maten lägger jag 550:-/månad på, som ensamstående utan barn. Sen är jag å andra sidan billig i drift, men ändå; 2500 låter mycket i mina öron.
    nej 2500 är inte mkt. Det är under vad Livsmedelsverket anger som normalt

Du lär ha grov näringsbrist om du handlar för 550. Äter du fisk varje vecka tex? Grönsaker? Varierad kost?
  • Anonym (...)
    Anonym (Liv) skrev 2023-02-20 09:13:31 följande:
    Det är EN person i tråden som tycker att ts handlar för mycket, en person som påstår sig lägga 550 kr/mån på mat.

Alla andra säger att de själva lägger mycket mer på mat än vad ts gör. Var ser du de här inläggen du pratar om att folk tycker att ts spenderar för mycket när alla utom en tycker tvärtom?
    Det är inte bara EN person i tråden som tycker att det är mycket. 

En säger att hen äter ute flera gånger i månader och ligger på samma kostnad (hur det nu ens är möjligt).

En snackar om kost, att det spelar roll om du äter veg eller inte.

En pratar om plånboken och "många bäckar små"

Sen den där personen som påstår sig lägga 550:-/månad ska vi inte ens tala om.

Tycker det är löjligt att dessa personer ens uttalar sig - de vet att summan TS lägger inte är något märkvärdigt.

Klimatet på familjeliv är sinnessjukt. Man blir mörkrädd av att tänka att det är såhär folk egentligen är mest.
  • Anonym (ensam är dyrare)
    Anonym (...) skrev 2023-02-20 08:52:26 följande:

Såååå typiskt, sååå broder duktigt och så fjantigt att hävda att man minsann klarar sig på luft och inte påverkats alls av inflationshöjningarna. Alltid samma fattigförakt och absurda hävdelsebehov med div härskartekniker och mästrande.

Börjar bli värre än Flashback här. Troligen samma personer.
  • Anonym (...)
    Anonym (ensam är dyrare) skrev 2023-02-20 12:19:30 följande:
    Såååå typiskt, sååå broder duktigt och så fjantigt att hävda att man minsann klarar sig på luft och inte påverkats alls av inflationshöjningarna. Alltid samma fattigförakt och absurda hävdelsebehov med div härskartekniker och mästrande.

Börjar bli värre än Flashback här. Troligen samma personer.
    Verkligen, håller med till 100%!
  • Anonym (Man med klös)

Det är väldigt väldigt bra kämpat att bara lägga 2500kr.

Idag har matpriserna gått upp till helt sinnessjuka nivåer och alla håller käften om det. 2500kr förra månaden blir 3000kr denna månaden etc.

Den som skrev att den klarar sig på 20 kr om dagen är angagligen lögnare, eller går på dumpsterdivingäventyr eller är anorektiker eller får mat på jobbet eller bor utomlands i ett avsevärt billigare/fattigare land. Finns alla möjliga varianter.

Svar på tråden Är mina matkostnader så fruktansvärt höga?