• Wed 1 Mar 2023 15:16
    25097 visningar
    22 svar
    +1
    22
    25097

    Bebis vägrar barnvagn

    Hej!
    Jag har en liten bebis på strax över 3 månader som redan från start hatat barnvagnen. Hon panikskriker i vagnen tills man tar upp henne, även om man lägger ner henne när hon sover. Har hittills testat sittdelen några gånger, korta stunder, som varit ok (ca 15 min). Har någon erfarenhet av detta? Kommer det att vända någon gång?? Känner mig så isolerad och ser bara alla andra som är ute på barnvagnspromenader. Kör med bärsele, men blir ju tyngre ju större hon blir. 

  • Svar på tråden Bebis vägrar barnvagn
  • Wed 1 Mar 2023 15:23
    #1

    Min äldste var precis sådan. Vi hade bärsele och sjalar och använde vagnen mest som en kundvagn som vi kunde köra hem tunga matvaror hela vägen hem i. Det vände när han var runt året och nog trodde att han kunde köra vagnen själv. Bär man varje dag så bygger man upp styrkan dag för dag och orkar även när de blir lite tyngre. Vi fick lite problem med förskolan då han givetvis inte hade minsta intention att sova i vagnen där heller (eller överhuvudtaget utan mig eller pappan) men efter några månader så löste sig det med.

  • Wed 1 Mar 2023 15:29
    #2

    Tack för ditt svar! Skönt att höra att man inte är ensam, även om det såklart är jobbigt för alla som har det så! Hade din bebis också stort närhetsbehov? Det har vår lilla fröken, vill inte sova ensam osv...

  • Wed 1 Mar 2023 15:43
    #3

    Vår äldsta var sådan...ville absolut inte ligga i vagnen eller i egen säng.
    För min del var det inte möjligt att ha honom i bärsele eller sjal på grund av en allvarlig ryggskada utan jag behövde förflytta honom i vagnen...

    Vi vande honom därför sakta sakta med att han fick somna  i en tunn åkpåse bredvid oss (nära nära) i sängen, sen hade vi honom sovpåsen i vagnens liggdel i sängen mellan oss (ofta hade vi en hand på honom eller låg nära så att han ändå kände/hörde att vi var där...efter ett tag kunde han somna på egen hand i liggdelen och vips var han plötsligt i vagnen och kunde somna där med...
    Detta fungerade även med att vänja honom med sängen på samma sätt

    Låter kanske omständigt men det gick faktiskt ganska fort...

  • Wed 1 Mar 2023 15:50
    #4

    Känner igen det där! Min lilla tjej trivdes inne ens i bärsele (eller ja max 15 min). 
    Min lilla började trivas i barnvagnen först runt 8-9 månader,  jätte sent! Men är ju bara att acceptera, även om jag minns hur surt de var. 
    Väntar nr två nu och hoppas hon trivs :D

  • nernu
    Wed 1 Mar 2023 15:53
    #5

    Alla barn gillar absolut inte barnvagn och ja för många vänder det när barnet blir lite större. 

  • Wed 1 Mar 2023 15:54
    #6
    Kvinna1989 skrev 2023-03-01 15:50:39 följande:

    Känner igen det där! Min lilla tjej trivdes inne ens i bärsele (eller ja max 15 min). 
    Min lilla började trivas i barnvagnen först runt 8-9 månader,  jätte sent! Men är ju bara att acceptera, även om jag minns hur surt de var. 
    Väntar nr två nu och hoppas hon trivs :D


    *inte skulle det stå och inte inne
  • Wed 1 Mar 2023 15:57
    #7
    BELLRUD skrev 2023-03-01 15:29:54 följande:

    Tack för ditt svar! Skönt att höra att man inte är ensam, även om det såklart är jobbigt för alla som har det så! Hade din bebis också stort närhetsbehov? Det har vår lilla fröken, vill inte sova ensam osv...


    Japp, ville helst vara i famnen 24 timmar om dygnet - då var han hur go och glad som helst, men skrek för allt han var värd så fort vi försökte lägga ner honom. Han gnällde aldrig utan han var nöjd och tyst eller vrålskrikande. Jag kommer ihåg att jag tittade förundrat på alla dessa bebisar som bars runt i insatser eller låg nöjda på en filt eller i en vagn - det var så långt från vår verklighet man kunde komma. Men som hans barnläkare sa: han hade inte varit så nöjd och glad i famnen om något hade varit fel - han vet bara vad han vill och behöver.

    Det gick över gradvis när han började bli mer rörlig och ville utforska omgivningen. Men han har alltid varit en väldigt nära och kärleksfull kille även när han är lite större.
  • Wed 1 Mar 2023 16:09
    #8

    Bebisen blir tyngre, det stämmer såklart, men det kommer ju inte plötslig utan långsamt. Om du bär henne oftas utvecklas även dina muskler, så det kommer inte kännas så tungt. Se till att ha en bra teknik med selen eller en bra bärelse, för det finns faktist de som är dåliga eller helt enkelt "fel". Tex. när barnen har benen hängades nästan rakt ner eller när de hänger sned i bärelsen eller när huvudet befinner sig någonstans i brösthöjd.

    Jag har nästan uteslutet burit min son tills han var nästan ett 
    år. Då tog vi en liten paus och jag vande honom vid vagnen, för det var sommar och jag orkar knappt med värmen ändå, jag hade brutit samman om jag hade burit honom. Efter sommaren bar jag honom igen för det mesta, tills han var ungefär 1 1/2. Som sagt, kroppen vänjer sig. Du kan ta med vagnen ändå så du inte behöver bära annat också.

  • Wed 1 Mar 2023 16:17
    #9

    Tack för alla svar 😊 jag bär henne överallt i bärselen, även längre sträckor. Det funkar bra och hon somnar oftast. Men blir så osäker när man får kommentarer från omgivningen om att man får träna henne till att gilla vagnen (funkar inte än så länge) eller möts av förvåning över att en bebis inte gillar vagnen. Känns emellanåt som att vår situation är onormal och konstig, när jag lyssnat för mycket till andras kommentarer. Så det blir jobbigt liksom. 

  • Wed 1 Mar 2023 16:24
    #10
    BELLRUD skrev 2023-03-01 16:17:06 följande:

    Tack för alla svar 😊 jag bär henne överallt i bärselen, även längre sträckor. Det funkar bra och hon somnar oftast. Men blir så osäker när man får kommentarer från omgivningen om att man får träna henne till att gilla vagnen (funkar inte än så länge) eller möts av förvåning över att en bebis inte gillar vagnen. Känns emellanåt som att vår situation är onormal och konstig, när jag lyssnat för mycket till andras kommentarer. Så det blir jobbigt liksom. 


    Jaha, och varför skulle man behöva göra det? Att bli buren som bebis och småbarn är det mest naturliga för människor. 
    Jag antar att du kommer snart slippa idiotiska kommentarer om du kräver förklaringar och argument.
Svar på tråden Bebis vägrar barnvagn