• Anonym (Juli)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Nej, du skriver bara deras namn. Era personnummer står med eftersom ärendet gäller er och det är viktigt att ni inte blandas ihop med andra personer som är under utredning eller får hjälp. Handläggare kan däremot bytas ut. 


    Jag vet inte hur soc gör men ofta finns ett ärendenummer eller diarienummer. Om det finns ett sånt är det bra att uppge. Annars räcker era personnummer för att dina handlingar ska hamna på rätt ställe. 

  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 16:21:09 följande:
    Men borde inte ärende numret räcka från deras sida också då? (Så det inte blir sammanblandning).

    Reagerade lite på att våra nummer stod med. Det kändes så gammaldags på något vis. Utpekad kände jag mig. Sen tänkte jag att det kanske bara är för att det ska vara tydligt vem kommunikationen är ställd till. Då är det kanske bra att jag är lika tydlig tillbaka?

    Nej, det räcker inte med bara ärendenummer - om sådana finns, jag vet inte det. Det är viktigt att i alla handlingar vara tydlig med vem det gäller. Det gäller din och ditt barns trygghet också - att inte era handlingar skickas till någon annan, obehörig. När ert ärende hanteras i soc system anges alltid personnr och inte namn - det kan ju finnas två personer med samma namn i deras rullor samtidigt och dessa skulle då kunna sammanblandas, vilket ju vore förfärligt. 


    Vem som utreder är inte alls lika viktigt som vem utredningen rör. Handläggarna representerar inte sig själva utan företräder myndigheten. Handläggaren kan bytas ut under ärendets gång och den nya handläggaren tar då över all information. Men ingen annan mamma kan ta över ärendet åt dig, eller hur? 


    Det är inte konstigt om du känner dig utpekad. Det är en jobbig situation du är i. Men att soc använder ditt personnummer är inte ett större angrepp på din person än det är när ditt elbolag, tandläkare, bank eller arbetsgivare gör det. 

  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 16:50:51 följande:
    Jag tycker generellt att det numera råder stor försiktighet med att använda personnummer i kommunikation. Jag har kollat på lite kallelser jag fått från läkare, tandläkare osv. Inte någonstans skriver de ut personnummer. Kanske är bara socialen lite gammaldags av sig?

    Jo, jag tycker det känns lite utpekande faktiskt. Men det är kanske en helt obefogad tanke? Någon skrev att det framstår som man försöker skrämmas om man skriver ut personnummer. Kanske försöker socialen skrämma oss? Är det så man ska tolka det ?  Ställer bara frågan rakt ut nu. 

    I vår region består ocr-numret på alla fakturor av personnumret plus några siffror till. 


    Nej, soc försöker inte skrämmas, de säkerställer att information inte läcker till fel person.

    Handläggaren förekommer inte som privatperson i ärendet utan som representant för myndigheten. Myndigheten har från sin sida givetvis koll på vilka som är anställda där och deras personnummer, telefonnr och adress (förmodligen även brottsregister, utbildning och tidigare arbetsplatser). Men den informationen är inte relevant för ditt ärende, därför får du inte ta del av den. Handläggaren representerar inte sig själv och är utbytbar. 


    Handläggare på soc utsätts tyvärr för hot och även direkt våld mot dem som personer och i form av skadegörelse. Där jag bor bombhotades deras kontor för några år sedan. De har en utsatt roll. Att en person de utreder har tagit reda på deras personnummer kan uppfattas som  skrämmande. Vill du ha en smidig handläggning från en välvillig handläggare så skriv inte deras personnr! 

  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 17:06:26 följande:
    Det där var ju väldigt intressant. Om någon i kommunikation till myndighet skriver direkt till handläggare inkl personnummer - då är det ett hot. Men om samma handläggare i sin kommunikation till en klient skriver namn och personnummer. Då är det helt i sin ordning?

    Nu tror jag att du spelar oförstående för att provocera. Men... för sjuttioelfte gången: handläggaren representerar myndigheten, inte sig själv. Därför är hens personnummer helt irrelevant. 


    Det är snarare så att handläggarens personnummer bör hållas så hemligt som möjligt med tanke på hot och våld. Som jämförelse uppger våra receptionister på jobbet (offentligt besöksmål) inte ens sitt efternamn pga risken för hot. 

  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 17:21:03 följande:
    Så det är ingen skrämseltaktik att ange personnummer då? 

    Vet inte om jag känner så mycket vanmakt faktiskt. Jag tycker bara det var märkligt att de skriver personnummer. Uppgiften förekommer inte bara i brevhuvudet utan i löptexten återkommande gånger, så jag nästan får uppfattningen att de demonstrativt  ska visa att de minsann vet vilka vi är Skrattande

    Kanske ska göra som den där tjommen som sade sig jobba på statlig myndighet. Polisanmäla för förtäckt hot? Vad nu en sådan polisanmälan kan ge..., möjligen GDPR-brott, men inte så värst mycket mer än så skulle jag tro.Glad

    Tycker det är rätt löjligt egentligen och som sagt, det känns lite gammaldags. 

    Men sådär gör man ju i alla möjliga sammanhang där det är superviktigt att det blir rätt, tex köpekontrakt, anställningsbevis och domstolshandlingar. 


    Det finns förmodligen en praxis för hur personnr och namn ska anges i den typen av handlingar. Två personer med samma namn kan ju förekomma i ett och samma ärende. 

  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 17:33:33 följande:
    Tror du måste bestämma dig här. Antingen är det fel att använda sig av personuppgifter inkl personnumer i skriftlig kommunikation eller så är det inte det. Du behöver sätta ned foten och bestämma dig för en åsikt. 

    Min åsikt är att man kan göra det, men att det i dagens läge framstår som onödigt, utpekande och kanske även hotfullt. Därför bör man låta bli. Ytterst handlar det om förtroende och sådant brukar vara dubbelriktat. 
    Förlåt, vad menar du? 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:12:39 följande:
    Ja, jag tycker det borde skickas rek faktiskt. Sedan förstår jag nog ändå inte syftet med att återkommande skriva ut våra personnummer. 

    Som jag skrivit några gånger. Om detta i postgången hamnar i fel låda. Då röjs ju hela sekretessen kring utredningen. De skulle lika gärna kunna häfta upp den på anslagstavlan i kommunhuset!Skrattande
    Här håller jag helt med! Vi har råkat få post från både Kronofogden och Polisen felaktigt lagda i vår brevlåda. De skulle till en fd granne med dunkla förehavanden. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Åh herregud) skrev 2023-02-21 18:18:00 följande:

    LOL som att resten av haveristerna skulle hämta ut REK....


    Tänkte inte på det...
  • Anonym (Juli)

    She needs to sort out her priorities! 


    -Ronald Weasley

  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 21:41:56 följande:
    Ja, att ta reda på personnummer är ju inte särskilt svårt. Tycker du att det är konstigt på något vis? 
    Tycker det är LITE märkligt att när de anger MITT personnummer ska jag inte tycka att det är det minsta konstigt eller obehagligt, men om jag i kommunikation med dem använder DERAS personnummer. Då ska det anses väldigt märkligt. Att jag är allt från stalker, rättshaverist, att det inte gagnar "min sak" (vad nu den kan tänkas vara?). Att sedan hela paketet innehållande sekretess postas till fel låda anses inte heller vara problematiskt.  Tycker själv att det finns en gräns för hur mycket skit och tokerier man ska tvingas utstå. 

    Ring en vuxen. Typ jourhavande präst eller jourhavande medmänniska så kan de förklara för dig. 

    Ber du apotekspersonalen skriva sitt personnummer på förpackningen när du hämtar ut medicin också? Banktjänstemannen skriva sitt personnr på lånehandlingarna? Försäkringskassans handläggare måste ange sitt personnummer för att du ska vara ok med att de skickar info om vab-utbetalningar? 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?