• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (M)

Om det är ett sätt som medger att obehöriga får tillgång till de sekretessbelagda handlingarna så antar jag att det borde vara det. Annars inte.

Du förstår väl att lagboken inte räknar upp alla tänkbara sätt som medger att obehöriga får tillgång till sekretessbelagda handlingar och därmed bruten sekretess?

Det står inte heller att det är olagligt att skicka handlingarna i en flaskpost. Så du kan liksom inte be TS att tala om vart i lagboken det står att det är olagligt. Är det ett sätt som gör att det sekretessbelagda kommer i orätta händer så är det emot den lagen att agera på det sättet.

Anonym (Push it) skrev 2023-09-10 18:28:06 följande:
    Är det olagligt att skicka sekretessbelagda handlingar med vanlig post? 
  • Anonym (Push it)
    Anonym (M) skrev 2023-09-10 23:38:30 följande:

Om det är ett sätt som medger att obehöriga får tillgång till de sekretessbelagda handlingarna så antar jag att det borde vara det. Annars inte.

Du förstår väl att lagboken inte räknar upp alla tänkbara sätt som medger att obehöriga får tillgång till sekretessbelagda handlingar och därmed bruten sekretess?

Det står inte heller att det är olagligt att skicka handlingarna i en flaskpost. Så du kan liksom inte be TS att tala om vart i lagboken det står att det är olagligt. Är det ett sätt som gör att det sekretessbelagda kommer i orätta händer så är det emot den lagen att agera på det sättet.

Okej, en sista. Beskriv ett sätt att förmedla sekretessbelagda handlingar så att det med 100 procents säkerhet inte finns någon risk att obehöriga kan ta del av handlingen.

Obs. Tänk på att människor inte kan vara en del av lösningen på något vis förutom som mottagare då. Människor gör misstag. Förr eller senare.
  • Anonym (M)
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-11 00:17:35 följande:
    Okej, en sista. Beskriv ett sätt att förmedla sekretessbelagda handlingar så att det med 100 procents säkerhet inte finns någon risk att obehöriga kan ta del av handlingen.

Obs. Tänk på att människor inte kan vara en del av lösningen på något vis förutom som mottagare då. Människor gör misstag. Förr eller senare.

Det är inte min uppgift att lösa hur det ska göras, jag berättar för dig att lagen säger att sekretess ska hållas av socialtjänsten. Hur de sen bär sig åt är inte mitt problem, och det är heller inte jag som bestämt de lagarna så lägg inte det på mig om du anser det är orimligt.

Anonym (Push it) skrev 2023-09-11 00:17:35 följande:

En bra början är ju att sända REK. 
    Om det är ett 1 brev av 25 som inte kommer fram med vanlig post så är det nog inte mer än 1 på 10.000 som kommer på avvägar med REK. Jag har aldrig hört talas om att det skulle hänt.
  • Anonym (Push it)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-12 08:42:16 följande:
    En bra början är ju att sända REK. 
    Om det är ett 1 brev av 25 som inte kommer fram med vanlig post så är det nog inte mer än 1 på 10.000 som kommer på avvägar med REK. Jag har aldrig hört talas om att det skulle hänt.
    (Är det möjligt att det hänt saker som du inte hört talats om?)

Så 1 på 10 000 är en försumbar risk? 
  • Anonym (Push it)
    Anonym (M) skrev 2023-09-11 00:45:51 följande:

Det är inte min uppgift att lösa hur det ska göras, jag berättar för dig att lagen säger att sekretess ska hållas av socialtjänsten. Hur de sen bär sig åt är inte mitt problem, och det är heller inte jag som bestämt de lagarna så lägg inte det på mig om du anser det är orimligt.

Jag anser ingenting. Du har gnällt på att sekretessbelagda uppgifter skickas med vanlig post. Gnälla är lätt. Men tänk om du la den energin på att vara konstruktiv istället. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-12 13:47:18 följande:
    Jag anser ingenting. Du har gnällt på att sekretessbelagda uppgifter skickas med vanlig post. Gnälla är lätt. Men tänk om du la den energin på att vara konstruktiv istället. 
    OK bra då anser du är det inget problem med hur de ska göra då så varför lägger du på mig att tala om hur det ska gå till. Vad jag väljer att göra med min energi har ingenting med saken att göra.
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-12 13:43:42 följande:
    (Är det möjligt att det hänt saker som du inte hört talats om?)

Så 1 på 10 000 är en försumbar risk? 
    Ja 1 på 10.000 är en liten risk. Betydligt mindre än 1 på 25.

Dessutom VISAR man sin goda vilja. Att man försöker. Att man inte är likgiltig för om man följer lagen eller inte. 

Det är väl inte så dumt eller hur? 
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-12 13:47:18 följande:
    Vad gör du själv för konstruktivt menar du? Gnäller på andra? 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-12 18:28:00 följande:
    Ja 1 på 10.000 är en liten risk. Betydligt mindre än 1 på 25.

Dessutom VISAR man sin goda vilja. Att man försöker. Att man inte är likgiltig för om man följer lagen eller inte. 

Det är väl inte så dumt eller hur? 
    Nu är det ju lagligt att skicka med vanlig post men det hade ju absolut varit säkrare med rek och eftersträvansvärt.

0,3% av alla brev beräknas komma bort, (2016)vet inte om rek var med när postnord genomförde sitt test för att se hur det låg till.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?